Högre utväxling amba 1500/2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högre utväxling amba 1500/2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Högre utväxling amba 1500/2500c

Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter ang de högre uväxlingarna som finns att köpa till amba 1500/2500c. Är nämlige som så att jag allvarligt funderar på o skaffa 6:1 på min 1500c så den blir mer lämpad för tex jiggfiske. Som det är nu är det ett hiskeligt vevande för o få in slaklinan. Reelman har ju utväxling att köpa och likaså avail. Men den sistnämnda rekomenderar att inte ställa bromsen hårdare än 1kg. Den är betydligt billigare än den reelman säljer,men just att man inte bör sätta bromsen hårdare än 1kg får mig att tveka. Har ni några tankar ang detta?

Tack på förhand///Jimmy
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Jag byggde om dreven från en 4500 80-tal 4.7:1 för att passa en 5000 70-tal 3.8:1.

Det var lite meck men det gick.

Det inte hur 2500 är i jämförelse med 5000 men man borde ju kunna ta från en nyare och bygga om också.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Finns två alternativ, dels ABU:s orginal 5,3:1 utväxling, dels Avails 6,0:1. Båda kan du få från ex Reelman. 6.0:1 har jag kört ett tag för HÖ-fiske samt för jigg/spinnfiske efter abborre och det har funkat galant än så länge..men man bör som sagt var inte överbelasta bromsen

Kommentera

Tror nästan jag behöver upp i 6:1. Spolen är ju inte så stor så blir inte så mycke intag/varv ändå.

Kommentera

Abu har slut på pinjongen till 5,3. Reelman informerar samma sak som avail om 1kg. Kuggarna på dreven är så små att de hoppar och förstör. Vid fiske händer inget utan vid bottennapp om man bara drar i spöt. Kör 6,0 till min havsörings rulle med

Kommentera

Är det samma design/storlek på drev i 5000 som i 2500 eller är det mindre drev i 2500?
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
              Abu har slut på pinjongen till 5,3. Reelman informerar samma sak som avail om 1kg. Kuggarna på dreven är så små att de hoppar och förstör. Vid fiske händer inget utan vid bottennapp om man bara drar i spöt. Kör 6,0 till min havsörings rulle med
              Okej. De känns inte otillräckligt att bromsen bara står på runt 1kg?

Kommentera

1500/2500 är en helt annan konstruktion än 4000-5000-6000 rullarna. Så dreven från tex 5000 passar inte.

Det är dessutom inte bromsen som är ömtålig om du sätter i en snabbare utväxling. Det är dreven som inte klarar av högre belastningar. Därför rekommenderas man inte att använda hårdare broms än 1 kg. Sätter man bromsen på 2 kg överförs ju 2 kg till dreven innan bromsen börjar släppa.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Får nog bli att införskaffa 6:1 till min 1500c. Alt byta rulle,men de känns ju sådär då ja gillar den

Kommentera

http://japantackle.com/ får in utväxlingar nu i September
                    Priset på en 6.0 utväxling har typ halverats på senare tid varför vet jag inte. Men det är ju bra
                    Jag har nog sålt ca.20st utväxlingar och det är bara en pinjong som har överbelastats och havererat
                    Det är bra grejor
                    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 711 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46