Pimpelfiske Västerås + antal mil. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelfiske Västerås + antal mil.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpelfiske Västerås + antal mil.

Hej

Funderar på att dra iväg till något trevligt vatten i morgon, var ut igår på en mindre sjö som höll upp mot ca 15cm is, men som bara släppte ifrån sig en liten liten gös.
    Någon som kan tipsa om något "säkert" vatten, dels ismässigt samt med möjlighet att få lite abborre, gärna då med möjlighet även i matfisk storlek.
    Sitter och spånar på lite sjöar häromkring, utgår från Västerås så Mälaren, Hjälmaren mfl kanske, kan tänka mig att åka en bit känner jag så ett antal mil är lugnt.
    Både Mälaren och Hjälmaren är stora vatten och rätt okända för mig så tips är klart önskvärt, kanske även något har lust att möta upp och göra sällskap?

/Skitfiske mvh Kent
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Nu har jag ingen aning om isläget, men lejondalssjön i kungsängen kanske? De har hemsida där det kanske finns färsk info, brofiske.net tror jag. Kolla upp ordentligt, känns som isarna inte är att lita på nu med plusgrader och hård vind.. Ta dig till skärgården och kör ett Bompass efter öring istället

Kommentera

Tackar, lejondalsjön är ju klart intressant, dock är det väl bara en liten del där man får köra sen är det väl privat vatten tror jag?
      Öring vart det ute vid kusten för någon vecka sen, dock inget bompass, vart ett praktas på säkert 30cm

Edit: Det lutar starkt åt att göra ett försök i Lejondalsjön i morgon, läst på om Jan O's tips så man inte är fullkomligt lost, säkert dock tillräckligt för att gå bet men vem vet.
      Senast ändrad av kenta_85; 2015-01-04, 20:17.
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Rapport:
        Som sagt det vart en tur till Lejondalssjön idag, tog mig ca 1 timme till sjön inkl köp av fiskekort som gick smidigt på Statoil i Bro och kostade ynka 20kr. Första hålet borrat och grejorna nere på botten ca kl8.
        Läste på lite innan och började på udden vid badet, första hålet träffade jag nog på 10m eller nått sånt och insåg att balansaren jag körde var på tok för liten för djupet. Nytt hål lite neråt viken (Tingsviken) och bytte grejor till en hyfsat stor vertikalpirk, dunk dunk i botten och smack, eller ja smack å smack mer dutt dutt och upp kom en liten pinne på kanske 50g. Så fortsatte det, nya hål, ett antal tusenbröder, i de flesta hålen hur som helst.
        Första ok fisken kom lite inåt badet på kanske 7-8m och vägde kanske 3hg, den fick simma tillbaka och växa på sig lite. Gick från denna udde mot "Djupudden" vid ca 10 tiden efter x antal tusenbröder och en 3hgs.
        "Djupudden" gjorde själ för namnet direkt då jag träffade 11-12m i första hålet. Borrade mig runt omkring där och kunde konstatera att fisken stod på 5-10m och bäst vid ca 8 dock bara tusenbröder. Tog mig ut mot mitten av sjön till gränsen av fiskekortsområdet letandes efter ett "flak" som skulle finnas där någonstans. Kände att jag inte riktigt hade koll på vad jag faktiskt letade efter så det vart bara ett par hål här ute innan jag gick tillbaka till udden. Letade mig lite syd om spetsen på udden och hittade fisk i nästan varje hål, kom ytterligare en 3hgs bit vid ca 13 tiden som även den fick gå tillbaka. Det dröjde dock inte länge efter denna som hugget jag väntat på kom. Tjong i spöt och tyngt i linänden, lite bök under iskanten men upp kom en riktigt fin fisk på 8hg, även denna fick gå tillbaka. Hittade ett antal tusenbröder till och någon fisk som kanske snuddade 2hg innan det var dags att gå iland.
        Summerande, för att vara första pimpelturen på denna sjö så helt ok.

Kommentera

Kul att du kom iväg! 8 hekto är ju en fin bit! Hade den sådär härligt knallröda fenor som de kräftmumsande borrarna i lejondalssjön är kända för?

Kommentera

Japp stämmer bra, helt illröda fenor och tydliga svarta ränder, en riktig praktfisk.

Click image for larger version

Name:	DSC_0632.jpg
Views:	1
Size:	958,2 KB
ID:	1776856
            Senast ändrad av kenta_85; 2015-01-05, 21:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
              Japp stämmer bra, helt illröda fenor och tydliga svarta ränder, en riktig praktfisk.

[ATTACH=CONFIG]75358[/ATTACH]
              Riktigt fin abborre! Hur tjock var isen på Lejondalssjön?

Kommentera

Tackar, skulle tippa runt 15cm, kanonfin is, låg som en spegel över sjön till skridskoåkarnas stora förtjusning. Lutar åt en tur på Lördag igen. =)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                2 svar
                244 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                2 svar
                332 visningar
                0 gillar