fladen 135mm isborr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fladen 135mm isborr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fladen 135mm isborr

jag funderar på att köpa en ny isborr då jag har köpt en från jula som gick sönder, fick en ny och nu har den pajjat, jag har inte så mycket pengar att lägga på en isborr då jag är studerande och bor hemifrån.

Nu har jag hittat en isborr från fladen som är 135mm och kostar 350kr, tror att det är 2010 års modell då den inte finns i 2009 års katalog, men hur är fladens isborrar annars?

är 135mm för stort för att pimpla abborre?

finns det något bättre isborr som är 110mm och kostar under 500kr? har kollat begagnat men har inte hittat så mycket.

behöver snabbt svar

Jag har kollat och letat efter ett billigt borr, och det blev efter lite övervägande ett fladen 135 och jag fick ge 599 men efter premiären i helgen, så kan jag väll säga så här, borrade 30 cm kärnis, det funkar att borra med och det har tre lägen i handtaget för höjdreglering. Men visst är det skillnad på detta borr och på ett mora laser, men jag anser nog mer att det handlar lite om hur många hål / hur ofta du fiskar, Gör du som jag nu mera fiskar någon gång då och då så räcker det och funkar bra med ett från fladen, annars hade jag lagt till några kronor och fått ett från mora som dessutom har längre spiral, denna spiral var i kortaste laget nu när isen ligger runt 30 cm, även höjden kunde varit lite högre så man fått mer kraft.

Summeringen är: Fiskar du mycket och ofta, köp ett mora för runt 800 kr och du har ett borr som du klara dig med ett bra tag framöver.

Fiskar du lite sporadiskt och samtidigt lite begränsad budget är detta ett borr som funkar bra med tanke på priset.

Kommentera

Oftast är det ju så att man får vad man betalar för, köper du billig skit så går det sönder förr eller senare och ofta blir det det förstnämnda. Köper du ett isborr nu för 500kr så har du totalt haft isborrar för cirka 1500kr, kanske hade lönat sig att köpa ett bra från början?

Om du verkligen inte har pengarna så tycker jag att det är bättre att kolla på begagnat, då kan du få ett bra borr för 500kr. Själv kan jag inget annat än att rekommendera mitt nya isborr, Mora Ice Pro 200mm. Ett helt underbart borr, gick fort och lätt att ta sig igenom isen trots den grova dimensionen. Borrade 12 hål idag för att få i några mörtstugor och det var inget som helst problem att göra dem på den knappa halvtimmen som allt tog. Har testat ett billigare borr från okänt märke tidigare, var ett 110 mm har jag för mig och det var grymt mycket jobbigare trots att isen var nästan 10 cm tjockare idag. Så Mora Ice Pro kan jag verkligen rekommendera. Annars skall ju Mora/normarks Lazer vara bra och såklart klassikern Rantanen. Tycker att du skall ta och kika på blocket istället för att köpa någon billig fladen skit som går sönder innan isen hinner smälta i år.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Lånar lite..

Vad är skillnaden mellan Mora Ice Pro och Lazer..?
        Rent kvalitetsmässigt, alltså..

Lutar åt Ice Pro 200mm, men..

Man ska aldrig köpa billigt, blir bara dyrt i slutröven..
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
          Lånar lite..

Vad är skillnaden mellan Mora Ice Pro och Lazer..?
          Rent kvalitetsmässigt, alltså..

Lutar åt Ice Pro 200mm, men..

Man ska aldrig köpa billigt, blir bara dyrt i slutröven..

Kvalitetsmässigt så vet jag faktiskt inte om det är så stor skillnad, de ligger ju nästan på samma pris. Den stora skillnaden är väl att själva borret är mycket längre på Lazer, är ju bra om man skall borra i riktigt tjocka isar. Dock har jag läst att maximala istjockleken som Ice Pro klarar är 120cm så det är ju inte något problem i denna delen av sverige. Handtaget går ju även att reglera på Ice Pro så att man får lagom höjd.

Planerar att dra ut och köra ismete i helgen, bor i lerum jag också så om du vill så kan du ju haka på så kan du få testa borret innan du köper.

Kommentera

Åfan, najs, det räcker ju och blir över..

Och, gärna det, bara förkylningen har lagt sig..

Tack för svar.

Kommentera

jag köpte ett mora lazer compact man kan fälla de på mitten och jag tycker de e skit bra :P som att borra i smör kostade 800. folk säger de e en nackdel att de bara e pungtsvetsat men fan tänkte ja vem bryr sig 3 års garanti och om de håller längre än de så borde de ju inte va nåra problem :p

Kommentera

Att ha ett isborr svetsat i pungen låter ju inte så kul...

Kommentera

Instämmer med föregående talare..

Fick min MIP 200mm med posten idag..

I r happy camper..

Kommentera

Mora Lazer alla gånger. Mycket bra borr för liten peng. Går ju att köpa för runt 800 kr så prisskillnaden mellan det och Fladens är ju inte så stor.

Varför köpa grisen i säcken? Ingen idé att snåla - studenter käkar väl makaroner med ketchup när det är knapert. Dra ner på öldrickandet också... och vips så har du råd med ett Mora Lazer

(Jag fick mitt för 399:- efter förra säsongens slut - lyckost!)
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    218 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...