Multirulle inköpshjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle inköpshjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle inköpshjälp

Har nu tänkt variera mitt UL fiske av aborre/lättare gädda (Vitt Yaesi 7-28g+Technium 2500fd) till lite tyngre gäddfiske.

Men då mina planerade beten är tänkta att ligga på ca 80g, +/-20g (shads, söderjigg, wolfcreek, wingman, mcrubber) så vill jag för första gången prova att använda mig av en multirulle, men är helt okunnig på multirullsmarknaden.
    Har väl inte heller kikat på något spö till multi så är även där tacksam för rekommendationer.
    Gillar längder om 8-9fot spö i kork, fiskar nästan alltid från båt och i insjö. (Slänger även ibland i betet efter båten för lättare trollning)

Är intresserad av ett prisintervall på 2000-3000:- för rulle+spö (om vettiga grejer finns här, annars får väl gränsen öka något).

Dina frågor har inget enkelt svar, tyvärr.
    I mångt och mycket så handlar det om eget tycke och smak.
    Man kan vända på steken och säga att närapå allt i det prisintervallet är bra grejjer så länge man håller sig till kända fabrikat.
    Allt handlar om vilken kombination man själv trivs med.
    Jag är väldigt förtjust i Edge/Westinspön men det behöver inte betyda att du gillar dem.
    Sen är en helt vanlig ambassadeur JB eller Rocket jäkligt fina rullar.

Så ett Westin Powercast T med en Rocket/JB är en klockren kombination du kan köpa för runt 3000kr.
    Det skulle jag satsa på.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Är själv ute efter ett sådant spö som du efterfrågar. Blir sannolikt ett Savage Gear Butch Light XLNT 40-100 gram. Spöt är bara 6,9 fot och då kan jag använda det även till lättare jerk... Kände på det på Söders för en månad sedan och tyckte det kändes väldigt bra för att fylla luckan mellan 40 och 80-90 gram. Där ligger ju en hel del moderna wobblers och tailar som känns lite lätta för mitt SG MPP -160 gram eller shallowskruvade stora shadjiggar.
      Rullen är självklar: JB eller Pro Rocket. Själv ska jag köra en "överbliven" Amba TGC på det planerade spöt... Duger som ett billigare alternativ.

Kommentera

Tack för svaren !

Ja ditt Westin Powercast T var ett spö med riktigt fina egenskaper. Har tittar både på det och på Svartzonker 8'6 40-140.

Har dock svårt att bilda mig en uppfattning om skillnaderna mellan Ambassadeur 5601 JB och 5501 CS Pro Rocket, utväxling och linkapacitet är densamma på båda rullarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av robin_nerf Visa inlägg
          Tack för svaren !

Ja ditt Westin Powercast T var ett spö med riktigt fina egenskaper. Har tittar både på det och på Svartzonker 8'6 40-140.

Har dock svårt att bilda mig en uppfattning om skillnaderna mellan Ambassadeur 5601 JB och 5501 CS Pro Rocket, utväxling och linkapacitet är densamma på båda rullarna.
          Åk till närmaste fiskebutik och titta på båda rullarna.
          Du ser skillnaden direkt

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Åk till närmaste fiskebutik och titta på båda rullarna.
            Du ser skillnaden direkt

Mvh. HenkeW
            Ja, JB'n är mycket snyggare... se den ska du välja tycker jag...
            Har en lila Raket själv men den får rätt lite fisketid tyvärrr.. kanske mest för att det sitter på ett MPP 160 gram.. ett spö jag inte gillar alls..

Kommentera

Ursprungligen postat av lintrassel Visa inlägg
              Ja, JB'n är mycket snyggare... se den ska du välja tycker jag...
              Har en lila Raket själv men den får rätt lite fisketid tyvärrr.. kanske mest för att det sitter på ett MPP 160 gram.. ett spö jag inte gillar alls..
              Nej! Raketen är 7 resor snyggare! :-D

Kommentera

Väldigt olika i vad man tycker om. Jag själv fiskar det fisket med ett St. Croix Long ranger och Daiwa Lexa 300HL

Andra mkt bra rullar: Revo Toro NaCl, Shimano Curado 300, Ambassadeur JB, Ambassadeur Cs Pro Rocket, Revo Beast osv.

Andra bra spön: (väldigt varierande prislappar) Westin Powershad, Westin Powercast, Svartzonker 8'6" 40-140g, St. Croix Top 'n Tail, ABU Volatile Pike 8'6" osv.

Kommentera

Har en raket själv och har inga problem vare sig med lätta eller tyngre drag. Hur slitstark den är vet jag inte, men av kommentarerna runt den verkar det som den är rätt så bra. Jag tvekar inte att rekommendera en sådan skapelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Väldigt olika i vad man tycker om. Jag själv fiskar det fisket med ett St. Croix Long ranger och Daiwa Lexa 300HL

Andra mkt bra rullar: Revo Toro NaCl, Shimano Curado 300, Ambassadeur JB, Ambassadeur Cs Pro Rocket, Revo Beast osv.

Andra bra spön: (väldigt varierande prislappar) Westin Powershad, Westin Powercast, Svartzonker 8'6" 40-140g, St. Croix Top 'n Tail, ABU Volatile Pike 8'6" osv.
                    .

Tvålkoppar går bort!!! Vertikalrullar från fjärran östern! Även de som parasiterar på ambanamnet...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    6 svar
                    10 288 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57