Hjälp att välja spinnspö till Ambassadeur C4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att välja spinnspö till Ambassadeur C4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp att välja spinnspö till Ambassadeur C4

Hejsan alla fiskare. Som rubriken lyder har jag alltså beställt en Ambassadeur C4 5601.
    Jag är helt ny på det här med multifiske, men rullen verkade jag lösa på egen hand då det helt enkelt kändes rätt med en C4a.
    Men att välja ut ett spinnspö verkar desto svårare. Jag kommer att använda utrustningen vid insjöfiske (trolling/kast) utav Gädda/Gös sida vid sida med en haspel utrustning (8' 10-50g) för dem lättare dragen.
    Angående längden hade jag tänkt mig 8-9 fot då jag trivs bra med den längden på mitt nuvarande haspelspö. Betesvikten är desto svårare, jag har beten från 12g - 70g. Så en betesvikt på 30-90g eller något liknande kanske skulle passa?
    Till sist, vad bör jag para ihop det med för lina? Köpte hem en Fireline 0.25mm/17.5kg 110m härom dagen, skulle den passa bra?

EDIT: Budget max 1000kr
    Tack på förhand, Philip.
    Senast ändrad av Carlphiliperiksson; 2013-07-02, 22:14.

Budget? Kan rekomendera st.croix. 8fot -3oz finns både i premierserien och legendserien beroende på hur myvket pengar du vill lägga ut. Båda är riktigt fina spön.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Fireline är kanon till haspel men inte super på en multirulle. Så spara Firelinen till något annat och rulla på Power Pro 0,32 eller 0,36 på Ambassadeuren.

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
        Budget? Kan rekomendera st.croix. 8fot -3oz finns både i premierserien och legendserien beroende på hur myvket pengar du vill lägga ut. Båda är riktigt fina spön.
        Tack, ska ta en titt på dem.
        Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Fireline är kanon till haspel men inte super på en multirulle. Så spara Firelinen till något annat och rulla på Power Pro 0,32 eller 0,36 på Ambassadeuren.
        Jasså, är det verkligen så stor skillnad? Jag fiskar inte allt för ofta, är det värt att lägga ut pengar på en annan lina? Och behöver jag verkligen så stark som 0.32/0.36 lär väll aldrig plocka en gädda på över 20 kg hehe

Kommentera

Kolla på något spö från savagear bra och prisvärdaspön i den prisklassen Lina skulle jag kört strike wire extreme eller tracer braid. 0,30 eller 0,32

Kommentera

Med den budgeten skulle jag kika på detta http://www.dogger.se/sg-butch-light-...659-c-589.aspx
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Go for the st croix...
              De är kända för sin kvalité och har gjort spön i årtionden.

Kommentera

Ursprungligen postat av kopyto Visa inlägg
                Kolla på något spö från savagear bra och prisvärdaspön i den prisklassen Lina skulle jag kört strike wire extreme eller tracer braid. 0,30 eller 0,32
                Tack för tips. Behöver jag verkligen den grovleken? Räcker inte en fireline 0.25 17,5kg som jag redan har liggandes hemma? Är det så stor skillnad att det är värt att lägga mer pengar?

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Med den budgeten skulle jag kika på detta http://www.dogger.se/sg-butch-light-...659-c-589.aspx
                Lutar starkt åt den, tack för tipset.

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Go for the st croix...
                De är kända för sin kvalité och har gjort spön i årtionden.
                Såg bra ut, men låg nog lite över min budget. Tack för tipset.

Jag har kikat lite extra på det här spöt, http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...0g-2sec-2.html
                Vad tror ni om det? Angående lina, har ju som sagt en Fireline liggandes (0.25/17,5kg) Är det så att den fungerar sämre på en multirulle vs haspel, och är det för klen dimension? I det stora hela, är det värt att lägga ytterligare pengar på en ny lina?

Kommentera

Din lina pallar fisken, problemet är när du kastar och får ett stopp (lintrassel) då är kraften från betet så kraftigt att den rycker av linan.
                  Kör själv med powerpro products 0.36 & har tappat 3 beten i runt 100 gr pga lin stopp.
                  Det har aldrig hänt med min rulle som har Berkley/fireline Tracerbraid 0.36

Kommentera

Räcker inte en fireline 0.25 17,5kg som jag redan har liggandes hemma?
                    Fireline går inte att använda på multirullar eftersom den inte är rund, den kommer snabbt att skära ner genom linlagren på spolen och sätta sig sedan är det bara att klippa loss problemet och kasta linan, detta är jag ganska säker på kommer att hända redan under dom första timmarna du fiskar,, även Nanofil är en ren haspellina som inte fungerar på multirullar av samma anledning.

(Fireline Tracerbraid är ett undantag)

Som sagts tidigare så köp PowerPro det är den bästa och mest använda flätlinan till Multirullar.

Du har en poäng i det där med tjockleken på linor, nackdelen med en tunn lina är den samma som med den vanliga Fireline att den har en tendens att skära sedan även att den snärtar av vid kast.

En PowerPro 0:23 fungerar alldeles utmärkt tjockare lina behövs inte, allt över 15 kg i lyftkraft är till för slitage och att kunna dra bottennapp det har inget med storleken på fisk att göra.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-07-03, 08:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
                    6 svar
                    10 390 visningar
                    19 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57