Ge fan i våra vatten ambassadeur bromsar inte som den skall. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ge fan i våra vatten ambassadeur bromsar inte som den skall.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ge fan i våra vatten ambassadeur bromsar inte som den skall.

Brorsan har en "ge fan i våra vatten" ambassadeur som inte bromsar som den skall.
    Skruvar man åt stjärnbromsen stenhårt så kan man fortfarande dra ut lina ganska enkelt.
    Om man lossar stjärnbromsen så blir det lättare att dra ut lina så den funkar ju lite i alla fall.
    Vad kan det vara för fel?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Bromspaketet verkar ha havererat.

Carbon Matrix eller vad de kallar det.

Bara dra isär och kolla!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Kanske snurrar linpaketet?

Kommentera

Ingen nylon i botten om du tror det eller?

Annars plocka isär den och kolla på bromsen så att den nyper åt vid åtdragning och att den kan röra sig som den ska.

Kommentera

Det va linpaketet som snurrade.
          Jag hade isär den igår och gjorde rent den då det va väldigt mycket olja och fett i den. Nu till min fråga: skall det bara något fett på bromsskivorna?

Kommentera

La även på nylon i botten.

Kommentera

Ett mkt. tunt lager Cals fett har jag blivit rekommenderad att ha på brickorna.

/Apan

Kommentera

Håller med "Apan" med förtydligandet att mkt tunt innebär verkligen mycket tunt.
                Jag brukar sprida lite fett mellan tummen och pekfingret och sedan bara fukta lamellerna något. Det är vad jag blivit rekommenderad att göra.
                ABU använder inte fett alls.

Edit;
                Om någon som läser tråden funderar på varför man kan använda lite fett i bromspaketet så är det för att den ska bli jämn i sin bromsverkan och inte "ryckig".
                Senast ändrad av KeBa; 2016-04-09, 09:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                  Håller med "Apan" med förtydligandet att mkt tunt innebär verkligen mycket tunt.
                  Jag brukar sprida lite fett mellan tummen och pekfingret och sedan bara fukta lamellerna något. Det är vad jag blivit rekommenderad att göra.
                  ABU använder inte fett alls.

Edit;
                  Om någon som läser tråden funderar på varför man kan använda lite fett i bromspaketet så är det för att den ska bli jämn i sin bromsverkan och inte "ryckig".
                  Så sant KeBa. Säkert kan det finnas någon som anser att det finns andra orsaker till att fetta bromsen. Carbon bromsskivor ska inte behöva fettas in. Men jag gör också det av exakt samma orsak, att göra bromsen mjukare och att eliminera starttrögheten. Alltså inte få den ryckig.

Vilket fett ska man då använda? Jag har läst och sökt en hel del runt den frågan utan att få den besvarad. Cals finns ju i olika varianter och enligt vissa amerikanska sidor ska man ha det ena fettet i rullen å det andra på bromsen. Även om JAG inser och förstår de olika delarnas behov så skulle jag vilja se någon som förklarar VARFÖR man ska göra si eller så, eller ha just det fettet på bromsen och inte det andra.

Man kan hitta många sidor som beskriver detta och i stora ord talar om att man måste ha det fettet där och inte där osv. Men ingen sticker ut hakan och anger VARFÖR. Orsak kan vara att dom INTE vet varför dom har just det eller det andra fettet. Någon har bara sagt att så ska dom göra och sedan sprider man denna sanning vidare som man vore "high tech lubrication engineer" med insikt om sanningen.

Ni kommer även att hitta sidor där man anger att fett på bromsskivor ska vara tunt och torkas av så att endast en osynlig hinna kvarstår. Andra säger att man ska applicera en ordentlig mängd fett på skivorna. Fett på bromsen gör antagligen att man tappar lite av bromsens maxkapacitet. För mycket fett att man tappar lite mer. Hur stor detta tapp är har jag inte mätt men känslan efter att monterat både torra och infettade är att det är inget man behöver fundera över.

Dom flesta rullar är gjorda för att fungera med torra bromsskivor. Och om man har fett eller inte är enligt min åsikt en personlig smaksak. Och precis som KeBa sa så är det enbart för att göra bromsen mjukare.

Och nu till vilket fett ? En rulle som ska gå hårt, dra Helle på 300 kg och liknande har sina krav. Fiskar du gädda, hö, gös mm så är det lite enklare. Alla inser nog att en broms blir varm. Att bromsa fisken är att omvandla fiskens rörelseenergi (kraften som fisken drar med) till värmeenergi genom att skapa friktion. (allt enligt den fysikaliska principen att energi kan inte skapas eller förstöras bara omvandlas) Därmed förstår man att fettet man nyttjar ska tåla den värme som uppstår. Om Cal's fett kan man läsa detta "Cal's Grease is the result of decades of hands-on fishing and the result of the very latest Ultra Modern Lubrication Technology and the careful blending of various Polymers and PTFE."

Det är helt enkelt ett syntetiskt fett baserad på olika typer av polymerer med PTFE som addetiv. Vad som är speciellt med detta är att det tål mycket höga temperaturer. Där mer vanliga fetter tål 120-160 grader tål detta fett upp till 275 grader. Så hur hårt kommer din broms att gå. Brukar det ryka ur rullen när gäddan drar 150m i ett svep med bromsen i botten ja då är det nog läge att köpa Cal's star drag grease.

Men detta fett har andra extrema egenskaper som man visst kan ha behov av men i princip så har ingen det. Den största fördelen som dessa fetter har är att "Komponenter av känsligt reaktionsbenäget plast, gummi eller keramer kan också smörjas med denna typ av fluorinerat fett."

Blev bara så jä...skrivsugen, men jag undrar nu i efterhand varför skrev jag allt detta i en tråd som handlar om att linpacken snurrar på spolen.
                  Senast ändrad av Exxet; 2016-04-09, 11:00.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hehe.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 711 visningar