Kvällens projekt är att plocka isär, göra ren och smörja upp en Amba 5000 från (tror jag) -72. Jag var till färghandeln och inhandlade nödvändiga kemikalier (lysfotogen, teknisk bensin och koncentrerad spolarvätska) och tog en sväng förbi Doggerdär jag köpte dels ett Abu Garcia Maintenance kit (reel lube och reel oil) och dels en tub Abu Garcia Rocket Oil. Jag förstår att detta inte är den Rocket Fuel som finns i Red Label och Yellow Label men vad motsvarar den? Eller ska jag strunta i den och smörja upp den gamla damen med den vanliga rulloljan?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Raketolja
Collapse
X
-
Rocket Fuel är snarlik Yellow Label i viskositet.
Den "vanliga" i setet du har köpt är tjockare än dem båda.
Ska du inte fiska när det är svinkallt så klarar du dig säkerligen gott med flaskan som följde med kittet.
Sitter det bussningar i någon av dina nyinköpta rullar då ska du köra med Red Label istället !
Kommentera
-
Hmmm... Nåja, oljebronslagen står och svettas i ugnen just nu och det blir väl senare i kväll som det blir dags att fatta beslutet...
@HenkeW - Red Label är inte aktuell eftersom jag inte har det hemma och vill sätta ihop eländet ikväll (medan jag minns hur delarna satt och innan något kommit bort). Så: Rocket Oil eller vanlig Reel Oil? Det är inte uteslutet att det blir fiske i svinkallt väder eftersom jag inte ttänker vänta tills i sommar med att testa rullen.Senast ändrad av lausvik; 2012-12-11, 18:16.
Kommentera
-
Är det bussningar du ska smörja så ta det tjockaste du har = Reel Oil.
Iofs, ska det bara provfiskas med rullen så spelar det egentligen ingen roll.
Är man newbie på Multi så ska det även tilläggas att man får en mindre "nervös" rulle med något tjockare olja än om man kör med det tunnaste man har.
Fiskar man från båt och inte behöver de där sista metrarna då kan det vara skönt med ett visst tröghetsmoment som en tjockare smörja kan ge. Rullen får en stabilare känsla men man tappar lite kastlängd.
/ Henke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggJämrans vad mycket fett det var inne i rullen. som något man grävt fram ur ett beredskapslager...
Rullen var inte mycket fiskad med sedan den servades hos ABU.
Vad hittade jag i vevgaveln ?
Jo, den var nästan helt fylld med Fett !!
Efter lite rengöring och återsmörjning med rätt grejjer så funkade den klockrent igen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej gruppen!
Jag ska ställa in centrifugalbromsen på en revo beast. Jag har läst på lite...2 Foton-
Kanal: Rullar
2025-03-27, 17:16 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 728 visningar
0 gillar
|