Hjälp med bulldawg riggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med bulldawg riggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med bulldawg riggning

Hej! Eftersom bullen blivit en trogen tjänare i min beteslåda så skulle jag vela veta hur man riggar ordentligt den ordentligt, eftersom originalriggningen är varken skonsam för betet eller för gäddorna. Har sett vissa modeller där man har riggat dubbelkrokarna på övre delen och klippt ryggkroken av, undrar vilket tafsmaterial som behövs och övrigt matetial, alltså en step by step hjälpguide fö både regular och magnum bullar. Undrar också om man kan göra detta för shallow bulldawgs! Tack på förhand! /Victor

Ingen?

Kommentera

Tafsmaterial väljer du själv vilket du använder, enkelkroken klipper du av.
      Jag använder AFW Surflon 49 Strand 40lb, smälter på bakre kroken (man kan knyta, crimpa eller göra en not a knot också) och gör en not a knot på mittenkroken så nära huvudet som möjligt (gäddor attackerar oftast huvudet), smält/knyt eller crimpa på ett lekande och en fjäderring/beteslås (för snabbt byte av riggar) till nosöglan på bullen.
      Använd krok i storlek 4/0-5/0 eööer Owner 3/0 om du använder två krokar, använder du tre så är kanske 2/0-3/0 bättre men det har jag aldrig testat.

Jag använder endast shallow bullar eftersom jag då kan välja hur djupt jag vill fiska, fiskar just nu bara magnum och ett 15g päronsänke är tillräckligt för att den inte ska kantra. Du väljer själv, om du vill fiska riktigt djupt så sätter du på ett riktigt stort päronsänke och om du vill fiska grundare så sätter du på ett mindre. Prova dig fram för att se hur lite bly som krävs för att den inte ska kantra.
      Shallow bulldawgs kantrar inte heller lika lätt som normala eftersom dem har vikten längre bak i kroppen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 804 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04