Mek- broms på Pro Rocket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mek- broms på Pro Rocket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mek- broms på Pro Rocket.

Hej! Jag har nyligen köpt min första multirulle, en Ambassadeur 5500CS Pro Rocket, och håller just nu på att försöka sätta mig in i hur den fungerar.
    Jag är lite fundersam på hur den mekaniska bromsen funkar. Det finns en "ratt" på höger sida (innanför veven) och den ska enligt instruktionsboken justeras efter vikten på betet man använder. På vänser sida av rullen sitter en likadan "ratt", hur ska denna användas? Ska den också ställas in efter betesvikten eller har den någon annan funktion? Tacksam för svar!

Börja med att lossa båda så att spolen glappar i sidled, gör detta när rullen är frikopplad. Pressa sedan spolen lätt mot vevsidan och använd vevsidans ratt till att justera så att spolen befinner sig helt centrerad. Därefter använder du ratten på motsvarande sida för att öka eller minska ditt bromsbehov...när du lärt dig kasta så brukar det vara bäst att ha bromsen justerad så att spolen glappar pyttelite i sidled. Som nybörjare med multi kan det vara värt att spänna den lite mer i början..testa o prova!

Kommentera

Som Hippo säger, vill dock betona att du helst ska lära dig fiska utan mek-broms då du annars sliter onödigt mycket på lagren.
      I början och/eller i knepiga vindförhållanden kan man dock med fördel använda lite broms för att undvika skatbon.
      Jag brukar (för nybörjare) rekommendera att man ska börja med mekbromsen så hårt ställd att när betet landar stannar spolen inom något enstaka varv.
      Barar att testa att frikoppla och låta betet falla till marken, med lagom "nybörjarbroms" slipper man skatbon när betet landar.
      ABU brukar väl skriva att man ska dra åt tills betet hänger stilla och glider ner några decimeter med en lätt knyck på spöet - kör man så är det lika bra att beställa hem en ekonomiförpackning spollager
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Tack för svaren, nu har jag lite bättre koll!
        Jag har dock en till fråga angående rullen. Vilken dimension ska jag välja på flätlinan om jag vill få på en spole (ca 135 m) på rullen?

Kommentera

Jag kör 0:20 på mina multi-rullar , dimensionerna på flät-lina i mm är oftast inte rätt i förhållande till nylon...

Om du kör 0:20 -0:23 får du på en spole plus lite backing, jag använder denna tjocklek för linan inte ska skära ner och djävlas vilket är en stor risk med tunnare flät-linor....

Bara ett litet OBS att ALDRIG försöka dra loss botten-napp och sådant med rullen, rullens klassning 185m 0:35 är 185 m 10KG lina, när du sätter på 0:20 kanske den klarar 25kg, drar du då kan hela rulle bli skev plus en massa annat, så håll i linan eller linda linan runt något och dra...

Jag varnar bara dig för jag sett för många idioter som står och drar tills dom knäcker spöet och förstör rullen, kast,spö och kass rulle men botten-nappet sitter fortfarande där och skrattar

Power Pro brukar va ett bra lin-val, men om du inte kastat multi tidigare kanske du skall köpa biltemas 0:20 tills du kan kasta, man får räkna med ett par skatbo i början, det hör liksom till annars kanske starta med nylon.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 776 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04