Jerlbait present - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerlbait present

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerlbait present

Morsning allihopa!

Tänkte höra lite med er. Det är så att min lilla kusin fyller 20 år snart och han liksom jag är helt fisketokig. Han ska få ett nytt UL spö eftersom han lyckats knäcka det förra. Men vi ska även köpa ett jerkbait spö med rulle från berras, men han måste ju få lite beten också. Så jag tänkte, IOM att det går via postorder när man bor i skogen, så ska vi köpa beten från berras också. Vilka ska man satsa på? Han kommer troligtvis bara jerka efter gädda och kanske storabborre. Några tips på vilka storlekar och så man ska satsa på? Flytande/sjunkande?

Plocka gärna ihop lite olika beten ni skulle vilja ha i lådan om det var er det handlade om. 5st beten för ca 100:-/st ska vi nog ha råd med. kommer hamna runt 2.000:- för båda spöna och rullen, vill ju ha lite pengar så man kan ut och fira med honom också .

Kom igen nu! Plocka ihop en schysst blandning för gädda och abborre eller nått . Vi fiskar ju bara i härjedalen, så gös blir det ingen...
    Senast ändrad av Hinkas; 2006-03-25, 21:22.

jag tycker att du ska skippa berras, beställ från lundgrens istället.. P.A kan nog tipsa om en hel del beten också...
    does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

Ursprungligen postat av ezox
      jag tycker att du ska skippa berras, beställ från lundgrens istället.. P.A kan nog tipsa om en hel del beten också...
      Du råkar inte ha länk till sidan så man får kika efter något schysst paket där?

EDIT: Google hade länk
      Senast ändrad av Hinkas; 2006-03-25, 22:33.

Kommentera

Dom flesta här handlar mer hos Lundgrens än hos Berras, fast det är väl lite smaksak.
        Billigast bland nybörjarbetena är Salmo Slider, ligger runt 100kr/st, mitt förslag
        är 5 stycken av dessa. Märkningen flytande eller sjunkande är dock lite hursomhelst, så bli inte förvånad om en flytande (märkt med ett f) sjunker och tvärtom.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
          Dom flesta här handlar mer hos Lundgrens än hos Berras, fast det är väl lite smaksak.
          Billigast bland nybörjarbetena är Salmo Slider, ligger runt 100kr/st, mitt förslag
          är 5 stycken av dessa. Märkningen flytande eller sjunkande är dock lite hursomhelst, så bli inte förvånad om en flytande (märkt med ett f) sjunker och tvärtom.
          Ok... Så dom gör lite som dom vill alltså
          Hur är det där, flytande går alldeles under ytan medan sjunkande sjunker sakta och hoppar lite upp och ner i vattnet när man jerkar eller?
          Som ni förstår så är jag inte bevandrad inom detta områda, ännu

Kommentera

några busters kanske vore nåt? billiga och bra..
            does it smell like bitchslap? 'cos that´s what i´m cooking'

Kommentera

Tråkigt kanske, men inte dumt. Istället för att ha 5 olika jerks som man inte lärt sig, så är det bättre att ha ett gäng av samma sort, flytande, sjunkande
              olika vikter så att man lär sig. Sen när man sitter fast i "träsket" så kan man
              börja köpa på sig mera. För mera om Slider´n hur djupt den går, kolla på www.salmo.com.pl
              Sen undrar jag när vi får se första jerkade rödingen, havsöring har ju fångats
              en del större bl.a en 8 kilos, om jag kommer ihåg rätt på Åland.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                Tråkigt kanske, men inte dumt. Istället för att ha 5 olika jerks som man inte lärt sig, så är det bättre att ha ett gäng av samma sort, flytande, sjunkande
                olika vikter så att man lär sig. Sen när man sitter fast i "träsket" så kan man
                börja köpa på sig mera. För mera om Slider´n hur djupt den går, kolla på www.salmo.com.pl
                Sen undrar jag när vi får se första jerkade rödingen, havsöring har ju fångats
                en del större bl.a en 8 kilos, om jag kommer ihåg rätt på Åland.
                Får väl åka ut till tjärnarna i sommar och försöka mig på en röding jag då . Jag har faktiskt aldrig fått en röding fast jag i stort sätt nästan har gågn avstånd till röding tjänarna.

Kommentera

På fishit.com finns det en hel del jerkbaits till schyssta priser. Det kanske inte blir aktuellt just nu men för framtida bruk.

Kommentera

Jag får väl ge mig in lite här då så är det gjort.

När CWC började ge sig in på allvar i gäddfisket jobbade jag en del åt dom. Hjälpte till med kundbesök o.s.v
                    I programmet fanns ett bete som tyvärr är väldigt bortglömt idag.
                    Nämligen "Hammer" från Lureland Tackle.
                    Ett bete som kanske betraktas som riktigt tråkigt eftersom gången är helt "menlös" och färgerna är "tråkiga". Guld-svart t.ex är en grymt giftig allround färg. Lite "skitmört" över den i all sin "tråkighet."
                    Men Hammer är ett av de allra vassaste nybörjarbetena som finns, faktiskt.
                    Just därför att det inte kräver ett skit av användaren. Man kan flamsa omkring i princip hur som helst och vela med grejjorna..Men man får fisk på det betet. Fisk så in i Norden..Och STOR fisk.
                    Och får man för mycket löslina och tappar kontakten, så svävar Hammer väldigt bra och "väntar in" så att säga..
                    Absolut ett toppbete för den rena nybörjaren. Och Hammer finns troligen kvar lite här och var ute i landet i många butiker.

Ett annat bra nybörjarbete just på vår och höst är helt klart ACE Fat Flipper Large. En belly swinger som man fiskar bäst med spänd lina hela tiden. Man behöver bara göra mjuka rytmiska dragningar med spöt och ta hem lina allt eftersom utan att verkligen jerka det. Ett bra bete att lära sig koordinationen mellan spö och rulle med.

Sedan när allt börjar sitta kan man gå vidare med gliders av olika modeller efter eget tycke och smak. och där finns ju massor med olika modeller från billiga till superdyra handgjorda grejjor.
                    En Buster jerk eller en ACE Sweet Shad är superbra beten för nybörjaren, för att nämna två poppisbeten som inte är för dyra och som bägge fiskar tokbra.

Mitt råd är att bara köpa ett eller två, max tre beten i början. Lära sig dom och sedan gå vidare. Definitivt inte fem. Och definitivt inte fem av samma modell. Där tycker jag Alex har tokfel.

Som jag sagt många gånger förut så ska man täcka situationer i sitt fiske..Fiskeplatser, flrutsättningar när det gäller bottentopografi, väderlek, årstid och så vidare. Och för att klara detta räcker det med max totalt 7-8 betesmodeller. Och ha dessa i en eller kanske max två färger. Resten är bara för att täcka upp ha-begär och för att det är kul att ha en massa beten. Som en del som tycker det är kul att samla alla färger på en betesmodell och så vidare. Men när det gäller själva fisket i praktiken klarar man sig med bara några får riktigt bra beten i väldigt få färger.

Färgval skall ALLTID vara med utgångspunkt från dova mörka färger. Signalfärger typ Firetiger och liknande är rena "situationsfärger" som kan vara koden IBLAND, men som sagt endast funkar bäst i särskilda situationer.
                    Vill man ha fisk, och fisk i de flesta lägen överallt, ska man helt klart köra diskreta och enkla färger.

Man ska inte göra det svårt för sig eller förvirra sig för mycket. Börja i liten anspråkslös skala och bygg på allt eftersom du lär dig. Det är då resultaten kommer..

Ett sista tips bara.. Det är bättre att köpa ett eller två kvalitetsbeten än fem billiga.
                    Och har du bara 2000 kronor att röra dig med. Lägg dom på ett BRA jerk-set och ett eller två kvalitetsbeten, än lura dig själv genom att tro du får mer för pengarna i ett billigt set och en hög billiga beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    6 svar
                    10 441 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57