abborrar (... igen...) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abborrar (... igen...)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abborrar (... igen...)

Hejsan alla abborrpimplare.

Läste nyligen i fiskefeber lite "myter" och "sanningar" om abborren.
    Bl.a. stod där att lågtryck inte påverkar abborren (nämnvärt)... och så har jag ju inte blivit lärd. Så, jag stack ut i dag med den nya "vetskapen" att vädret inte skulle påverka... och det gick HUR JÄVLA TRÖGT som helst... som "vanligt" vid det vädret jag hade idag...

Vad anser ni? Vad har ni märkt / kommit fram till? *nyfiken*

Dessutom, bara av nyfikenhet... vad har ni för lina till mormyskafisket (ni som nu bedriver det).
    Själv har jag en gammal fireline på 0.08 men såg reklam om Dragon HM62 på 0,06 och Millenium på 0,08 (som skulle funka bättre vid kall väderlek och oftast är det ju det på vintern...)
    Någon som testat och har någon kommentar? (trodde aldrig jag skulle fråga något sånt här men men... *s*

Tycker den sidan var mycket intressant faktiskt, och hans "påståenden" kändes logiska. Undra om man bara inbillat sig att lågtryck är värdelöst, nja jag vet inte men känns konstigt.

Elanen har säkert bra svar

Kommentera

Lågtrycket i sig påverkar inte abborren, men kraftiga förändringar i lufttrycket påverkar, vilket vanligtvis förekommer i samband med lågtryck. Om det skulle hålla sig stabilt djupt lågtryck borde det teoretiskt sett innebära ett mycket bra abborrfiske efterhand.

Kommentera

Läste också det där, men enligt min erfarenhet är det jäkligt trögt precis efter att ett lågtryck dragit in. Knappt lönt att bedriva riktat borrefiske då. Men visst finns det undantag, säkert beroende på massvis med orsaker.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
          Läste också det där, men enligt min erfarenhet är det jäkligt trögt precis efter att ett lågtryck dragit in. Knappt lönt att bedriva riktat borrefiske då. Men visst finns det undantag, säkert beroende på massvis med orsaker.

/Martin
          Beror på att lufttrycket antagligen fallit kraftigt och abborrarna blir sega. Borde teoretiskt sett vara lika dåligt när lufttrycket stigit kraftigt från dåligt väder. Ett stabilt högtryck är det optimala.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
          2 svar
          238 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg ArvillaKovacek  
          Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
          2 svar
          300 visningar
          0 gillar