Nervös UT-rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nervös UT-rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jester Burk! Har fiskat ca 10 h med den så det får man väl kalla nytrimmad?

När det gäller bromsbanan, problemet blev egentligen bara värre ju längre jag fiskade så jag har varit lite inne på att den blivit "förorenad" av vatten. Här läst andra tips där man ska olja in bromsbanan för att slippa detta problem. Någon som testat?

ElCamino! Min spole är blå. Ska absolut testa att ge lagren en droppe olja men det har jag varit noga med så jag har svårt att se att det ska hjälpa?

Kommentera

Om du ger lagren lite extra olja så kan de "lugna ner sig" lite.. Jag har provat med oljad bromsbana också,kanske är det det man skall göra då det är snudd på omöjligt att hålla den kliniskt ren? Det KAN även vara din lina som ställer till det. Du har ingen annan att prova med? När jag hade samma bekymmer körde jag spiderwire. Böt sedan till ultracast invisibraid i TUNNARE dim. Och det blev kanon.

Kommentera

Du har en poäng här. Var ute förra veckan och testade och hade då gäddlinan på, PP 0,32 och då funkade det faktisk bra. Kanske ska gå upp lite i diameter? Surt bara när man precis köpt ny lina.

Kommentera

Läropengar! ;-) Tror att UT rekommenderar 0.19 Powerpro?

Kommentera

Läropengar, jo man tackar! Köpt i USA så jag tror jag överlever. Det roliga är att där är den 0.20 men det är en helt annan tråd!

Faktum kvarstår. Jag tycker inte att jag borde ha de problem jag har och jag är allt annat än nöjd med min investering just nu. Det finns ju hur många HÖ- fiskare som helst som kör med Pro Rocket som lovordar UT. Jag ska testa de tios jag fått så får vi se hur det blir

Kommentera

Förstår dig! Jag skulle prova med mer olja i lagren först.Lycka till!

Kommentera

Hittade en rulle PP 0.23 i källaren som jag ska testa med. Lite väl grov men det får bli en kompromiss. Vill ju så gärna att det ska funka.

Kommentera

Finns andra trådar som rör problem med just TUF line-XP. Köpte en storspole 30 lbs som knappt går att använda ens på havsfiskerullen, eftersom linslingorna klistrar fast vid varandra.. Antagligen en miss i val av impregnering?!

Kommentera

Testa att vända på linan?

Hej,

Jag är absolut ingen expert på området men KeBa här på FS har en del erfarenhet vad linan kan göra för självförtroendet. När jag läste ditt startinlägg tänkte jag omedelbart på den resa han gjorde i somras. Kolla här vad han säger(hela den tråden kan nog vara värd att läsa igenom):

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    Feedback!
                    Jag skrev i somras om mina bekymmer att få min 6000 UT Nostalgia att funka men det slog mig nu att jag aldrig återkom med vad som verkligen visade sig vara problemet.
                    Rullen var instabil, oavsett hur jag mixtrade med spö, kastvikter osv....vilket var mycket märkligt enligt många här.

Problemet var LINAN!
                    Strike Wire Extreme 0,28, erkänt bra lina men den som hamnade på min rulle var ett måndagsex.....vilket givetvis bara var ren otur.
                    När inget annat hjälpte att få rullen så bra som den borde vara föll mina misstankar på just linan.
                    När jag noga synade linan visade sig att den hade platta partier som skar ner i underliggande lager.
                    Vid kast med lättare, fladdrigare drag blev det påtagligt men jag missuppfattade symptomen och förstod inte att det "högg" i linan pga detta och inte pga allt annat som jag analyserade....

Efter jag rivit av ytterligare lina så blev det som att stå med en helt annan rulle i näven!!
                    Mjuka, långa och mycket mer stabila kast!

Jag återkom i den här tråden för att kanske kan någon stackare bli stående som jag, halva sommaren kliande sig i huvudet...tvivlet börjar gnaga....ångest för stora investeringar som inte verkar hålla måttet........och det besparar jag er gärna om jag kan!
                    En annan anledning är att om mina "bekymmer" med min UT-rulle skulle fått någon att tvivla på att UT-trim verkligen funkar så vill jag hälsa att min 6000 kastar myyyycket bättre än någon liknande amba jag testat i orginalutförande!

Trimma är dyrt men verkligen värt pengarna och som jag igår fick höra av "någon" här på forumet så måste man hålla kilopriset högt på fisken!!

//Kenneth
                    Så, en tanke, kolla linan vid de där 25-metrarna...hittar du något konstigt? klumpar, platta partier etc? Varför inte testa att vända på linan så du får dina dåliga(?) 25-metrar längst in? (Har fått för mig att inte alla fabrikat gör tunna dimensioner sådär superbra. Tänker dock inte dra Tuf Line i smutsen - för det har jag inte på fötterna att göra)

Sen slumpar det sig som så att jag har just 0,23 pp på min rocket med reelperformance och det har funkat bra för mig sedan jag fick ordning på grejerna (oljad bromsbana + "rätt mängd lina" + "rätt antal vikter". Jag har lyckats kasta 11g spinnare med godkänt resultat med gäddspö - så nog sjutton ska du få ordning på dina grejer!

Sen kan du alltid testa att köra med Red istf Yellow label. Jag har testat båda varianterna (inga omfattande tester) men jag kan konstatera att Red Label gör "ekipaget" markant lugnare. OM detta låter som en intressant väg att gå så ska jag se om jag inte kan hitta någon kommentar av UT själv hur Yellow vs Red Label lirar med keramhybriderna.

Vet inte vad Wadman/andra tycker/tror om detta men likaväl som du kör med torr bromsbana så kan ju en "Red Label:ad" bromsbana ge dig mer broms. (Min erfarenhet säger mig att en ooljad bromsbana får spolen att "skena" när den blir blöt - ett fenomen som dock är extremt mycket tydligare med originalspole jämfört med en lätt spole)

Hoppas detta hjälper på något sätt och att du återkommer och berättar hur det går. Det är alltid spännande att höra om andras lösningar!

Lycka till!
                    Senast ändrad av landkrabban; 2012-03-24, 23:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                      Hej,

Jag är absolut ingen expert på området men KeBa här på FS har en del erfarenhet vad linan kan göra för självförtroendet. När jag läste ditt startinlägg tänkte jag omedelbart på den resa han gjorde i somras. Kolla här vad han säger(hela den tråden kan nog vara värd att läsa igenom):

Tack Mattias, du hann före!
                      Jag kände igen mig direkt i problematiken!
                      Tänk vad mycket mer tid för fiske jag hade fått om jag kollat linan först innan jag testade allt annat...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 679 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46