Jerkspö, "Svenskt", Asiatiskt eller Amerikanskt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkspö, "Svenskt", Asiatiskt eller Amerikanskt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkspö, "Svenskt", Asiatiskt eller Amerikanskt?

Hej!

Jag har sökt!

Precis som många andra så börjar det bli dax för vårfiske och därmed också ett nytt jerkspö. Jag hade tänkt röra mig uppåt på kvalitetsskalan, är trött på spö där rullfästen är lösa och som blir svajjiga och nervösa efter en säsong!

Jag söker följande: Ett lätt spö med relativt långt bakhantag, i längden 6´6ft till 7ft. det ska kompletera det nedre registret för ett spö som kastar 180g, dvs kastvikt ca 150g. prisklass absolut max 2700:-

Dessa har jag kikat på!

Daiwa Luna Predator 6,10 -180g, vad jag har förstått är detta klart "överklassat" och lämpar sig för beten mellan 60-130g. Lite kort bakhantag. Väger endast 170g.

Daiwa Powermesh 6,6 -180g, överklassat precis som luna. Vet ej vikt, eller längd på bakhantag.

Berkley Selection series 6,6-150g vikt:212g (kanske inte är att gå uppåt på kvalitetsskalan?)

LF ripper inget bra komplement till det jag har.. Amerikanska spö är i regel tunga, har bland annat kikat lite på St.Coix såklart, Lamiglas dimondback osv. Men de verkar i regel relativt tunga och gova? Fast det kanske man vill, ett lätt spö kanske blir tyngre att driva beten med? Sen är ju inte alltid ett högt pris en indikation på hög kvalitet, kanske snarare stora marginaler?

Denna tråd liknar givetvis många andra, men jag behöver hjälp att hitta guldkornen. Hur tycker ni jag ska resonera?

Tacksam för svar!

//Marcus

Ps. den som säger BFT stiff hoppas jag blir Bannad
    Senast ändrad av Grävlingen; 2010-03-29, 10:57.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

6.10 fotarn är inte klassat till 180 gr, va på minimässan i örebro och där snacka jag med buster och han sa att det är bäst för busters och såna jerks, 7,3 fotarn är 120-170 gram och det är alldeles perfekt klassat, jag köpte 7,3 fotarn och har fiskat ´lite med den och det är ett grymt skönt spö och jag är sjukt nöjd, längden på spöt är inte mycke skillnad från 6,10 fot, har ett figrig 6,10 och jag märker ingen skillnad , däremot så älskar jag fästet på daiwat och jag kasta mycke längre.

Kommentera

Blir helt snurrig av längredna på Luna, läste precis fiskevebers test... Stämmer verkligen längderna där?

Kommentera

Jag har fiskat med Powermesh i 4år och jag hittar fan inget skönare spö.
        Lite överklassat är det väl men inte så speciellt mycket.
        Daiwa Luna köpte jag förra våren och det har jag till wobblers nu för tiden.
        Det är jätte skönt att hålla i samt att drilla på men hänger du på ett 100+ träbete så är hela känslan borta.
        Man missar tom hugg för att man inte känner dom i tid.
        Ett superspö upp till 100g men inte mer än så.
        St croix har ju också fina spön men dom tycker jag är för tunga för att fiska en hel dag med, om man inte tar ett Legend då.
        Smaken är som sagt som baken.
        www.stampelures.se

Kommentera

Som tidigare sagt, en smaksak det där med spö. Själv är jag mycket förtjust i mitt Lamiglas LGM70H.
          Visst har jag provat vissa kompisars spön som har gjort ett mycket gott intryck, särskilt Luna och Diamondback.. Men som jag misshandlat mitt Lami går det i varjefall inte att klanka ner på kvaliteten. Lång och skönt bakhandtag är det också. Inte lika krispig aktion som diamondback, men lite djupare och drillningsvänligare.. Passar mig bra i alla fall.

Kommentera

Powermesh jb är grymt men har alldeles för kort handtag bak, förlängde mitt med ca 15cm och då blev det perfekt. Även lamiglas lgm70h är jäkligt skönt och är ganska lätt.
            G. Loomis har några fina spön också, har ingen erfarenhet hur dom är att fiska med men dom kändes jäkligt sköna i affären. Dom ska tydligen ta betydligt tyngre beten än vad som är angivet.
            Senast ändrad av Pegu78; 2010-03-29, 12:00.

Kommentera

Lamiglas Heavy LGM70H väger 280g ingen som upplever att det blir tungt efter ett par dagars fiske?

Kommentera

Lundgrens Shadowspön verkar få fin kritik från de som kört med dem.

Kommentera

Jag tyckte aldrig att lgm70h blev tungt att fiska med, det är ganska fin balans i spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                    Lamiglas Heavy LGM70H väger 280g ingen som upplever att det blir tungt efter ett par dagars fiske?
                    Jaså? Mitt väger exakt 212g. Jag upplever det inte som tungt att fiska med, även om det är kännbart tyngre än t ex Luna 6´10
                    Jag har även 7,6an i samma serie. Den väger 280g och är lite väl tung (och lång) att jerka med.
                    Senast ändrad av prylis; 2010-03-29, 12:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 783 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04