Uppgradera C4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera C4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppgradera C4

Hejsan!
    Har kommit över en C4 som jag tänkte använda över min nuvarande daiwarulle.
    Vad jag förstått har dessa alustativ + bottenplatta.
    Då jag fiskar allt från mcrubbers till pig'ar, behöver jag byta dessa och isåfall byta båda eller är det en av delarna som påverkar hållbarheten och stabiliteten mest?

Inte alltför hemma på rullmek som ni kanske förstår av frågeställningen så uppskattar all hjälp.

/Tobbe

Har du inte en alltför våldsam teknik så kommer rullen hålla som den är, byt senare om det mot all förmodan skulle gå sönder.
    Jag själv har fiskat mycket med C3 och C4 till mitt gäddfiske och dom har sällan gått sönder, bytt några spollager men det får man räkna med efter några år.

Kommentera

För beten runt 100g tycker ja inte du behöver oroa dig. Har haft flera rullar med alustativ o kastat beten på över 150g o har aldrig haft några problem.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ja, tyngre jiggande och lättknykta piggar bör inte utgöra ett problem för aluambassadeur. "If it aint' broken, don't fix it"

Jag skulle hellre satsa på trim för att göra rullen lite mer långkastande och ffa "lugnare". Om du har en äldre C4, så kommer du långt med ny "2014" spole eller en Recordspole, vältvättade originalkullager i spolen, två kullager på linförarskruven, lättare linförare (från 2014 års C4) och ett metallclips på mellandrevet...
        Senast ändrad av anteman; 2016-02-20, 01:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja, tyngre jiggande och lättknykta piggar bör inte utgöra ett problem för aluambassadeur. "If it aint' broken, don't fix it"

Jag skulle hellre satsa på trim för att göra rullen lite mer långkastande och ffa "lugnare". Om du har en äldre C4, så kommer du långt med ny "2014" spole eller en Recordspole, vältvättade originalkullager i spolen, två kullager på linförarskruven, lättare linförare (från 2014 års C4) och ett metallclips på mellandrevet...
          Fast efter abus höjning av priserna på reservdelar så kostar väl en sådan uppgradering nästan mer än en helt ny c4 av den nya versionen?

Kommentera

Jo den blir dyrare än 2015... Tyvärr!
            En jäkla skithöjning av ABU som jag tror och hoppas blir en missräkning för dem...också därför min 5600 C4 Mag köpt 2015 ännu är orörd... faktiskt så irriterad att jag försöker undvika ABU framgent...

Men som "svar" på TS fråga skulle jag hellre trimma högfartssystemet än byta stativ...har han en C4 från 2014 så blir det inte så farligt, blir väl bara ett kullager och lite mix med mellandrevet...ev en Recordspole, fast den behövs inte...ffa när den höjdes med ca 90 % i pris till i år...
            Senast ändrad av anteman; 2016-02-20, 11:10.

Kommentera

En jäkla skithöjning av ABU som jag tror och hoppas blir en missräkning för dem...
              Förklara gärna varför det skulle vara en skithöjning?

Allt handlar om tillgång och efterfrågan, produktionskostnad etc...
              Förstår inte varför det är så pass många som beklagar sig över det, när man för ett par år sedan då det var som populärast, kunde smeta in UT-trim i rullarna för BETYDLIGT högre priser?
              Senast ändrad av Bentzerfaust; 2016-02-20, 11:16.

Kommentera

Jo den blir dyrare än 2015... Tyvärr! En jäkla skithöjning av ABU som jag tror och hoppas blir en missräkning för dem...
                Har han en C4 från 2014 så blir det inte så farligt, blir väl bara ett kullager och lite mix med mellandrevet...ev en Recordspole, fast den behövs inte...ffa när den höjdes med ca 90 % i pris till i år...
                Dags att bojkotta allt som ABU tillverkar. De är ju f-n värre än elnätsbolaget Caruna som chockhöjde transferpriset med uppåt 30%, fast det gick inte som de hade planerat, vågorna i ankdammen började gå så höga att de fick dra tillbaka höjningen innan de blev lynchade av de uppretade konsumenterna. Det är ju helt galet att transferpriset på el är större än priset på den förbrukade elen.

Kommentera

[QUOTE=Bentzerfaust;1036615]
                  En jäkla skithöjning av ABU som jag tror och hoppas blir en missräkning för dem.../QUOTE]

Förklara gärna varför det skulle vara en skithöjning?

Allt handlar om tillgång och efterfrågan, produktionskostnad etc...
                  Förstår inte varför det är så pass många som beklagar sig över det, när man för ett par år sedan då det var som populärast, kunde smeta in UT-trim i rullarna för BETYDLIGT högre priser?
                  UT- trimmet tillverkas i betydligt mindre serier än ABUs standardspolar, vilket har betydelse för priset. Så en chockhöjning på 90% är inte på något sätt motiverad, utan snarare ett tecken på oändlig girighet.

Kommentera

Ja de är oändligt giriga, särskilt som de sponsrar de flesta fisketävlingar (givetvis reklam), delar ut pengar till fiskevård (reklam) samt låter barn låna fiskeutrustning (reklam)...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46