färg på linan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

färg på linan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Men om vi ska vara lite seriösa hur är det med linfärgens betydelse. Enligt vissa så är färgerna röd, orange, gul dom färger som fisken har svårast att se. Svarta, vita och även mossgrön är kontraststarka färger vilket gör att fisken ser linan bättre. Om fisken är skygg och skräms av linan så borde dom färgstarka färgerna vara bäst.

Någon som har en teori kring detta ?
    Tror inte en fisk vet vad en fiskelina är sen att karnivora fiskar skulle kunna se i färg låter ju högst osannolikt, är nog mera försäljaren att trycka på att vissa färger är bättre/fiskaren gillar mera nån färg att ha på rullen ser la "snyggt" ut.

Kommentera

var och en blir salig på sin tro brukar man säga...själv tror jag inte det spelar den minsta roll vilken färg man har på linan,jag
      tycker mig få precis lika lite fisk på gröna,gråa,gula,vita och orangea linor som på andra färger...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sarano Visa inlägg
        Tror inte en fisk vet vad en fiskelina är sen att karnivora fiskar skulle kunna se i färg låter ju högst osannolikt, är nog mera försäljaren att trycka på att vissa färger är bättre/fiskaren gillar mera nån färg att ha på rullen ser la "snyggt" ut.
        Nej det är ju just det som grejjen att dom inte ser i färg, och då blir röd, orange, gul mm gråa ungefär som vattnet, vilket gör att dom inte ser detta. En svart eller vit lina blir då mycket kontraststark mot vattnet. detta används även inom jakt då kamo-kläder görs i starka färger för att människan ska synas men djuren ser bara grå, grå, grå i olika nyanser.

Men jag håller med om detta med färgstarka vobblers blir ju då en neutral, mörtgrå färg för gäddan ? kanske därför just dom färgerna funkar bra vissa tider ?

Jag tror inte heller att färgen spelar någon roll, jag brukar få lika mycket fisk oavasett, linfärg
        Senast ändrad av Exxet; 2012-04-19, 21:21.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ibland blir sånt här lite komiskt.Experterna rekommenderar tex en bit osynlig fluorocarbonlina framför en PLÅTBIT till hö fisket :-D.Det värsta är ju att man går på sånt där för jämnan... :-D
          Senast ändrad av ElCamino; 2012-04-19, 21:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Ibland blir sånt här lite komiskt.Experterna rekommenderar tex en bit osynlig fluorocarbonlina framför en PLÅTBIT till hö fisket :-D.Det värsta är ju att man går på sånt där för jämnan... :-D
            Jag går på allt, bara det låter tillräckligt vetenskapligt

Men visst låter det komiskt, för att inte säga korkat att gul lina inte syns och sen ha gul jerk för att den syns så bra?? äää jag har ingen aning, men just nu funkar gula vobblers klart bäst i alla fall.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hur visste då gäddan att grönt va den bästa färgen att välja som eget cammo och inte t.ex. orange? Eller vad får vissa djur att utveckla starka färger som varningssignaler om ingen kan se dom? Eller varför inte lockande starka färger som hos blommorna?

Kunde evolutionen se i färg? Jag ringer herr Darwin och frågar.
              #OneFly
              http://vimeo.com/onefly
              http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Kör med fireline 0,20 smoke på min rulle nu

Kommentera

Vart exakt hittar ni all info om vilka våglängder olika fiskar kan se?
                  Jag är skeptisk till att djurarter under vattenytan skulle vara mindre beroende utav färgseende än djur ovanpå land.
                  Ett exempel skulle kunna vara färgspannet på ett foto taget i från ett korallrev i karibien och ett i amazonas djungler. Vart hittar vi mest färg?
                  Fiskar har extremt bra färgseende och då ser de inte bara ljus som vi människor kan se utan även i vissa fall IR och UV.
                  Det finns kräftdjur som kan se i princip allt sjus i alla våglängder, samtidigt som de kan se djupseende med bara ett öga och fokusera på olika objekt samtidigt.

Men om fisken bryr sig om linans färg vet jag inte, men jag har haft rosa lina ett tag och då fick jag bara gädda, inget annat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                  12 svar
                  1 397 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                  19 svar
                  1 666 visningar