Hej, imorgon ska jag ut och pimpla lite på Mälaren införskaffade mig en rapala balanspirk och en sm-pirk idag, samt en burk med maggots. Är ganska ny inom pimpelfisket och undrar hur man rycker i pimpelspöet för att locka fisken till hugg, har hört att om man inte kan tekniken skrämmer man fisken istället för att locka den. Försökte att testa fylla en hink med vatten och se hur pirken rör sig, men det gick inge vidare. Vet bara att med en balanspirk kan man sakta lyfta spöet upp och ner för att få en fin gång på den och inte rycka som med en vertikalpirk. Maggots är det bara på vertikalpirk man har eller har man det på balanspirken också? Tacksam för hjälp!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pimpelteknik?
Collapse
X
-
Går bra att ha maggot även på balansaren.När jag fiskar balans så gör jag små ryck med kanske en sekunds mellanrum.Då simmar balansaren framåt i en cirkel. Jag är mycket mer aktiv med balansaren för att hålla den i rörelse. Med vertikalpirk ska du lyfta den 2-3dm uppåt och sedan släppa den och då ska den simma neråt-utåt.Lyftet ska relativt snabbt man kan nästan säga att man rycker pirken uppåt.Abborren brukar hugga när pirken återgår till läget rakt ner.Fisken ska tro att pirken är en liten fisk som försöker ta betet som är trekroken med maggot.Upprepa detta några gånger.Sedan kan du lägga ner pirken på botten så det rör om lite och börja om igen.Håll pirken stilla några sekunder när den är rakt ned och så fortsätter du.Testa några minuter och borra sedan ett nytt hål om det inte nappar.Får du fisk så tänk på att allt ska gå så snabbt som möjligt utan krångel.Om betet kommer ner snabbt så är chansen att ytterligare abborrar nappar direkt.Ibland kan man få flera hundra abborrar kring pirken och de blir som galna. Lycka till.
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera