Ambassadeur Record 5000 - Arv! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Record 5000 - Arv!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur Record 5000 - Arv!

Hej fiske-entusiaster.

Jag antar att detta är en ganska vanlig fråga, men vad är min rulle värd?

Jag lyckades ärva en fiskerulle av min morfar, och det enda jag vet om denna rulle, är att den är gammal och värdefull.

Så jag bifogar några bilder och hoppas ni kan hjälpa mig.
    Samtidigt vill jag hitta en köpare som kan ta hand om denna rulle, och ger den ett bra hem av kärlek och omvårdnad, och gärna får chansen att dra upp några saftiga fiskar än en gång...

Tack på förhand
    Putte

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	796,7 KB
ID:	1813840Click image for larger version

Size:	734,2 KB
ID:	1813841Click image for larger version

Size:	267,9 KB
ID:	1813842Click image for larger version

Size:	853,6 KB
ID:	1813843Click image for larger version

Size:	935,0 KB
ID:	1813844

I kronor vet jag inte, hade det varit min morfars hade det inte spelat någon roll då hade den varit ovärdelig.
    Sälj den inte, du kanske inser så småningom att du begått ett väldigt stort misstag.
    Vissa saker kan man inte köpa tillbaka för pengar.

Kommentera

Testa att söka på avslutade auktioner på tradera, det brukar ge en ganska så bra bild av priset.

Kommentera

Utan att vara otrevlig men ibland kan folk bli en aning misstänksamma när personer blir medlemmar och säljer saker samma dag.
        Det kan vara bra om du känner någon "räv" här som kan gå i god för dig, lättare att sälja då.
        Tyvärr så har folk blivit blåsta här förr.
        Lycka till med försäljningen, själv skulle jag nästan skämmas att lägga bud på den, sälj inte förrän du är helt övertygad om att du inte ångrar dig......rullen är en riktig skönhet...tänker du inte fiska med den, njut istället av en av ABU's vackraste skapelser.

Kommentera

Ambassadeur Record 5000 - Arv!

Fin gammal rulle, siffrorna på rullfoten antyder 50-tal. Här är lite info. http://www.lurelore.com/freds/abu.html

Värdet kan jag inte säga mycket om, jag samlar inte själv, men det finns säkert andra som kan.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Sv: Ambassadeur Record 5000 - Arv!

Är det en sådan rulle jag tror det är då kommer "samlare" bjuda dig skitmycket på Tradera om du lägger den där... Du kan säkert räkna med minst 10000kr eller kanske det dubbla eller tredubbla.
            Jag håller dock med mina kamrater här i tråden, sälj den inte. Minnet är mer värdefullt!
            Det är en grym släktklenod du sitter inne på nu!

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
              Utan att vara otrevlig men ibland kan folk bli en aning misstänksamma när personer blir medlemmar och säljer saker samma dag.
              Det kan vara bra om du känner någon "räv" här som kan gå i god för dig, lättare att sälja då.
              Tyvärr så har folk blivit blåsta här förr.
              Lycka till med försäljningen, själv skulle jag nästan skämmas att lägga bud på den, sälj inte förrän du är helt övertygad om att du inte ångrar dig......rullen är en riktig skönhet...tänker du inte fiska med den, njut istället av en av ABU's vackraste skapelser.
              Ok...
              Förstår, är inte ute för att lura någon...
              Men förstår om det kan verka misstänksamt.
              Anledningen att jag vill sälja den är att den nu legat på en hylla hemma hos mig i snart tre år.
              Och jag skulle hellre se att den ägdes av någon som uppskattar den och dess värde mer än vad jag gör, som kan ta hand om den, för jag tror den kan behöva en smörjning, som jag vet morfar gjorde efter nästan varje gång han använt den.

Jag kommer i min tur inte att sälja den till vem som helst, utan jag vill ha något slags bevis för att den kommer tas om hand!

Kommer även bara att sälja den vid personligt möte, om det kan hjälpa.

Putte

Kommentera

Som de flesta sagt, spara den. Låt den stå i mitten av hyllan i "finrummet/vardagsrummet" bredvid en fim whisky/annan fin dryck, gärna i ett glasskåp med en dov belysning, det ser ut att vara en rulle i fint skick, nästan oanvänd.

Jag skulle inte hoppas på att få jättemycket pengar, max 10 000kr(ja jag vet att det låter mycket, men allt är relativt, skulle aldrig sålt en så fin klenod, speciellt inte om det är från en släkting man delat sitt intresse med.)

Kommentera

Tror tyvärr inte alls den är värd några 10000 som vissa här tror. kanske runt 1500:- Den mest värdefulla röda record 5000 ska vara stämplad med sg på gaveln. Tycker du ska spara den som ett minne istället..

Kommentera

Halloj !

Du får nog ta prisuppgifterna i denna tråden med en nypa salt. Vet inte var personerna ovan får dom summorna ifrån ? Jag samlar själv på gamla fiskesaker och då främst svenska spinnrullar. Vad jag kan se så är det en vanlig Record Ambassadeur 5000 i ganska bra skick. Dock så har den lågt nummer vilket tyder på en mycket tidig produktion. Är alltid svårt med priser på rullar då det kan variera kraftigt på t.ex Tradera som många har som referens för priser. Jag har själv en likadan rulle men med högre nummer. Ofiskad i mintcondition gav jag 1750:- vilket är ett klipp enligt mig. Din rulle är som sagt riktigt fin, enda jag ser är lite naggg på gavlarna och lite "ärg" på stativet. Svårt att sätta ett pris, men jag skulle tippa på ca: 2000:- på Tradera om du har tur.
                    Senast ändrad av Drisse; 2012-12-27, 23:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 711 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46