Kullagrad evighetsskruv i revo mgx! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullagrad evighetsskruv i revo mgx!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kullagrad evighetsskruv i revo mgx!

    Har en fundering kring min Revo mgx. Den har två kullager på var sin sida om evighetsskruven om jag förstått sprängskissen. Jag antar att dessa lager är till för att få mjukare gång när linan vevas hem, eftersom linspridaren står still vid kast och därför påverkar inte dessa lager kastlängden. Går det att bara ta bort dessa lager och köra utan dem, eller kommer rullen då inte fungera? Det kommer alltid en massa smuts i dessa delar och min tanke är att slippa bekymret med att ta ur och tvätta lagren.
    /H

  • #2
    Den designen med lager på var sida om evighetsskruven är ingen höjdare i servicesyfte eller hållbarhet.
    Tyvärr är det så att du inte kan ta bort dem och köra utan för de håller hela "skruven" på plats...
    Det är samma konstruktion (miss) på Toro och Revo inshore bla, som jag tycker påverkar kvalitetsintrycket på dem samtliga. (Negativt)
    Jag skulle mycket hellre sätta dit bussningar istället så man får längre mellan servicetillfällena samt mera pålitligt system i allmänhet.
    Tyvärr verkar de inte finnas som bussningar istället för lager..

    Kommentera


    • #3
      Om du känner någon med en liten svarv så är det ju lätt ordnat

      Kommentera


      • #4
        Är det likadant i tex nya Amba 4600 c4?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Är det likadant i tex nya Amba 4600 c4?
          Nya Amba C4 har lixom nya C3 kullagrad e-skruv vilket gör en stor skillnad kastmässigt. Kräver dock sitt underhåll...och vill du inte ha denna finess så beställer du en e-skruv från en äldre modell av C3 så får du bussningar i stället.

          Kommentera


          • #6
            Osäker på nya,men på de äldre sitter det ett kullager och en plastbussning.På c3 är det bara bussningar och på c5 magX är det bara kullager

            Kommentera


            • #7
              För långsam...och inte helt uppdaterad

              Kommentera


              • #8
                Nya C3 har 3 kullager + 1 rullager jämfört med tidigare 2+1..och är därmed som en gammal C4a förutom utväxlingen. Samma gäller för C4 som numera har 4 kullager + 1 rullager..

                Kommentera


                • #9
                  ..samt lättare spolar och lättare linspridare på de nya. Mao bra uppgraderingar!

                  Kommentera


                  • #10
                    Aha! Får helt enkelt bara lära mig å skruva ner mgx:en i molekyler. Fantastisk liten rulle är det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 744 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 644 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S
                    av Micki.S
                     
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    558 svar
                    92 491 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av JontaK, 2018-03-13, 01:54
                    60 svar
                    7 225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Arbetar...