Inställningar ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inställningar ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inställningar ekolod

Hej!

Har ett Lowrance X65 och vet inte riktigt vilka inställningar jag skall ha på lodet.
    Sjön jag fiskar i är ca 40 meter djup som mest.

Problemet jag har idag är att jag ser i stort sett inga "ekon" dvs fiskar på lodet om jag inte sätter på "Fish ID"
    Om jag switchar mellan "Fish ID" och vanlig visning så kan fiskar jag ser på "Fish id" försvinna och jag ser inga ekon överhuvudtaget. Det är idag väldigt ovanligt för mig att se ekon i frivattnet om jag använder lodet utan "Fish ID"

På "Fish ID" ser jag rimligt många ekon, det känns inte som att jag ser fler än vad som i själva verket finns.

Kan ni tipsa om inställningar för:
    Surface clarity, grey scale, sensitivity osv. Något här borde vara galet!

Ser ni alltid bågar på alla ekon? Ser ni oftast en grålinje under ekot?

Snälla hjälp en förvirrad man!

Ursprungligen postat av up_in_flames Visa inlägg
    Hej!

Har ett Lowrance X65 och vet inte riktigt vilka inställningar jag skall ha på lodet.
    Sjön jag fiskar i är ca 40 meter djup som mest.

Problemet jag har idag är att jag ser i stort sett inga "ekon" dvs fiskar på lodet om jag inte sätter på "Fish ID"
    Om jag switchar mellan "Fish ID" och vanlig visning så kan fiskar jag ser på "Fish id" försvinna och jag ser inga ekon överhuvudtaget. Det är idag väldigt ovanligt för mig att se ekon i frivattnet om jag använder lodet utan "Fish ID"

På "Fish ID" ser jag rimligt många ekon, det känns inte som att jag ser fler än vad som i själva verket finns.

Kan ni tipsa om inställningar för:
    Surface clarity, grey scale, sensitivity osv. Något här borde vara galet!

Ser ni alltid bågar på alla ekon? Ser ni oftast en grålinje under ekot?

Snälla hjälp en förvirrad man!
    Skippa Fish ID det är bara skräp och kör enbart manuella inställningar på framförallt Sensetivity det är signalstyrkan som lodet skickar ut med och den ökar Du tills Du får dubbeleko av botten då drar Du ner den så att Du får tydliga ekon men utan störningar.
    Grayline ska väl hjälpa till att urskilja ekon som står nära botten från själva botten och inte synas på ekon uppe i frivattnet, djupskalan kan Du köra på Auto så byter den skala efter förändring i djup.

Lär Dig även att använda zoom som Ditt lod bör ha det är en praktiskt funktion för att kolla närmare på detaljer och intressanta ekon.

Nej jag ser inte bågar på alla ekon då långt ifrån alla ekon är fiskar, ofta är det flytande sjögräs eller temperatur skiftningar som syns på lodet men ibland blir det en båge på skärmen och då är det

Kommentera

jag har ett lowrance x-125 och har använt det på min båt som jag mest har i havet. jag följer bottnen i stort sett som oftast och zoomar eftre det djup jag ligger på, det är 2-3 knapptryck så det är lugnt o göra det manuellt, och är rätt skoj, men sen är det väsentliga sensitivity. Jag får en hel del brus i ytan och även en hel del "skit" på skärmen eftersom jag kör så känsligt jag bara kan. Vill man ha en helt ren bild kommer man också missa en del eko, iaf i havet. Läst en hel del om ekolod för att få ut det bästa av det och kan rekommendera dig detsamma, finns massor på internet o en del i fisketidningar. Nu vet jag inte hur kunnig du är, men det är viktigt att du tänker på vinkeln på givaren. Du skall försöka få den att gå vågrät så att signalerna skickas och tas emot på rätt sätt och med bästa styrka. När du kör med båten så lyfter fören och vinkeln på givaren ändras, har du då givaren vågrät vid stillastående så kommer den att riktas framåt när du kör.

Riktiga bananer för fiskar får du inte förrän du ställt in uppdateringen rätt efter hastigheten du kör i, samt vinkeln på lodet.

Eftersom du inte får några bananer så får du öka känsligheten till att börja med tycker jag. Experimentera massor så får du rätt på det!

Kommentera

just det, ja fish id är inte mkt o hurra för, du kommer lära dig och se vad som är fisk och vad som är skit, medans fish id tycker det mesta är fisk.

Kommentera

Tack för hjälpen!

Jag skall ut tidigt imorgon och då testa att köra manuellt. Jag återkommer om det blir några frågetecken

Kommentera

Hmm.. många läsvärda tips detta.
            Ska ut å prova lite jag med. Kör med allt på auto nu, å de blir en hel del grus å lodet längs med hela djupet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
            6 svar
            10 444 visningar
            19 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57