Vilken fantastisk kvalitet det är på Ambassadeurerna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken fantastisk kvalitet det är på Ambassadeurerna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken fantastisk kvalitet det är på Ambassadeurerna

Hej. Jag är ny medlem här på fs. Kul med förkortningen fs föresten. Jag är sedan många år medlem på ett annat forum som ofta förkortas till fs. Fotosidan.se 😊

Hur som helst så har jag inte fiskat seriöst på många år. Barn, karriär etc har tagit sin tid. I somras började min minsting fråga om fiske. Tänkte han kunde få prova då vi hade hyrt en hus i Leksand precis vid älven. Åkte till fiskebutiken i Gagnef och sprang på min drömrulle. En röd "gammaldags" Ambassadeur. Hade faktiskt ingen koll på utbudet längre. Fiskade med en 5500 syncro för en massa år sedan men sålde den och köpte en XLT2 syncro som jag använde hårt i saltvatten under 6-7 år.

XLT2 har hela tiden fungerat galant trots minimalt med service. Doppade den i regnvattentunnan efter varje fisketur 😯. Nåväl, rullen jag köpte i Gagnef har väckt mitt intresse igen. Tillsammans med bla detta forum så har jag upptäckt fisket igen. Rullen jag köpte var en 6500 cs pro rocket. Underbar.

Hur som helst så har jag upptäckt trimning. 6500 har redan fått sin beskärda del så jag plockade fram min gamla XLT2 ur gömmorna där den sovit i 15 år eller så. Insåg att det inte finns så mycket att trimma till den men en service blev det. Hualigen vad förskräckt jag blev när jag plockade i sär den. Delar sprätte åt alla håll. De klassiska är MYCKET bättre i det avseendet. Hur som helst så var den gamle i riktigt gott skick. Ingen korrosion eller avlagringar. Den gnällde inte ens när jag provvevade den. Rätt mycket intorkat fett dock men efter en ordentlig rengöring, smörjning och med ny lina fungerade den precis som vanligt igen. Helt fantastiskt. Den rullen har dragit upp halva Trosas gäddbestånd 😊.

Nu måste jag bara hitta lite fiskekompisar igen. Inget kul att fiska själv men det skriver jag om i en annan tråd.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Ja de svensktillverkade är extremt långlivade och lätta att sköta om..vilket hör ihop!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
    11 svar
    3 748 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg PrN-Sweden  
    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki