Vilket är erat favorit drag till havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket är erat favorit drag till havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket är erat favorit drag till havsöring?

Vilket är erat go to/favorit drag när det kommer till havsöring? nämn gärna favorit färg också!

för tillfället är min favorit Ivan draget i denna färg
    Bifogade filer

Toby
    20/28gram

Kommentera

Svartzonker Zazaa 16g färg apelsin.

Kommentera

Savage gear sandeel, alla vikter fångar stor fisk

Kommentera

Vicke Slim

Kommentera

Fiskar bara havsöring i strömmande vatten från båt. Det enda jag i princip fiskar med är Rapala original F7 och F9 i färgerna Silver/Svart och Guld/Svart samt Räsänen 70/10 Koppar/Orange samt Silver. 90 % av alla havsöringar jag fått genom åren har varit just på dessa. Sen har man fått ett antal på andra drag såklart men just dessa har varit outstanding just där jag fiskar iaf. Gott nytt år på er alla och må era fiskedrömmar slå in 2023

Kommentera

Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
              Fiskar bara havsöring i strömmande vatten från båt. Det enda jag i princip fiskar med är Rapala original F7 och F9 i färgerna Silver/Svart och Guld/Svart samt Räsänen 70/10 Koppar/Orange samt Silver. 90 % av alla havsöringar jag fått genom åren har varit just på dessa. Sen har man fått ett antal på andra drag såklart men just dessa har varit outstanding just där jag fiskar iaf. Gott nytt år på er alla och må era fiskedrömmar slå in 2023
              Inte undra på att 90% av fiskar fås på Rapala och Räsänen om du i princip bara kör dem ;-)

När vi ibland trollande HÖ mellan "hot-spotsen" på Åland tidigt 2000-tal, så prövade vi dåtidens Mälargöswobbler, Bomber 15A, Rapalas motsvarighet och de högg. så det körde vi vidare på och bekräftade tesen.

I vikarna, grynnorna och uddarna hade jag inga direkta favoriter men började ofta med det som kastade bra om det behövdes (och gav fisk), säg Gladsax/Vicke 20g om det var kallt å grunt eller Jensen Tobis, Toby 20g (den tjockgodsade) om lite djupare, varmare, färg efter årstid.

Så mitt tips är att inte ha nån favorit, låt huvudsakligen omständigheter avgöra och variera bland beten. Gladsax t ex har en ganska tråkig gång som inte ser sprattlande het ut men öringen gillar dem ibland och det är ju huvudsaken...
              Senast ändrad av anteman; 2022-12-29, 22:44.

Kommentera

Snurrebassen no. 6 från OGP i färgen Albino/Sort Speciellt vid mulet väder eller nattfiske på sommaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Inte undra på att 90% av fiskar fås på Rapala och Räsänen om du i princip bara kör dem ;-)

När vi ibland trollande HÖ mellan "hot-spotsen" på Åland tidigt 2000-tal, så prövade vi dåtidens Mälargöswobbler, Bomber 15A, Rapalas motsvarighet och de högg. så det körde vi vidare på och bekräftade tesen.

I vikarna, grynnorna och uddarna hade jag inga direkta favoriter men började ofta med det som kastade bra om det behövdes (och gav fisk), säg Gladsax/Vicke 20g om det var kallt å grunt eller Jensen Tobis, Toby 20g (den tjockgodsade) om lite djupare, varmare, färg efter årstid.

Så mitt tips är att inte ha nån favorit, låt huvudsakligen omständigheter avgöra och variera bland beten. Gladsax t ex har en ganska tråkig gång som inte ser sprattlande het ut men öringen gillar dem ibland och det är ju huvudsaken...
                  Tog ett antal år och massor av försök med olika drag innan jag kom fram till vad som fungerar bäst, har absolut inte haft dessa som favoriter hela tiden. Men efter att ha fiskat snart 30 år i älven så är slutsatsen att dessa är överlägsna. Brukar ibland laborera med olika drag på ena spöt och köra Rapala eller Räsänen på andra och som sagt 9 av 10 fiskar är på just dessa!

Kommentera

Ja du kanske har hittat rätt kod, sånt är viktigt, "din" älv har öringar som gillar främst finnar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 426 svar
                    239 497 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01