Hur gammal är din rulle som du fiskar med fortfarande ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gammal är din rulle som du fiskar med fortfarande ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur gammal är din rulle som du fiskar med fortfarande ?

Lite av ren nyfikenhet postar jag frågan. Hittade nämligen själv en gammal ambassadeur som är tillverkad mellan 1962-1967 som jag har plockat ner i molekyler för service och rengörning. Samt att man fortfarande efter 50 år får reservdelar till denna rulle tycker jag är helt fantastiskt

Click image for larger version

Name:	DSC_0276.jpg
Views:	1
Size:	617,4 KB
ID:	1812834Click image for larger version

Name:	DSC_0277.jpg
Size:	891,0 KB
ID:	1812835

Självklart har man googlat och luskat ute på nätet och kommit fram till att rullen är tillverkad mellan -62 och -67. Tyvärr så vet jag inget om rullens historia förutom att jag fick den av min mosters man som fått den av sin far. Ingen raritet tyvärr så denna skall servas och fiskas med

Name:	DSC_0277.jpg
Views:	2
Size:	830,6 KB
ID:	1812836

Efter att man plockat isär rullen ser man att det fattas nån bricka och vissa slitage delar bör bytas ut (enligt sprängskisserna från ABU). Sen var man inne på ett spår att byta ut glidlagrerna till kullager, men efter tips här så låter jag bli. Kan va kul och ha en gammal klassiker i nästan original utförande och fiska med (förutom veven som kommer från en 5500CS pro rocket)

Sen ett hett ämna här har man sett att längden på kasten är skit viktigt när man fiskar, hur det nu kommer sig förstår jag inte. Folk har fångat fisk i över flera sekel utan dessa hi tech rullar som kastar super långt. Får jag ut mitt drag 20 meter är jag nöjd, allt utöver det är bonus, för det är på det avståndet man fångar fisk när man flugfiskar
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Om du får ihop den där och använder lite modärnare smörjor garanterar jag att du kommer längre än 20m!Jag testade min -56:a mot en trimmad raket med en 20g Vicke.I princip dött lopp...Men nylonlina är att föredra...Det finn något som heter OT Wheel som skall möjliggöra flätlinebruk.

Kommentera

Dubbelpost, sorry.

Kommentera

De där rullarna är riktigt trevliga! En gammal Record 5000 som hittades i uthuset hos svärföräldrarna var det som fick mig köpa min Pro Rocket och börja fiska med Ambassadeur. Recorden var i riktigt risigt skick och det krävdes ett par kvällars pyssel för att få den att fungera igen. Nu känns den trygg och stabil och jag kör flätlina på den utan problem, blir fler skatbon på min Pro Rocket än på gammelrullen. Ska se om jag hittar några bilder på den.

Posta gärna en bild på rullen med nya veven.

Kommentera

Name:	DSC_0279.jpg
Size:	878,9 KB
ID:	1764828

5000 med 5500CS veven, 522 XLT och 5500CS Pro rocket med nya veven

Sen att få ihop rullen är garanterat inga problem, har sprängskissen och man kan inte sätta delarna fel, mecka är en hobby som man hade tidigare, skruvat isär och ihop 3 motorer, lite jobbigare än denna rulle
          Senast ändrad av mojoman; 2012-10-12, 13:50.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            5000 med 5500CS veven, 522 XLT och 5500CS Pro rocket med nya veven
            Såg ju riktigt bra ut! Ska kanske skruva på en sån vev på Recorden, den klena aluveven är det enda jag inte riktigt kan komma överrens med på den rullen.

Kommentera

japps den är lite klen, vart mycke bättre med den nya veven

Kommentera

Snyggt! Kommer nog hamna lite snabbare prylar även i dina multi så småningom. Har man väl börjat kasta och skruva med de här skönheterna så brukar det bli så, även om fisket kanske inte kräver det

Kommentera

Fick en Ambasadeur FIVE av farsan för ett tag sedan. Den är tillverkad 1988 men köpt 89. Orginalkartong, sprängskiss & manual, oöppnad plastficka som innehåller oljetub, små extra skruvar och en nyckel. Farsan hade provat att kasta med rullen vid något tillfälle när han köpte den och märkte genast att det inte var något för honom, stoppat tillbaks rullen i lådan och glömt bort den. Sedan dess har den legat i en låda nere i källaren. Rullen är i mint-condition. Riktigt kul!

Här är en bild på rullen när den sitter i spöhållaren med ny lina på.

Name:	minAmbasadeurFIVE.jpg
Views:	2
Size:	141,4 KB
ID:	1764829
                  |- [FONT=Comic Sans MS]Ibland är fel rätt![/FONT] -|

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                    Snyggt! Kommer nog hamna lite snabbare prylar även i dina multi så småningom. Har man väl börjat kasta och skruva med de här skönheterna så brukar det bli så, även om fisket kanske inte kräver det
                    Njaaee kommer nog inte bli trimm till dessa, har haft en 5500 C3 i orginal utfrande som funkade kanon, gäller att serva grejerna så funkar de och håller

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 748 visningar
                    0 gillar