Gamla drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gamla drag

Vill få igång den antika delen av fiskelådan mest för att det känns onödigt att slänga/köpa nytt samt att jag vill hedra salige farfar genom att använda hans gamla drag.

Så, hur får man igång gamla ofärgade Atom och Utödrag? Jag förstår att man måste byta ringar och krokar (slöa och rostiga), men kan man avhjälpa mattningen genom svinto eller liknande? Riskerar man att helt fördärva dragen med nån metod? Är det ens lönt att lägga ner tid på dom?

Har ingen kamera så jag kan inte visa hur de ser ut men dragen ser faktiskt fina ut trots att de måste ha en hiskelig massa år på nacken.

Fler frågor:

När det gäller att köpa nya krokar, hur vet man vilken storlek man skall beställa? Sifferbeteckningarna säger mig ingenting. Vilka krokar är bra, eller är det mesta som säljs separat ok? Var beställer man krokringar?

Bonusfråga: behöver köpa på mig en fiskevåg, någon som kan tipsa en som de vet är ok?
    Är det blåål eller vralåk?

Ringar, kallas i bland splitringar eller fjäderringar, finns i alla fiskeaffärer i princip, fiskevåg, vill du ha elektronisk eller fjäder? Bara att välja efter plånbok och egen smak. samsonvågar finns i olika storlekar och är bra tror jag, dom är "godkända" för regestrering, och väger således bra antar jag..

Vad gäller dom andra frågorna så har jag ingen aning, jag slänger allt som är gammalt!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Autosol med lite svinto fungerar alldeles ypperligt! Angående våg så hittar du super samsom på www.olssonsfiske.se för cirka 170:- Den är godkänd för storfiskregistrering och kostar inte en förmögenhet. Angående krokar så skall du helst köpa dig bra grejer från början, såsom Eagle Claw, Owner, Gamakatsu sen har VMC några bra modeller med. För spinnare i vanliga storlekar kan du använda strl. 1, 2 ,4. Lax/Abborr wobbler såsom Bomber, Yo-zuri, Duel Fuze, Rapala och Salmo använder jag strl. 2 och 4or. Lite större skeddrag använder strl. 1/0, 2/0 och till större wobbler och jerkbaits använder jag uteslutande 2/0, 3/0, 4/0 och 5/0.

Hoppas detta hjälper dig iallafall en liten bit på väg!
      Skitfiske!
      Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Det finns en hel del att hämta i gamla draglådor. Atom och Utö i större modell är bortglömda dräpare. Ofta så behöver dom inte putsas upp så mycket, tvärtom så kan patinan som bildats göra dom mer fisklika och lockande, speciellt i klara vatten. Byt givetvis krok och fjäderringar.
        Du kan ju modda dom med t.ex. en liten jiggsvans på trekroken. Testa att jigga hem dragen i mellanvattnet, med 3 sek vevstopp så att betet får singla ner genom vattenlagren, funkar ofta på trög vårgös. Kuusamo "Professor" och Betes Utö är finfina grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
          Vill få igång den antika delen av fiskelådan mest för att det känns onödigt att slänga/köpa nytt samt att jag vill hedra salige farfar genom att använda hans gamla drag.

Så, hur får man igång gamla ofärgade Atom och Utödrag? Jag förstår att man måste byta ringar och krokar (slöa och rostiga), men kan man avhjälpa mattningen genom svinto eller liknande? Riskerar man att helt fördärva dragen med nån metod? Är det ens lönt att lägga ner tid på dom?

Har ingen kamera så jag kan inte visa hur de ser ut men dragen ser faktiskt fina ut trots att de måste ha en hiskelig massa år på nacken.

Fler frågor:

När det gäller att köpa nya krokar, hur vet man vilken storlek man skall beställa? Sifferbeteckningarna säger mig ingenting. Vilka krokar är bra, eller är det mesta som säljs separat ok? Var beställer man krokringar?

Bonusfråga: behöver köpa på mig en fiskevåg, någon som kan tipsa en som de vet är ok?
          Hej Andreas 9; Använd inte Svinto, annan slags stålull eller sandpapper när du ska blanka farfars gamla drag och pirkar. Du repar sönder och förstör dem med Svinto! Bättre är att använda "mildare" polérmedel som Autosol, Fakopol (används bl.a. inom Flygvapnet för att putsa bort repor på hjälmar och visir) och vanlig tankräm. Colgate, Pepsodent, Stomatol eller Vademecum går ungefär lika bra. Gädda och Gös föredrar alltid Pepsodent eftersom Pepsodent tar bort den fula, gula hinnan på tänderna!
          Hittar du några gamla Kaleva eller Meteordrag i silver som det står Leidesdorff på är jag intresserad att köpa dem eller byta till mig dem mot något annat du gillar bättre! Undvik Svinto!
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Ps. Laserslipade VMC ConeCut BZ7650 trekrokar i olika storlekar samt ROSCOS rostfria fjäderringar har jag gott om som passar alla dina skeddrag och gör dem som nya igen. Jag tror att BZ7650 Nr 2 är rätt storlek till de flesta av dina drag. Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2007-05-15, 09:54.

Kommentera

Gamla skeddrag skall du absolut inte slänga, dom är oftast av bättre kvalité
            än nya, om du inte gillar dom så kan du sälja dom på t.ex tradera.
            Finns en del skeddrag ifrån Abu som är värda bra bit över 100kr styck.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokko Visa inlägg
              Det finns en hel del att hämta i gamla draglådor. Atom och Utö i större modell är bortglömda dräpare. Ofta så behöver dom inte putsas upp så mycket, tvärtom så kan patinan som bildats göra dom mer fisklika och lockande, speciellt i klara vatten. Byt givetvis krok och fjäderringar.
              Du kan ju modda dom med t.ex. en liten jiggsvans på trekroken. Testa att jigga hem dragen i mellanvattnet, med 3 sek vevstopp så att betet får singla ner genom vattenlagren, funkar ofta på trög vårgös. Kuusamo "Professor" och Betes Utö är finfina grejer.
              Håller med t.o.m putsa inte alls...Själv föredrar jag skamfilade och slitna drag..

Kommentera

Det där med krokstorlekar är lite svårt att begripa sig på i början. Men ju större tal dess mindre krok. En krok i #10 är inte speciellt stor. Vid pimpelfiske är storlekar ner mot#18 inte så ovanliga när abborrarna är tröga och de välförsedda flugfiskarna har knottstora jassidsflugor bundna på storlek 22 eller 24 i sina askar. Med dessa små fnas fångar de lätt kilostora rödingar. Krokarna på små spinnare, wobbler eller skeddrag brukar ha #6, 8 eller 10. De lite större betena har storlek 4 eller 2.
                När du kommit upp i storlek till #1 är det inte slut. Då börjar det om fast nu heter de 1/0, 2/0, osv.

Generellt sett håller stora krokar för större påfrestningar så till beten som ska attrahera de tyngsta gäddorna väljer man oftast krokar i storlek 3/0 och uppåt.

Stora krokar har dock vissa effekter på betets gång. De medför att betet rör sig trögare i vattnet. Ibland, som t.ex i vinterkallt vatten, eftersträvar man ett bete som knappt vickar på sig men sommartid så bör betena vara mera livliga även när de vevas in i måttlig fart. Då måste man kanske gå ner i krokstorlek.

En annan sak att beakta är att betena blir tyngre och går djupare med större krokar. Det är precis som krokens påverkan på betets rörelse en effekt på gott och ont. Med rätt krokar kan man få ett annars flytande bete att sväva i vattnet när man gör ett vevstopp. Sånt kan få den trögaste gädda att våga attackera.

Slutligen det går att bärga hem stora fiskar även på mycket små krokar men det krävs lite tur och skicklighet för att lyckas med det. Större krokar brukar nämligen lättare hitta krokfäste i storgäddans käft.

Ta och kika en stund på krokarna i butiken och jämför. Jag tror du sen blir lite klokare på vilken krok du ska ha. De märken som nämnts ovan är mycket bra.
                Senast ändrad av BeBest; 2007-05-15, 14:56.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

gammalt

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
                  Ringar, kallas i bland splitringar eller fjäderringar, finns i alla fiskeaffärer i princip, fiskevåg, vill du ha elektronisk eller fjäder? Bara att välja efter plånbok och egen smak. samsonvågar finns i olika storlekar och är bra tror jag, dom är "godkända" för regestrering, och väger således bra antar jag..

Vad gäller dom andra frågorna så har jag ingen aning, jag slänger allt som är gammalt!
                  Släng ingenting som är gammalt inom fiske för då slänger du pengar, jag köper gamla abu drag och rullar.
                  Senast ändrad av Guest; 2007-05-15, 13:02. Anledning: fel

Kommentera

små krokar

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Det där med krokstorlekar är lite svårt att begripa sig på i början. Men ju större tal dess mindre krok. En krok i #10 är inte speciellt stor. Vid pimpelfiske är storlekar ner mot#18 inte så ovanliga när abborrarna är tröga och de välförsedda flugfiskarna har knottstora jassidsflugor bundna på storlek 22 eller 24 i sina askar. Med dessa små fnas fångar de lätt kilostora rödingar. Krokarna på små spinnare, wobbler eller skeddrag brukar ha #6, 8 eller 10. De lite större betena har storlek 4 eller 2.
                    När du kommit upp i storlek till #1 är det inte slut. Då börjar det om fast nu heter de 1/0, 2/0, osv.

Generellt sett håller stora krokar för större påfrestningar så till beten som ska attrahera de tyngsta gäddorna väljer man oftast krokar i storlek 3/0 och uppåt.

Stora krokar har dock vissa effekter på betets gång. De medför att betet rör sig trögare i vattnet. Ibland, som t.ex i vinterkallt vatten, eftersträvar man ett bete som knappt vickar på sig men sommartid så bör betena vara mera livliga även när de vevas in i måttlig fart. Då måste man kanske gå ner i krokstorlek.

En annan sak att beakta är att betena blir tyngre och går djupare med större krokar. Det är precis som krokens påverkan på betets rörelse en effekt på gott och ont. Med rätt krokar kan man få ett annars flytande bete att sväva i vattnet när man gör ett vevstopp. Sånt kan få den trögaste gädda att våga attackera.

Slutligen det går att bärga hem stora fiskar även på mycket små krokar men det krävs lite tur och skicklighet för att lyckas med det. Större krokar brukar nämligen lättare hitta krokfäste i storgäddans käft.

Ta och kika en stund på krokarna i butiken och jämför. Jag tror du sen blir lite klokare på vilken krok du ska ha. De märken som nänts ovan är mycket bra.

Det var verkligen uppskattad kunskap angående små trekrokar och stora trekrokar, samma inställning här! imponerande!!!!!!!!!!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    6 svar
                    10 440 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57