testade idag i mitt hemmavatten alla säger att det ska vara bra med balanspirk,inte ett napp så tips och trix tas tacksamt emot
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiska med balanspirk hur gör man?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av nickektestade idag i mitt hemmavatten alla säger att det ska vara bra med balanspirk,inte ett napp så tips och trix tas tacksamt emotHälleflundrafiskare
-
Om abborren är igång är det viktigaste att hitta den som sagt, inte vad du har för pirk.
Testa att pimpla med den strax under isen eller i badkaret så du förstår rörelsemönstret. Balansare är ganska lätt, men man får variera hur kraftiga och hur frekventa ryck man ska göra för att det ska funka för dagen.
Ibland krävs stora lyckryck då och då, men ibland ska man bara göra mindre småryck.
/Martin
Kommentera
-
Var ute igår och fick igång abborrarna med små lätta ryck. Dom blev som tokiga efter ett tag och högg så fort pirken kom ner i vattnet. Men kan tänka mig att det krävs lite kraftigare ryck en seg dag. Kan tillägga att jag har mycket att lära när det gäller pimpel med balanspirk. Första vintern jag kör med balansare. Får inte lika mycket fisk som tidigare vintrar men storleken på fisken har ökat markant.
Kommentera
-
Prova med tre kraftiga lockryck, var sen försiktig med rörelserna speciellt om du använder större balansare, är borren inte rejält på bettet lönar sej det bättre med myshka och vertikal.
Vet detta, har sett dem reagera!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Om fisket är segt så kan man sitta en längre tid vid samma hål och verkligen sätta fart på balansaren... Dra tex 6 korta ryck, låt sedan balansaren dala ner igen precis när den har stannat rycker du tex 3 gånger osv... Man kan räkna rycken om man vill tex 6,4,2,6,4,2,1 osv... Jag brukar köra ganska aktivt när jag pimplar med balansare. Rätt va det är kan man få igång abborrarna och det börjar hugga hela tiden. Man kan också prova att dunka balansaren i botten flera gågner. Testa också lite högre upp från botten.
Sen märker man ju så klart ifall hålet inte ger fisk efter en stund så skall man söka vidare. Men ge inte upp. Det kan vända väldigt fort framförallt när man fiskar balansare.
Själv kör jag nästan uteslutande med "stora" balansare. Med "stora" menar jag Nils Masters största den som är 12cm och väger 45g om jag inte minns fel!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAMProva med tre kraftiga lockryck, var sen försiktig med rörelserna speciellt om du använder större balansare, är borren inte rejält på bettet lönar sej det bättre med myshka och vertikal.
Vet detta, har sett dem reagera!
Myshka och vertikal ger mycket lägre snittvikt. Där av fiskar jag bara uteslutande med balansare. Små pinnabborrar kan jag vara utan!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av StizoOm fisket är segt så kan man sitta en längre tid vid samma hål och verkligen sätta fart på balansaren... Dra tex 6 korta ryck, låt sedan balansaren dala ner igen precis när den har stannat rycker du tex 3 gånger osv... Man kan räkna rycken om man vill tex 6,4,2,6,4,2,1 osv... Jag brukar köra ganska aktivt när jag pimplar med balansare. Rätt va det är kan man få igång abborrarna och det börjar hugga hela tiden. Man kan också prova att dunka balansaren i botten flera gågner. Testa också lite högre upp från botten.
Sen märker man ju så klart ifall hålet inte ger fisk efter en stund så skall man söka vidare. Men ge inte upp. Det kan vända väldigt fort framförallt när man fiskar balansare.
Själv kör jag nästan uteslutande med "stora" balansare. Med "stora" menar jag Nils Masters största den som är 12cm och väger 45g om jag inte minns fel!
Oj, höll jag på att säga...45-grammaren?.....Hmm, själv kör jag med 15-grammaren, alternativt 25-grammmaren om det är djupt vatten...Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Hmmm??? Som sagt vet inte riktigt om den väger så mycker men har fått för mig det. Det är i alla fall deras största!!!
Prova den stora! Jag bara älskar den... Den har riktigt fin arbetsregister i vattnet. Tar riktigt rejäla skuttar åt sidorna och sem det hugger till sedan då!
Vi var ute skärgården nära Furusund förra helgen och på dem mindre balansarna fick vi inte alls så mycket fisk som på dem här stora... Jag tror att det har med hur den simmar i vattnet att göra inte storleken... men byt ut orginalkroken mot en aptitkrok i strl 8-10... Kan vara knepigt att hitta aptitkrokar i den storleken så jag har gjort egna!Senast ändrad av Stizo; 2005-02-25, 20:44.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera