Behöver tips om krokar till olika jerks! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips om krokar till olika jerks!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips om krokar till olika jerks!

Hejsan!
    Är ny här och har försökt läst lite men hoppas jag postar detta rätt nu annars får någon vara vänlig att hjälpa mig

Men det är så att ja nu under vintern har passa på och köp lite olika beten från tradera.
    Dom flesta betena säljs utan krok. Jag har köpt några vanliga buster jerk och några big bandit, sen en x-buster från strikepro.
    Nu är det så om ni har några tips på vad för krokar jag ska använda till dessa och storlek osv.
    Ni får gärna länka till hemsidor

Så nu hoppas ja att allt vart rätt, och hoppas på några svar : )
    Kolla in min nya blogg! www.pikefisher.blogg.se !! :-)

Köp ett gäng Gamakatsu och Eagle Claw 2/0 och 3/0 samt Eagle Claw 4/0 så täcker i alla fall jag de flesta beten utan problem. VWC Permasteel gillar jag också. Experimentera lite med storlek på krokarna till dina beten, så märker du vad som "känns rätt". 2/0, 3/0 och 4/0 brukar som sagt vara bra.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Har för mig att det från butik sitter 1/0 på buster jerk och 2/0 på big bandit. Gamakatsu och eagle claw är bra krokval. VMC ger jag själv inte mycket för, har dock inte provat permasteel.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Har under ett anfall av överdrivet pedanteri mätt upp lite krokar, just för att kunna komplettera Tradera-beten.
        (p-p) motsvarar avståndet mellan två krokspetsar, kör själv nästan uteslutande med Gamakatsu så dessa ges som referens.
        Buster Jerk, (p-p): 26,1
        Big Bandit, (p-p): 29,6
        Saknar tyvärr data för X-Buster...

Gamakatsu:
        2: 20,1
        1: 21,9
        1/0: 24,3
        2/0: 25,9
        3/0: 28,0

Borde alltså passa med ganska bra Gamakatsu TR13B 2/0 till Buster Jerk, och 3/0 till Big Bandit, fast 1/0 respektive 2/0 funkar säkert minst lika bra - det viktigaste är att krokgapet är större än betets bredd (lite grovt generaliserat), man får nog lite olika viktning/uppträdande beroende på hur stora och tunga krokar man kör med.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Gamakatsu 2/0 alla dar i veckan . Buster shallow blir svävande. 2/0 passar bra på stora Zalt , Zam Z tail , Hell tail , Pig m Big bandit . Vanliga Buster har 1/0 dvs något mindre krok .

3/0 funkar också men behövs oftast inte .

Eagle Claw är inget att Rekommendera dom rostar . Visst man kan slipa bort rosten men det är merjobb .

Köp storpack med Krok så får du ned priset räkna med 7-8 kr styck om du köper många annars är det dubbla priset om du köper 10 pack.

Lundgrens , sportfiskeboden . Söderssportfiske där har dom krokarna

/Fredrik

Kommentera

rubik: Det är 2/0 VMC 8650 BZ på Buster jerk och Owner 36 2/0 på Big Bandit.

Jag använder VMC 8650 och 9650 BZ (brons) vassa, billiga, starka och lätta att bryna.

Kommentera

Owner ST-36 BC... 1/0 och 2/0 !!!
              ...Det finns en anledning att 2/0:an sitter på Big Bandit's
              Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                ...

Eagle Claw är inget att Rekommendera dom rostar . Visst man kan slipa bort rosten men det är merjobb .

/Fredrik
                Sålänge man håller sig till sötvatten fungerar de grymt. Det är först när man kör i bräckt vatten och härjar som de rostar... Om det inte vore för det så skulle det nog sitta EC på alla mina beten i princip.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Lakegrove Visa inlägg
                  Sålänge man håller sig till sötvatten fungerar de grymt. Det är först när man kör i bräckt vatten och härjar som de rostar... Om det inte vore för det så skulle det nog sitta EC på alla mina beten i princip.
                  EC har fin krokning tycker jag, men som du säger så är de så förbannat rostiga efter ett pass i bräckt vatten... fiskar man i Mälaren och Skärgården är det inte värt att ha EC de rostar direkt.

För mig faller därför EC på det.. därför väljer jag mellan Owner och Gamma.
                  Owner är "tjockare" än Gamma vilket gör att mer kraft behövs för att driva in krokarna i fiskens hårda mun. - Smaken är som baken delad...

/M
                  Mina Placeringar:
                  2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                  2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                    Gamakatsu 2/0 alla dar i veckan . Buster shallow blir svävande. 2/0 passar bra på stora Zalt , Zam Z tail , Hell tail , Pig m Big bandit . Vanliga Buster har 1/0 dvs något mindre krok .

3/0 funkar också men behövs oftast inte .

Köp storpack med Krok så får du ned priset räkna med 7-8 kr styck om du köper många annars är det dubbla priset om du köper 10 pack.

Lundgrens , sportfiskeboden . Söderssportfiske där har dom krokarna

/Fredrik
                    efter en blekinge tur duchar jag alltid allt som varit med på sjön.. har aldrig haft rost på mina eagle claw..

Eagle claw 374M är min absoluta favoritkrok..
                    köp 2\0, 3\0, 4\0 o testa dig fram.. kan ändra sjunkhastigheter osv med olika krokar..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04