Fiska efter regnbåge med angeldon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska efter regnbåge med angeldon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska efter regnbåge med angeldon?

Hej.
    Jag och ett par kompisar ska ut fiska regnbåge i helgen med angeldon.
    Jag undrar kort och gott vad man ska ha för bete?
    Fungerar det att köra med 3krokar och räkor/pellets?
    MVH Jimmy

hmm... beror nog lite på hur du vill ha dem... jag hade nog kört oblyat 0.30 nylon. lätta utlösare och enkelkrok stl. 12. Som bete hade jag nog provat räka. En annan metod dock är ju att få dem kroka sig själv. Populärt brukar vara blinkpirk ett par dm ovanför betet, som kan vara t ex en hög med maggot eller räka. Detta kör mängder med folk här efter p&t fisk, där man får fiska med 2 spön(de flesta sjöar härikring).

Om jag, mot all förmodan, skulle fiska regnbåge så hade jag ismetat med små mörtar/löja, lätta tackel och trekrok strl. 4. Men det enbart för jag tycker det är mer spännande. Hoppas du fick lite hjälp på traven.

I boken "Modernt ismete", Nordin, Hans (2001) så tas bl. a ett avsnitt upp om ismete efter ädelfisk. Jag har inte lusläst denna del av boken då jag själv främst fiskat efter gädda och gös... Har tyvärr inte koll på vad jag har min bok, men den rekommenderas, mycket matnyttigt och väldigt lite bullshit i den boken, till skillnad från mycket annan populärfiskeliteratur, i min mening. Kostar bara dryga hundringen på nätet.
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
      hmm... beror nog lite på hur du vill ha dem... jag hade nog kört oblyat 0.30 nylon. lätta utlösare och enkelkrok stl. 12. Som bete hade jag nog provat räka. En annan metod dock är ju att få dem kroka sig själv. Populärt brukar vara blinkpirk ett par dm ovanför betet, som kan vara t ex en hög med maggot eller räka. Detta kör mängder med folk här efter p&t fisk, där man får fiska med 2 spön(de flesta sjöar härikring).

Om jag, mot all förmodan, skulle fiska regnbåge så hade jag ismetat med små mörtar/löja, lätta tackel och trekrok strl. 4. Men det enbart för jag tycker det är mer spännande. Hoppas du fick lite hjälp på traven.

I boken "Modernt ismete", Nordin, Hans (2001) så tas bl. a ett avsnitt upp om ismete efter ädelfisk. Jag har inte lusläst denna del av boken då jag själv främst fiskat efter gädda och gös... Har tyvärr inte koll på vad jag har min bok, men den rekommenderas, mycket matnyttigt och väldigt lite bullshit i den boken, till skillnad från mycket annan populärfiskeliteratur, i min mening. Kostar bara dryga hundringen på nätet.

Tack för svaret!
      Ska se om jag hinner fixa fram boken tills i helg.
      MVH Jimmy

Kommentera

Vi ismetade regnbåge för några år sen då använde vi trekrok och betade med en halv räka.Kolla på www.teamswefish.se klicka på fiske blogg ligger ganska långt ner på listan./ Roger

Kommentera

Satte ut 12 don med räka och slängde i några i hålet med.
          Resulterade i 3 regnbågar i samma hål.
          Tack för tipsen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
          2 svar
          215 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg ArvillaKovacek  
          Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
          1 svar
          168 visningar
          0 gillar