Gädda i en liten tjärn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda i en liten tjärn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda i en liten tjärn

Hej!

Jag och brorsan tänkte fara till en liten tjärn mitt ute i de jämtlänska skogarna nästa helg. Vi har hört från säkra källor att det finns gädda och bäcköring där, men det är "ingen" som fiskar där. Det är ju säkert nån tok som irrar sig dit nångång...
    Vi tänkte iallafall undersöka om det finns nån storgädda där nu.

Jag har hört att gäddorna inte blir stora i så pass grunda och små tjärnar, nån som vet om det är så?
    Slutar verkligen gäddorna växa för att tjärnen är grund?
    Tjärnen är ca 150x150m, djupet vet jag inte men farsan säger att den är grund.

Nästa fråga är om man ska använda sig av mört när vi anglar. (död mört nu för tiden då=)) Det finns ju inte mört där, endast öring. Nån som har provat att agna med nån helt olik fisk än det som finns i vattnet naturligt?

Längar till nästa helg, måste finnas gammgäddor som ätit sig feta på öringar i den där tjärnen=)

Kan lätt finnas 10+ gäddor i sådana små vatten!
    Sill är ju rätt vanligt att man ismetar med så det är inga problem att ha "obekanta" arter på kroken...

Kommentera

vad du än gör så häll inte ut överbliven mört i tjärnen

Kommentera

Finns det inte mört innan är det väll bättre att köra med sill. Fast mört som varit fryst bör väll också vara ok.
        http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Det som reglerar fiskarnas storlek är tillgången på föda. Om det finns massor av öring blir gäddorna stora men någonstans längs vägen mot den absoluta storleken möts tillgång och efterfrågan. I detta fall gäddan kan inte få i sig mera käk än vad som går åt att hålla den i den form den uppnått.

Djupet spelar in i så måtto att det behövs en viss volym vatten för att fiskarna ska överleva vintern. Tjärnen får inte bottenfrysa, vidare måste det finnas syre så det räcker för en lång vinter. Tjärnen får inte torka ut på sommaren eller vattnet i den bli för varmt. Grunda vatten blir fort uppvärmda.

Kommer det in mört i tjärnen är det inte säkert att gäddorna blir större. Det troliga är att öringarna blir färre eller i värsta fall konkureras ut eftersom de till stor del livnär sig på samma och begränsade kost.

Jag skulle verkligen vilja understryka det försvarslösa att använda levande bete av en för tjärnen främmande art! Spelar ingen roll vilken!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Är du helt 100 på att det inte finns mört där? jag menar mört och abborre brukar ju finnas nästan överallt. finns det abborre i tjärnen så skulle jag köra med det. för om det nu finns bäcköring så kan det inte vara så himla mycke? jag skulle köra på levande abborre eller mört om jag körde där.
            "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Agna med bäcköring?
              Jag fiskar, därför ljuger jag.

Kommentera

Tack för svaren

Självklart släpper jag inte ut mört i tjärnen!!
                Jag kommer inte ens att köra med levande bete, vill inte riskera på nått sätt att få in tex mört i tjärnen! Det jag skrev om "död mört nu för tiden då" var bara för att det skrivs så mycket om det nu, har aldrig tänkt köra med levande.

Det finns garanterat inte mört där, och inte abborre efter vad jag fått höra och det finns inte abborre där bäcken rinner ut i ån. Jag har fiskat i bäcken som rinner igenom tjärnen fast ca 1 km nedströms, fick ca 20 småöringar på några timmar så öring verkar det finnas. Och när farfar var ung fiskade han öring i tjärnen=)
                Ska ta med pimpelgrejjerna dit och försöka få nån öring också. Får vi nån så provar vi att agna med nån sån också.

Jag ska ta ett fiske pass dan innan för att ta upp lite abborre och mört, så jag får väl prova med alla sorter jag har=)

Kommentera

Borde inte vara några problem för di gröna att bli stora i sånt vatten, så länge PH värdet är OK och syrehalten. En liten grönis kanske är det bästa betet vem vet? Så om ni får nån sån så agna på död och prova.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  2 svar
                  244 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                  Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                  2 svar
                  332 visningar
                  0 gillar