Hjälp mig identifiera ett drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig identifiera ett drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig identifiera ett drag

Hallå, jag har ett gammalt drag som fångat många havsöringar. Problemet är att jag inte vet var det kommer från. Det kan vara upp till 30 år gammalt, och det står inget märke på det. det väger runt 20-25 g och är ca 7 cm långt. Jag tror att det var grönt i början, men nu är det mesta avskavt. På den konkava sidan finns markeringar som av fiskfjäll och ögon. Jag skulle bli glad om någon visste något om det och ville dela med sig av kunskaperna. Se bifogade bilder.
    Bifogade filer

Ser ut som ett Toby 28g.

Kommentera

Nej, jag tror inte att det är en Toby, snarare en kopia. Den här är tjockare i godset än någon Toby jag någonsin sett. Dessutom står det inte Abu på den, och graveringarna ser inte ut som de på Toby. Det är min morfar som har köpt den, och han misstänker att den kommer från någon gammal billighetsaffär.

Kommentera

Jag har ett gäng av dom dära,det är en kopia av toby,troligt väger den 32gram? Har säkert 10talet och pma kan jag visa bilder för dig..

toby har några med tjockare gods,40gramare samt någon 60gram ska finnas..Toby är mitt favvo drag!

Kommentera

Ser ut som en Fig drag,
          ifrån Gnosjö tydligen.
          Senast ändrad av Alessandro; 2010-05-16, 08:16.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ja någon kopia är det definitivt. FIG står för Fiskeindustri I Gnosjö( med reservation för industri) , en välkänd tillverkare under många år, brukade dock märka sina produkter FIG men kan ju vara ur någon provserie som hamnat i diverse draglådor
            Senast ändrad av fiskarlennart; 2010-05-16, 08:19. Anledning: Felstavning

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
              Ja någon kopia är det definitivt. FIG står för Fiskeindustri I Gnosjö( med reservation för industri) , en välkänd tillverkare under många år, brukade dock märka sina produkter FIG men kan ju vara ur någon provserie som hamnat i diverse draglådor
              Det stämmer nog, gnosjödraget är märkt. Kanske det är ett Elbe, börjar nog luta mer åt det hållet.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Omärkta drag kan vara väldigt svårt att härleda till en specifik tillverkare. Du säger att det bör vara ca 30 år gamalt, då började det ju komma in en del öststatstillverkade kopior som såldes av diverse marknadsknallar och billighetsaffärer. Dessa var ju ofta lite grövre i strukturen, lite sämre fjällmönster o.s.v. Är det ett tidigt öststatsdrag så är definitivt ringar o krok utbytta. Krokarna på många tidiga östdrag var rena skämtet när det gällde skärpa o storlek

Kommentera

Ja, som sagt tror min morfar att det kommer från någon gammal billighetsaffär. Kroken byttes nyligen, originalet vet jag inget om. Finns det några liknande drag att köpa nuförtiden (förutom Toby)?

Kommentera

Ron thompson gör toby kopior som är tjockare än originalet. Lär ju gå ungefär likadant i vattnet som den du har på bild.
                    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 775 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone
                    av emilone