Fiskar med ett Westin W4 10 fots spö. Min nya Daiwa rulle (Caldia 2500) är löjligt lätt i vikten och jag kan tycka att balansen blir något framtung. Har ännu inte fiskat med utrustning. Är det något man kommer reta sig på? Finns det något man kan göra åt saken? Är det vanligt eller något man föredrar med framvikt? Lurar lite på detta ifall jag borde leta efter annan rulle istället.. Gillar ju dock Daiwa-rullarna.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Balans, rulle-spö! Haspel
Collapse
X
-
Synd det inte fanns olika tunga ändbuttar att köpa till Westin spön. Kanske är jag bara fånig. Borde lyssna på ditt råd kanske. Tanken var att ifall ni proffs skulle förkasta framtung utrustning kanske lämna tillbaka rullen och leta efter någon som är något tyngre. Svårt också att spekulera i eftersom jag inte testat att faktiskt fiska med det.Ingen expert, bara en glad entusiast!
Kommentera
-
Beror på fisketeknik bland annat.
Själv irriterar jag mig något enormt på framtung utrustning.
Lätt är inte alltid rätt gällande rullar.
Det går ju dock knåpa ihop en egen lösning för att tynga ner spöt i buttdelen, tror även det finns färdiga universalpaket att köpa.
Kommentera
-
När jag har köpt rullar till lite tyngre utrustning tex. gäddhaspel så har jag aldrig valt lätta rullar just för att spöna ofta då blir framtunga hellre bra balans och några gram extra än obalanserade spön det är mitt sätt att se på det i alla fall.
/Apan
Kommentera
-
Att byta rulle låter som en dyr affär i sammanhanget, pröva en möbel/rörfot i plast eller gummi, bottna med metallbricka om det behövs, funktion före form... https://youtu.be/ftz5LnVdeGc men du slipper byta rulle eller göra större, definitiv åverkan på spöt genom att vikta i klingan vid butten...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Danilo Visa inläggSynd det inte fanns olika tunga ändbuttar att köpa till Westin spön. Kanske är jag bara fånig. Borde lyssna på ditt råd kanske. Tanken var att ifall ni proffs skulle förkasta framtung utrustning kanske lämna tillbaka rullen och leta efter någon som är något tyngre. Svårt också att spekulera i eftersom jag inte testat att faktiskt fiska med det.
Kommentera
-
Jag tackar för alla svar. Jag har nu spolat på lina, den bör ju bli något tyngre då i vilket fall, samt beställt Power Dots ifrån Strike Pro för att eventuellt testa att tynga spöt baktill. Jag får testa och känna efter. Jag gillar både rulle och spö och vill ge det ett försök.
Med alla nya lätta rullar som kommer bör de nya spöna utrustas med möjlighet att vikta baktill kan jag tycka och i sportfiskebutiken var han övertygad om att så blir fallet framöver. Ändå en intressant diskussion, tack skall ni ha!Ingen expert, bara en glad entusiast!
- Gillar 2
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar