Storlek på rulle för dragrodd ? 5000/6000 ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på rulle för dragrodd ? 5000/6000 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på rulle för dragrodd ? 5000/6000 ?

Vilken storlek på rullen är att rekommendera vid dragrodd efter gös, 5000 eller 6000?

Ursprungligen postat av Gotrik
    Vilken storlek på rullen är att rekommendera vid dragrodd efter gös, 5000 eller 6000?

med risk för att ge mig ut på djup vatten och få tonvis med skit från FRB, åsunden och hippo, så skulle jag nog säga att det handlar nog mest om hur mycket lina du vill ha på rullen. båda storlekarna kommer att hålla! 5000 är lite smalare än 6000, således blir det mindre plats för linan. känn på båda storlekarna och välj efter vilken som känns bäst anpassad efter dig, en smal fjollig rulle eller en bred maskulin rulle ;-)

kom ihåg att försöka få lite dragroddstips av Bebest, han kan det där!!!
    Senast ändrad av ALQ; 2004-12-09, 16:00.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

En 5000 räcker mer än väl för göstrolling. Ingen skillnad på rullarna förutom bredden. Jag använder ofta en 3600 vid gösfiske, det räcker också bra.

Kommentera

5000 modellerna räcker till många fler uppgifter än folk i allmänhet tror och är lättare och smidigare att hantera, jämfört med 6000.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

En skillnad är knarren, som ofta finns på 6000 men sällan på 5000, bara så det också nämns

Kommentera

En 5000 bör räcka mer än väl för göstrolling.... ALQ, att du har mage att svara kvalificerar dig för en tunna skit!!...seså hopp i. Precis som KG kör jag gärna 3000, då jag mest får smågös =)

Kommentera

Ok, men Classic-rullarna finns tyvärr inte i 3000 strl.

Kommentera

...även en 4600C3 (klassik-rulle) funkar bra. Har oxå samma mekanik som 5 o 6000 fast ännu smalare. Kör en 5000 så får du även en finfin gäddrulle.

Kommentera

Beträffande dragrodd och gös så kan jag bara säga en sak. Jag har rott runt på alla ledder och farter så att jag kunnat nöta ut min sjö men aldrig, jag upprepar ALDRIG fått någon gös. En har jag dock sett. Den var i 3kg+ klass och flöt död. Största gös som tagits och kanske även den sista vägde 8,5 kg. Tilläggas bör att jag även tillsammans med duktiga gösfiskar gjort seriösa satsningar i Ekoln, Uppsala. Resultat 0 gösar för alla i båten.

I någon mån ror jag efter gädda och regnbåge fiskar jag nästan uteslutande genom dragrodd men det är helt andra historier.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                    Beträffande dragrodd och gös så kan jag bara säga en sak. Jag har rott runt på alla ledder och farter så att jag kunnat nöta ut min sjö men aldrig, jag upprepar ALDRIG fått någon gös. En har jag dock sett. Den var i 3kg+ klass och flöt död. Största gös som tagits och kanske även den sista vägde 8,5 kg. Tilläggas bör att jag även tillsammans med duktiga gösfiskar gjort seriösa satsningar i Ekoln, Uppsala. Resultat 0 gösar för alla i båten.

I någon mån ror jag efter gädda och regnbåge fiskar jag nästan uteslutande genom dragrodd men det är helt andra historier.
                    Du får väl hänga med på nån / några turer i vår då så ska vi väl kanske kunna fixa en gös åt dig
                    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    800 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman