Hej. Är det någon som har bra förslag på vad man kan ha för utrustning om man vill sätta ut flera spön för att fiska abborre? Betet kommer ju vara stilla stående och det är ju inte lika attraktivt som när man rör betet.Har ni nått bra förslag på krok eller nått annat som abborre hugger på
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bete för abborre
Collapse
X
-
Ja jag instämmer, vet man att sjön håller grov abborre kan man ju angla på sätt som när man fiskar gädda.
Men som sagt med aningens mindre betesfisk. Och kanske den mindre modellen av angelkrok eller kanske nån tre-krok vad vet jag.
Själv tror jag dessvärre inte på passivt fiske när det gäller abborr-fiske.
Det finns ju en anledning till att man fåg 99,9% abborre när man pimplar.
Det är ju just för den missunsamme krigaren inte unnar att pirken får käka upp den smarriga kroken. Vare sig han är hungrig eller ej hugger han kanske rent av mer för avundsjukans skull än för hungern.
Så jag skulle inte ge mkt för att angla abborre om man nu inte vet att det finns grov borre inom ett område.
Kommentera
-
Tänke om det fans nått bra bete man kande använda.Nån typ av färgkrok eller något annat bra bete. Fiskar på lite större djup 7 m där det fins ganska stor abborre men lite glest med dom.Skulle vara bra kunna lägga ut några spön och få nån fiske på dom
Kommentera
-
Att köra mer än ett spö vid bottenmete efter abbore skulle jag inte rekommendera om man fiskar i vatten där det går riktigt stor fisk. Jag håller alltid i spöet och släpper helst inte blicken på toppen när jag fiskar abborre. Dom sväljer snabbt så krokar man inte i böjjet så riskerar man att tvingas döda abborren.
Har ibland sett folk sitta flera meter bak spöet/spöna och haft fokus på helt andra saker än fisket. Sånt gör en mörkrädd. Bestånd av grov abborre är riktigt känsliga.
Vi hade oturen att få en tjuvfiskare på de sträckor vi i SK Glimma arrenderar i mörrum, för ca 10 år sen. Han klubbade många stora abborrar både på vår sträcka och den fredade sträckan vid myningsområdet. Ån har inte repat sig än. Att tvingas avliva en megaborre i tex lödde å är inget jag skulle vilja riskera.
Att fiska utan att ha full uppmärksamhet på spöet är inte speciellt populärt bland andra sportfiskare i våra bästa abborrvatten. Det är alltid bättre att kroka för tidigt än för sent om man ska värna om beståndet. Bättre en missad abborre än en död abborre.Senast ändrad av specimendave; 2008-12-31, 13:48.
Kommentera
-
Skulle inhandla lite mask o maggot idag, fiskebutiken var stängd... köpte räkor på ICA, hugger abborre på det?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av christer Visa inläggmamma scans köttbullar.. funkar det inte så kan du äta upp dem själv.. jag ska meta borre med småborre imorgon.. det funkar kanon..
Kommentera
-
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera