Hjälp med mitt nästa multiköp efter 6600C4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med mitt nästa multiköp efter 6600C4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med mitt nästa multiköp efter 6600C4

Hej,

Köpte för några veckor sen en Amb 6600C4 tillsammans med ett Fenwick Quadrant spö och är sjukt nöjd (får tacka för tipsen jag fick).

Nu till min fråga, jag vill ha en multi även för de lite lättare betena (spö har jag ett ABU Vendetta, tycker ni detta spö e dåligt så kom gärna med andra förslag) 5-25gram (antar att det är svårt att ersätta UL-setet helt ner till 2gram, men går det så blir jag grymt glad).

Budget 1500:-

Vad bör jag satsa på, funkar en 4600C3 eller ska jag ge mig på någon lågprofilare?

Det jag vill uppnå är att med två rullar och två spön klara av det mesta av mitt insjö (abborre, gös och gädda) och kustnära fiske (makrill, havsöring, näbbgädda). Tänkte överge mitt haspelfiske helt. Eller är min utopi omöjlig?

Tack på förhand

Har själv två Vendetta spinspön och som jag skrivit förut är jag väldigt nöjd. Visst är de budgetspön, men de har möjliggjort för mig att ha fem kompletta och riggade multikit stående klara att bara ta ut. För den typen av fiske du beskriver har jag ett Vendetta 7,6 fot 5-20 gram. På det en Promax av förra generationen. Combon har blivit något av en favorit, men jag har svårt att se en multi som kastar så värst mycket lättare än 10 gram. Även om jag egentligen föredrar runda Ambassadeurer så tror jag att en lågprofilare är att föredra i de här viktklasserna. Provade med min C4 på spöt, men kom snabbt fram till att Promaxen kändes bättre balanserad och mera lättkastad. En Revo eller liknande (inte Torron...) kan nog funka om du tycker att en Pro- eller Silvermax känns för plastiga. Så finns det ju en hel del små japaner som säkert också kan funka.

Kommentera

Okuma Komodo 250-storlek..

Kommentera

Har en daiwa t3 ballistic 100 ofiskad högervevad till salu den e kanon till lätta beten pma om du e intresserad

Kommentera

Ursprungligen postat av sandmark Visa inlägg
          Har en daiwa t3 ballistic 100 ofiskad högervevad till salu den e kanon till lätta beten pma om du e intresserad
          PM skickat

Kommentera

Ambassadeur 2500C slår precis allt när det gäller att kasta lätta saker, vikter på 4 gr. får jag iväg utan problem

Kommentera

OK! Eftersom jag inte provat den ville jag inte föreslå... Men är den så bra som alla säger så kommer den att ersätta Promaxen när lädret blir för tjockt att ha under huvudkudden. Och det lär väl dröja eftersom jag är van att sitta o sova... Eller om hustrun kan bevekas till 70-årsdagen om två år. Det är ju ingen budgetrulle direkt, i synnerhet inte om man vill ha UT-trim. Men det kanske inte behövs.?

Kommentera

jag har kastat med min helt orginal, ej provat UT-trimmad med ska göra det vad det lider.
                jag har kastat 4 grams balsawobbler med den utan problem, några hundrameterkast blir det ju naturligtvis inte, men det blir klart fiskbara kast.

Kommentera

jag har kastat 4 grams balsawobbler med den utan problem,
                  Om jag jämför min 2500C med mina Mörrum 1600 och CQ 51 känns den som en gammal kaffekvarn sen finns det säkert gott om nyare LP rullar som även dom förnedrar den. (otrimmad)

Vad bör jag satsa på, funkar en 4600C3 eller ska jag ge mig på någon lågprofilare?

Runda Multi för lätta beten bukar kosta en del.

4600 C3 blir för stor.

Kolla LP rullar i 100 storlek dom blir lagom även om jag personligen tycker dom är förbaskat fula och svåra att få ett vettigt grepp om.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-08-07, 17:34.

Kommentera

att jämföra Mörrum med 2500c..... top of the line båda två, fast på olika vis tycker jag.
                    en av dom största fördelarna med Mörrum och liknande är ju att dom har ett otroligt stabil chassie som kommer till sin absoluta rätt vid kast med tunga beten, fast Mörrumen är bra på andra sätt också, den är konstruerad med högre toleranser än en vanlig Amba, fast om du bortser från all bling på Mörrumen och provkastar båda med samma grejjor, vad blir skillnaden i praktiken?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 748 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki