La på fireline crystal 0,19 och var och fiskade havsöring igår, fick en 2 kilos utan problem, fick sedan på en mindre då linan helt plötsligt gick av...kollade spöringarna men dessa verkar vara ok...desutom så blir det ett skavande ljud när man vevar in..vågar fan inte använda linan längre, någon som märkt problem med just crystal linorna eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fireline crystal gick av!!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av larante Visa inläggHar inga positiva erfarenheter av fireline överhuvudtaget, men kanske bara haft otur med måndags ex?oO
Håller mig iaf till annat nu!Team Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Holgerth Visa inläggLa på fireline crystal 0,19 och var och fiskade havsöring igår, fick en 2 kilos utan problem, fick sedan på en mindre då linan helt plötsligt gick av...kollade spöringarna men dessa verkar vara ok...desutom så blir det ett skavande ljud när man vevar in..vågar fan inte använda linan längre, någon som märkt problem med just crystal linorna eller?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Jag använder också fireline crystal och upplever den som väldigt opålitlig, man kan klippa av 50 cm lina sen senaste fisketuren, göra en knut och dra åt, sen har man en bra knut men själva linan går av, ibland måste man kämpa för kung och fosterland för att dra av ett drag som fastnat i botten, ibland kan man fiska upp en cykel med den linan och ibland kan den gå av under utkastet. Ibland klarar den så ordentliga bottennapp att kroken på draget blir uträtat.
Men den är bra, den klarar smågädda utan tafs som nästan svalt draget och man kan efter en bra knut dra upp riktigt tunga saker som cyklar och fyllda kräftmjärdar.
Problemet verkar mer vara att linan väldigt enkelt nöts, varför jag nu för tiden kapar cirka 1 meter lina innan varje fisketur.
Kommentera
-
Körde med ett berkley lighning som öglorna enligt mig är ok ( har dock inte provat med nylonstrumpa) ny crystal clear lina ( dock inköpt på tradera, finns kanske pirat av dessa??) Ny stradic rulle...
Finns det något bästföre datum på dessa linor??? köpte 275 m 0.19 lade på 135 m ..Håller med "Aborrjägaren" till fullo ...ibland kan man bogsera en val med fireline medan en annan gång går linan av för ingenting...
Det som gör mig irriterad i detta fall är att linan är ny och i den grova dimensionen (0.19)hade det varit 0,12 eller tunnare så ok att det kan hända....
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 433 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()