Har haft som intention att lägga ut lite rullmek om mindre rullar, men eftersom jag inte riktigt fått loss tummen än så lär det dröja ett tag till, så nedanstående får ni betrakta som nån sorts paus-musik.
Man blir ju lätt lite uttorkad i kroppen av bristen på rullmekstrådar kan jag ibland känna
Kanske inte den absolut mest användbara tråden eftersom det flesta nog sitter på nyare rullar, men man får väl se det som att tråden riktar sig till dem som allmänt gillar att titta på när andra arbetar
Som vanligt rekommenderar jag min rullterminologi-tråd där jag samlar länkar till alla mina rullmekar-trådar.
Rullterminologi
Antar att det är fler än jag som spontanshoppar på en viss auktionssajt, med varierande resultat...
Råkade iaf buda hem en Ambassadeur 5500 vilket egentligen är helt ologiskt med tanke på att jag, de få gånger jag testat, alltid kapitalt misslyckats med koordinationen när jag försöker använda högervevade rullar.
Trots detta faktum är det nån av mina hjärnhalvor som av outgrundliga orsaker ibland tycker att det kunde vara kul att testa, igen...
Har i dagsläget 5 (eller möjligen 6) högervevade ambor i 35/55/65-storlek, alla 7000 oräknade. Nåja, nu damp det iaf in en sjätte (sjunde?), och den här var faktiskt riktigt trevlig (förutsatt att man ha en diagnos in spe och gillar halvt igenbeckade rullar).
En sak jag dock måste få säga är att, rent utseendemässigt, så är det här nog av de absolut snyggaste amborna. Gillar både gavlarnas utförande, stjärnhjulet och veven. Dock kunde linspridaren gärna få vara lite kullrig istf räfflad - men man kan förstås inte få allt...
Självklart hade det också varit en fördel om båtskrapet inte existerat, men då hade den betingat ett betydligt högre pris vilket jag möjligen hade kunnat hosta upp om den varit vänstervevad och alltså för mig användbar.
Med min vanliga minutiösa planeringsförmåga började jag förstås riva ner rullen långt innan jag hade letat fram kamera, så bilder i originalskicket visar mest inälvorna.
Tror egentligen jag fick för mig att riva ner den dels eftersom den var trögvevad, hade ryckig slirbroms och kändes allmänt tattig - sen tyckte jag inte delarna hörde ihop riktigt.
Funderade så smått på om det är ett hopkokat hembygge eller vad det nu kan vara, men efter att ha kikat närmre och botaniserat på nätet lutar jag nu åt att det trots allt är en helt normal rulle.
Känner nån för att tå kål på den idén är ni välkomna
Rullfotsnumret är iaf 771200. Har inte lyckats hitta nåt schema med exakt den beteckningen, men både aningen äldre och snäppet nyare finns att ladda ner.
Som sagt, inleder själva tråden efter att jag inlett rivningsarbetet - samma verktyg som vanligt när det gäller ambor.
Innanmätet ser inte alltför roligt ut, trots att det ser ut att finnas en hel del fett är det mesta helt intorkat och verkar inte fylla nån som helst friktionsminskande funktion. Syns tyvärr inte särskilt bra på bilden hur skabbigt stativet såg ut i verkligheten.
Liten detaljstudie. Jag är nog inte helt ensam (eller så är jag det) om att tycka att dessa utvändigt lite rundade bussningar är underbara!
Filtbitarna (oljereservoarerna) i lagerkopparna var nog enda stället där jag hittade "fungerande" smörjmedel, möjligen med undantag av lite vilsekommet fett på bromslamellerna.
Bottenplattan/huvuddrevsstativet i all sin juckliga prakt.
Pillar loss allt bråte i sedvanlig ordning...
Man blir ju lätt lite uttorkad i kroppen av bristen på rullmekstrådar kan jag ibland känna
Kanske inte den absolut mest användbara tråden eftersom det flesta nog sitter på nyare rullar, men man får väl se det som att tråden riktar sig till dem som allmänt gillar att titta på när andra arbetar
Som vanligt rekommenderar jag min rullterminologi-tråd där jag samlar länkar till alla mina rullmekar-trådar.
Rullterminologi
Antar att det är fler än jag som spontanshoppar på en viss auktionssajt, med varierande resultat...
Råkade iaf buda hem en Ambassadeur 5500 vilket egentligen är helt ologiskt med tanke på att jag, de få gånger jag testat, alltid kapitalt misslyckats med koordinationen när jag försöker använda högervevade rullar.
Trots detta faktum är det nån av mina hjärnhalvor som av outgrundliga orsaker ibland tycker att det kunde vara kul att testa, igen...
Har i dagsläget 5 (eller möjligen 6) högervevade ambor i 35/55/65-storlek, alla 7000 oräknade. Nåja, nu damp det iaf in en sjätte (sjunde?), och den här var faktiskt riktigt trevlig (förutsatt att man ha en diagnos in spe och gillar halvt igenbeckade rullar).
En sak jag dock måste få säga är att, rent utseendemässigt, så är det här nog av de absolut snyggaste amborna. Gillar både gavlarnas utförande, stjärnhjulet och veven. Dock kunde linspridaren gärna få vara lite kullrig istf räfflad - men man kan förstås inte få allt...
Självklart hade det också varit en fördel om båtskrapet inte existerat, men då hade den betingat ett betydligt högre pris vilket jag möjligen hade kunnat hosta upp om den varit vänstervevad och alltså för mig användbar.
Med min vanliga minutiösa planeringsförmåga började jag förstås riva ner rullen långt innan jag hade letat fram kamera, så bilder i originalskicket visar mest inälvorna.
Tror egentligen jag fick för mig att riva ner den dels eftersom den var trögvevad, hade ryckig slirbroms och kändes allmänt tattig - sen tyckte jag inte delarna hörde ihop riktigt.
Funderade så smått på om det är ett hopkokat hembygge eller vad det nu kan vara, men efter att ha kikat närmre och botaniserat på nätet lutar jag nu åt att det trots allt är en helt normal rulle.
Känner nån för att tå kål på den idén är ni välkomna
Rullfotsnumret är iaf 771200. Har inte lyckats hitta nåt schema med exakt den beteckningen, men både aningen äldre och snäppet nyare finns att ladda ner.
Som sagt, inleder själva tråden efter att jag inlett rivningsarbetet - samma verktyg som vanligt när det gäller ambor.
Innanmätet ser inte alltför roligt ut, trots att det ser ut att finnas en hel del fett är det mesta helt intorkat och verkar inte fylla nån som helst friktionsminskande funktion. Syns tyvärr inte särskilt bra på bilden hur skabbigt stativet såg ut i verkligheten.
Liten detaljstudie. Jag är nog inte helt ensam (eller så är jag det) om att tycka att dessa utvändigt lite rundade bussningar är underbara!
Filtbitarna (oljereservoarerna) i lagerkopparna var nog enda stället där jag hittade "fungerande" smörjmedel, möjligen med undantag av lite vilsekommet fett på bromslamellerna.
Bottenplattan/huvuddrevsstativet i all sin juckliga prakt.
Pillar loss allt bråte i sedvanlig ordning...
Kommentera