Köpråd multirulle eller ny haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd multirulle eller ny haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd multirulle eller ny haspel?

Tjena

Efter att ha haft en del problem med min nuvarande rulle är det dags att köpa ny.
    Spinnfiskar, jiggar mest från land och ibland från båt med drag vikter från 4-40g, är riktigt sugen att börja kasta med multirulle men drar mig gärna ifrån det på grund av de låga kastvikterna jag brukar köra med.
    Undrar nu om det finns någon bra multirulle som fungerar till lättare drag eller ska jag köpa en ny haspel och fortsätta med mitt haspelfiske?

Visst finns det multi som funkar. För beten 4-6 gram så är nog haspel svårslaget, men det finns multi som fixar dessa också. Men från ca 6-8 gram och uppåt så har du en hel del prylar att kika på. Shimano, Daiwa och ABU´s små rullar av de bättre modellerna klarar detta. Sök lite här på forumet så hittar du en jävla massa om detta..

Kommentera

Multi lämpar sig nog bäst till större, en lågprofilare kanske är bättre? Jag väljer nog haspel till dom vikterna. Å andra sidan fiskar jag bara med haspel så vänta på andra svar!
      "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
      Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Där kom det ju ett annat svar!

Kommentera

Jag tillhör också de som förespråkar haspel till så pass lätta vikter (under 50 gram). Dessutom, om du vill gå över till multirulle så måste du ju även skaffa dig ett nytt spö och inte bara en rulle, eftersom ett haspelspö normalt inte funkar särskilt bra med en multirulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Jag tillhör också de som förespråkar haspel till så pass lätta vikter (under 50 gram). Dessutom, om du vill gå över till multirulle så måste du ju även skaffa dig ett nytt spö och inte bara en rulle, eftersom ett haspelspö normalt inte funkar särskilt bra med en multirulle.
            Viktig poäng!

Kommentera

Vad vill du fiska för något? Till ädelfisk, abborre osv så tycker jag att haspel är svårslaget. Ska du däremot fiska gädda så är multirulle att föredra. I alla fall om man fiskar med tyngre beten för då händer det att linan skär in lite i fingret när man kastar och i längden blir det jobbigt med haspelrulle. Att det ska vara svårt att lära sig en multirulle är däremot en myt. En sak också är att om du ska köpa en multirulle så måste du ha ett nytt spö med "trigger" Skitfiske!
              /Hampus
              http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Fiskar mest abborre och gädda
                Köpte ett passande spö som jag använde till min morfars gamla ambassadeur 5000, därav blev jag lite sugen på multirulle men jag får väll köpa mig en haspel igen, har kollat en del på daiwa lexa 2000sh, någon som har testat den modellen?

Kommentera

Shimano exsence dc är hyllad och en grymt bra lågprofil-rulle om man nu väljer att lyssna till vad tonyex säger . Nu vet jag inte vad budgeten ligger på men en sån får du hem för dryga 2000. Ska tydligen kasta som en dröm.

Men som folk säger lättare att kasta lätta beten i Ul-segmentet (som tex rapalawobblers) med haspelrulle och supertunn flätlina men då snackar vi 0-15 gram sedan tycker jag skillnaden jämnas ut.
                  Nuförtiden får man grymt mycket haspelrulle för pengarna (750-1500kr) om man väljer bland de "säkra" korten.

I mina ögon ligger shimano, daiwa, Penn där. Abus haspelrullar håller jag inte lika högt men de är nog bra de med.
                  Jag brukar gå in på basspro.com och läsa omdömen.
                  Läs om lexan här http://www.basspro.com/Daiwa-Lexa-Sp...1209260521552/
                  Senast ändrad av gabbu; 2014-05-19, 16:41.

Kommentera

Lutar åt en lexa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 594 visningar
                    0 gillar