[Rullmek] Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[Rullmek] Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [Rullmek] Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig...

    Har haft som intention att lägga ut lite rullmek om mindre rullar, men eftersom jag inte riktigt fått loss tummen än så lär det dröja ett tag till, så nedanstående får ni betrakta som nån sorts paus-musik.
    Man blir ju lätt lite uttorkad i kroppen av bristen på rullmekstrådar kan jag ibland känna
    Kanske inte den absolut mest användbara tråden eftersom det flesta nog sitter på nyare rullar, men man får väl se det som att tråden riktar sig till dem som allmänt gillar att titta på när andra arbetar


    Som vanligt rekommenderar jag min rullterminologi-tråd där jag samlar länkar till alla mina rullmekar-trådar.
    Rullterminologi


    Antar att det är fler än jag som spontanshoppar på en viss auktionssajt, med varierande resultat...
    Råkade iaf buda hem en Ambassadeur 5500 vilket egentligen är helt ologiskt med tanke på att jag, de få gånger jag testat, alltid kapitalt misslyckats med koordinationen när jag försöker använda högervevade rullar.
    Trots detta faktum är det nån av mina hjärnhalvor som av outgrundliga orsaker ibland tycker att det kunde vara kul att testa, igen...
    Har i dagsläget 5 (eller möjligen 6) högervevade ambor i 35/55/65-storlek, alla 7000 oräknade. Nåja, nu damp det iaf in en sjätte (sjunde?), och den här var faktiskt riktigt trevlig (förutsatt att man ha en diagnos in spe och gillar halvt igenbeckade rullar).
    En sak jag dock måste få säga är att, rent utseendemässigt, så är det här nog av de absolut snyggaste amborna. Gillar både gavlarnas utförande, stjärnhjulet och veven. Dock kunde linspridaren gärna få vara lite kullrig istf räfflad - men man kan förstås inte få allt...
    Självklart hade det också varit en fördel om båtskrapet inte existerat, men då hade den betingat ett betydligt högre pris vilket jag möjligen hade kunnat hosta upp om den varit vänstervevad och alltså för mig användbar.

    Med min vanliga minutiösa planeringsförmåga började jag förstås riva ner rullen långt innan jag hade letat fram kamera, så bilder i originalskicket visar mest inälvorna.
    Tror egentligen jag fick för mig att riva ner den dels eftersom den var trögvevad, hade ryckig slirbroms och kändes allmänt tattig - sen tyckte jag inte delarna hörde ihop riktigt.
    Funderade så smått på om det är ett hopkokat hembygge eller vad det nu kan vara, men efter att ha kikat närmre och botaniserat på nätet lutar jag nu åt att det trots allt är en helt normal rulle.
    Känner nån för att tå kål på den idén är ni välkomna
    Rullfotsnumret är iaf 771200. Har inte lyckats hitta nåt schema med exakt den beteckningen, men både aningen äldre och snäppet nyare finns att ladda ner.


    Som sagt, inleder själva tråden efter att jag inlett rivningsarbetet - samma verktyg som vanligt när det gäller ambor.

    Innanmätet ser inte alltför roligt ut, trots att det ser ut att finnas en hel del fett är det mesta helt intorkat och verkar inte fylla nån som helst friktionsminskande funktion. Syns tyvärr inte särskilt bra på bilden hur skabbigt stativet såg ut i verkligheten.
    Click image for larger version

Name:	P6040115.JPG
Views:	1
Size:	249,1 KB
ID:	1820383

    Liten detaljstudie. Jag är nog inte helt ensam (eller så är jag det) om att tycka att dessa utvändigt lite rundade bussningar är underbara!
    Filtbitarna (oljereservoarerna) i lagerkopparna var nog enda stället där jag hittade "fungerande" smörjmedel, möjligen med undantag av lite vilsekommet fett på bromslamellerna.
    Click image for larger version

Name:	P6040118.JPG
Views:	1
Size:	269,6 KB
ID:	1820384

    Bottenplattan/huvuddrevsstativet i all sin juckliga prakt.
    Click image for larger version

Name:	P6040121.JPG
Views:	1
Size:	220,5 KB
ID:	1820385

    Pillar loss allt bråte i sedvanlig ordning...
    Click image for larger version

Name:	P6040123.JPG
Views:	1
Size:	193,0 KB
ID:	1820386

    Click image for larger version

Name:	P6040124.JPG
Views:	1
Size:	149,8 KB
ID:	1820387

    Click image for larger version

Name:	P6040126.JPG
Views:	1
Size:	180,7 KB
ID:	1820388

    Click image for larger version

Name:	P6040127.JPG
Views:	1
Size:	131,1 KB
ID:	1820389
    Senast ändrad av Mooki; 2013-06-06, 15:25.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  • #2
    Liten fjäderplaceringsguide.
    Click image for larger version

Name:	P6040130.JPG
Views:	1
Size:	141,1 KB
ID:	1768654

    Click image for larger version

Name:	P6040134.JPG
Views:	1
Size:	59,5 KB
ID:	1768655

    Baksidan av huvuddrevsstativet, en del av det jag trodde var intorkat fett verkar ha orsakat lättare korrosion på aluminiumet.
    Click image for larger version

Name:	P6040136.JPG
Views:	1
Size:	118,2 KB
ID:	1768656

    Slutligen är huvuddrevsstativet iaf frilagt.
    Click image for larger version

Name:	P6040138.JPG
Views:	1
Size:	167,7 KB
ID:	1768657

    Vill man absolut fortsätta lossar man det lilla lås-clipset (i koppar), dock rekommenderar jag att låta bli. Lite knepigt att få isär, ett rent hysteriskt h-vete att få ihop igen - så håll ungar och fruar utom hörhåll.
    Click image for larger version

Name:	P6040143.JPG
Views:	1
Size:	77,5 KB
ID:	1768658

    Click image for larger version

Name:	P6040145.JPG
Views:	1
Size:	109,5 KB
ID:	1768659

    Så får man loss några delar till, men längre än så här lyckas jag inte komma.
    Om det är nån som är världsmästare på såna där kinesiska pyssel-mojjar där man ska lirka isär prylar trots att det är fysiskt omöjligt så får vederbörande gärna komma med tips på hur man får loss kopplingsarmen.
    Själv är jag iaf kass på kinesiska pussel, så efter typ en kvart la jag ner projektet.

    Click image for larger version

Name:	P6040147.JPG
Views:	1
Size:	132,4 KB
ID:	1768660
    Senast ändrad av Mooki; 2013-06-05, 22:00.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Efter lite badande (i en blandning av tvättmedel, ättika och vatten) samt skrubbning med avdankad tandborste tycker jag nog att man kan börja ana en viss förbättring
      Gällande själva veven brukar den ju alltid vara lite besvärlig att få ren, men om man står och snurrar på själva vevknoppen samtidigt som man matar på med tex WD40/CRC 5-56 eller så ända till dess det kommer ut i andra änden helt rent - då har man kommit ganska lågt.
      Sen brukar jag eftersanera för att slutligen smörja med tex RFR. Brukar bli ett fullt godkänt resultat. Själva vevknoppen kan man gå över med lite Armor-All så brukar den bli fin igen.
      Click image for larger version

Name:	P6050150.JPG
Views:	1
Size:	323,0 KB
ID:	1768661

      Själva spolen kan man, om man är så lagd, ta bort iaf nylondrevet från, likadant lås-clips som för kopplingsmekanismen.
      Click image for larger version

Name:	P6050156.JPG
Views:	1
Size:	116,7 KB
ID:	1768662

      Vet inte riktigt vad jag ville med den här bilden, kanske kompletteringar av de delar som inte är med på samlingbilden två steg upp?
      Click image for larger version

Name:	P6050158.JPG
Views:	1
Size:	140,4 KB
ID:	1768663

      När allt så är rengjort och fått torka är det vanligt att man vill återmontera rullen.
      Själv är jag inte helt övertygad om att så bör ske, trots allt är det ju en högervev så kanske blir världen en lite bättre plats utan?
      Hursomhelst, det blir en form av sken-ihopmontering, helt utan smörjmedel. Blir så mycket trevligare när man ändå planerar att peta in CT-lameller innan den doneras/säljs/hyllförvaras.

      Eftersom man är utvilad och så är det lika bra att börja med det pillrigaste (om man inte kunnat avhålla sig från att ta isär detta lilla ingenjörsmässiga magplask).
      En mellanstor flatmejsel samt en riktigt liten brukar underlätta.
      Click image for larger version

Name:	P6050163.JPG
Views:	1
Size:	174,1 KB
ID:	1768664

      Pinjong-klon sätts på plats, sprinten för in delvis och fjädern läggs så sprinten precis börjar nå in. Man kan även peta dit lite fett innan man går vidare.
      Meddelst våld pressas sedan fjädern in under "bryggan" (mha mellanstor skruvmejsel) till dess paketet sitter rätt i djupled. Fjädern ska förresten ha långa benet nedåt mot pinjong-klon.
      Med den lilla mejseln lyfts och lirkas paketet medan sprinten förs vidare genom hela fjäderpaketet.
      Om allt går väl ska det sen sitta på plats, eventuellt får man justera fjäderbenens läge med nåt lämpligt tillhygge.
      Click image for larger version

Name:	P6050167.JPG
Views:	1
Size:	100,9 KB
ID:	1768665

      Peta in koppar-clipset så hela rasket låses på plats.
      Click image for larger version

Name:	P6050171.JPG
Views:	1
Size:	97,9 KB
ID:	1768666

      Passa på att även återmontera nylondrevet på spolen och lås med koppar-clipset.
      Click image for larger version

Name:	P6050173.JPG
Views:	1
Size:	93,7 KB
ID:	1768667
      Senast ändrad av Mooki; 2013-06-06, 15:29.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

      Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

      Kommentera


      • #4
        Fjädrarna placeras ut som de ska sitta. En generell tumregel är att om fjädern har en större ögla ska denna träs runt en mässingsstolpe.
        Sen monteras fjädrarna på lämpligt ställe.
        Click image for larger version

Name:	P6050177.JPG
Views:	1
Size:	142,1 KB
ID:	1768668

        Click image for larger version

Name:	P6050178.JPG
Views:	1
Size:	134,2 KB
ID:	1768669

        Pinjongdrevets krage petas på plats och pinjongdrevet träs på plats (underifrån).
        Click image for larger version

Name:	P6050182.JPG
Views:	1
Size:	93,9 KB
ID:	1768670

        Click image for larger version

Name:	P6050183.JPG
Views:	1
Size:	128,9 KB
ID:	1768671

        Bromsstacken sorgfälligt rengjord, tyvärr utan att resutatet blev särskilt lysande. Verkar inte som att ståldrev gillar ättika - men å andra sidan spelar färgen inte så stor roll
        Bromslamellerna bör man byta till CarbonTex (CT) lätt insmorda med Cal's, de nuvarande är både komprimerade och tämligen slitna, men de fungerar bra som illustration i tråden ändå...
        Sätt även backspärrshaken på plats innan drevpaketet sätts på plats.
        Passade även på att räkna kuggar, huvuddrevet har 69 tänder, pinjongen 14.
        Borde ge en utväxling på ca 4.9:1.
        Click image for larger version

Name:	P6050186.JPG
Views:	1
Size:	143,3 KB
ID:	1768672

        Click image for larger version

Name:	P6050188.JPG
Views:	1
Size:	142,4 KB
ID:	1768673

        Sen placeras hela huvuddrevspaketet på drevstolpen och småjiddret uppepå.
        Click image for larger version

Name:	P6050190.JPG
Views:	1
Size:	128,7 KB
ID:	1768674
        Senast ändrad av Mooki; 2013-06-06, 17:57.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

        Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

        Kommentera


        • #5
          Lite skruv-studie.
          De två vänstra är för att fixera drivpaketet i vevgavel. De tre högra är för palming-gaveln (icke-vevgavel), och de två övriga där är den lite grövre för mellandrevet och den korta till vevmutterns låsbricka.
          Click image for larger version

Name:	P6050191.JPG
Views:	1
Size:	104,7 KB
ID:	1768675

          Till palming-gaveln behövs följande delar.
          Click image for larger version

Name:	P6050250.JPG
Views:	1
Size:	154,2 KB
ID:	1768681

          Lagerkopparna skiljer sig något åt, notera pilen på den högra lagerkoppen.
          Den vänstra samlingen är till vevgaveln och den högra till palminggaveln.
          Har inte gjort nån vidare analys huruvida antalet shims i respektive lagerkopp är lagom eller inte, eventuellt kan man behöva rodda om lite i fördelningen.
          Click image for larger version

Name:	P6050255.JPG
Views:	1
Size:	158,2 KB
ID:	1768682

          Mellandrevet sätts på plats efter att stolpen fått lite olja.
          Click image for larger version

Name:	P6050197.JPG
Views:	1
Size:	114,8 KB
ID:	1768676

          Värt att notera här är (förutom den läckert rundade formen på bussningen) att det finns en liten medveten deformering på bussningens utsida.
          Denna deformering ska passa i ett spår när bussningen sätts på plats.
          Sen en fjäderring (fjäderringstång underlättar).
          Sist skruvas lagerkoppen på plats (efter att man lagt i shims och oljereservoar (grön filtbit)), man bör smörja bussningen och se till att oljereservoaren också har fått sitt.
          Click image for larger version

Name:	P6050200.JPG
Views:	1
Size:	136,6 KB
ID:	1768678

          Click image for larger version

Name:	P6050206.JPG
Views:	1
Size:	202,8 KB
ID:	1768679

          Click image for larger version

Name:	P6050207.JPG
Views:	1
Size:	160,8 KB
ID:	1768680

          Click image for larger version

Name:	P6050199.JPG
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	1768677

          Click image for larger version

Name:	P6050213.JPG
Views:	1
Size:	113,7 KB
ID:	1768696
          Senast ändrad av Mooki; 2013-06-05, 22:22.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

          Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

          Kommentera


          • #6
            För vevgaveln får man först peta in låsringen, sen vänder man på gaveln och lägger i bussningen (notera spåret) samt skruvar dit lagerkoppen, samma oljningsförfarande som för andra gaveln.
            Click image for larger version

Name:	P6050214.JPG
Views:	1
Size:	168,3 KB
ID:	1768683

            Click image for larger version

Name:	P6050216.JPG
Views:	1
Size:	130,3 KB
ID:	1768684

            Click image for larger version

Name:	P6050217.JPG
Views:	1
Size:	192,4 KB
ID:	1768685

            Sen är det bara att montera ihop vevgaveln, en del lirkande kan krävas för att få allt på plats - försök att inte vrida för frenetiskt på vevaxeln då backspärrshaken lätt kan hoppa av om man vevar åt fel/rätt håll.
            Click image for larger version

Name:	P6050219.JPG
Views:	1
Size:	157,7 KB
ID:	1768686

            Kommen så långt är det linspridaren tur.
            Den lilla nylonbussningen brukar jag trycka ur med en kinesisk ätpinne eller dylikt (mycket kinesiskt i det här inlägget märker jag nu).
            Delarna är iaf de som visas nedan.
            Click image for larger version

Name:	P6050220.JPG
Views:	1
Size:	145,0 KB
ID:	1768687

            Tryck nylonbussningen på plats.
            Trä linspridarhylsan genom gaveln, glöm inte att också trä på själva linspridaren, vrid på plats och tryck till. Droppa några droppar olja på evighetsskruven.
            Fixera med låsblecket.
            Peta i knivbulten och jucka med evighetsskruven till den glider ner helt, en droppe olja på toppen.
            Sätt på "locket".
            Click image for larger version

Name:	P6050223.JPG
Views:	1
Size:	81,0 KB
ID:	1768688

            Click image for larger version

Name:	P6050225.JPG
Views:	1
Size:	152,1 KB
ID:	1768689

            Click image for larger version

Name:	P6050227.JPG
Views:	1
Size:	163,6 KB
ID:	1768693

            Click image for larger version

Name:	P6050228.JPG
Views:	1
Size:	166,5 KB
ID:	1768694

            Click image for larger version

Name:	P6050230.JPG
Views:	1
Size:	122,8 KB
ID:	1768695
            Senast ändrad av Mooki; 2013-06-05, 22:21.
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

            Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

            Kommentera


            • #7
              Smörj gärna alla gängor med lite fett, underlättar vid demontering och förhindrar (förhoppningsvis) korrosion.
              Montera vevgaveln och dra åt tumskruvarna lite lagom, inga spärrskaft här inte
              Click image for larger version

Name:	P6050231.JPG
Views:	1
Size:	138,8 KB
ID:	1768697

              Droppa lite olja på den svarta plastbussningen.
              Komplettera eventuellt med lite mer fett på gängorna innan stjärnhjulet monteras. Sätt på resten av vev-delarna.
              Click image for larger version

Name:	P6050232.JPG
Views:	1
Size:	99,1 KB
ID:	1768698

              Click image for larger version

Name:	P6050233.JPG
Views:	1
Size:	124,2 KB
ID:	1768699

              Click image for larger version

Name:	P6050235.JPG
Views:	1
Size:	103,1 KB
ID:	1768700

              Click image for larger version

Name:	P6050236.JPG
Views:	1
Size:	113,6 KB
ID:	1768701

              Sätt c-bromsvikterna på sin plats och trä in spolen, försiktigt så inte bakelitvikterna rymmer sin kos.
              Click image for larger version

Name:	P6050237.JPG
Views:	1
Size:	98,2 KB
ID:	1768702

              Click image for larger version

Name:	P6050238.JPG
Views:	1
Size:	190,9 KB
ID:	1768703

              Slutligen monteras palminggaveln
              Click image for larger version

Name:	P6050244.JPG
Views:	1
Size:	147,3 KB
ID:	1768705

              Click image for larger version

Name:	P6050239.JPG
Views:	1
Size:	155,1 KB
ID:	1768704



              Voila! Då borde det vara läge att lokalisera nån lyckligt ovetande högervevare som lite oförblommerat kan få förbarma sig över åbäket, fast det förstås - först måste det ju i CT-lameller och lite smörj så den blir funktionsduglig.
              Senast ändrad av Mooki; 2013-06-05, 22:28.
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

              Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 593 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 228 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              278 svar
              47 629 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              544 svar
              90 936 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Nila
              av Nila
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 647 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X