Lätt spinnutrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt spinnutrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lätt spinnutrustning?

Jag har blivit lite sugen på att skaffa ett nytt spinnset, men har några funderingar;

1. Jag har svårt att få någon längd på kasten med min Mörrum-rulle. Kanske felaktigt inställd, kanske taskig teknik. Är dagens multirullar lättare att kasta med?

2. Jag älskar känslan i mitt UL-spö, ett Beastmaster, och skulle vilja att det nya setet ger ungefär samma känsla. Snärtigt, tight, precist, nätt och med bra kontakt med betet, typ. Finns det UL-spinnspön och rullar?
    Vilket spö skulle ni annars rekommendera? Gärna något kortare som passar till spinnare och mindre wobblers. Jag fiskar mest gädda och abborre.

3. Lågprofilrullar. Bra eller anus? Är dom extra pengarna för en "DC-typ" väl spenderade eller är det bara bogus?
    Rekommendation på bra nätta rullar mottages tacksamt.

Jag kan tänka mig att betala uppåt 4-5000:- för ett set om jag hittar det jag söker.

Ursprungligen postat av ACME Visa inlägg
    Jag har blivit lite sugen på att skaffa ett nytt spinnset, men har några funderingar;

1. Jag har svårt att få någon längd på kasten med min Mörrum-rulle. Kanske felaktigt inställd, kanske taskig teknik. Är dagens multirullar lättare att kasta med?

2. Jag älskar känslan i mitt UL-spö, ett Beastmaster, och skulle vilja att det nya setet ger ungefär samma känsla. Snärtigt, tight, precist, nätt och med bra kontakt med betet, typ. Finns det UL-spinnspön och rullar?
    Vilket spö skulle ni annars rekommendera? Gärna något kortare som passar till spinnare och mindre wobblers. Jag fiskar mest gädda och abborre.

3. Lågprofilrullar. Bra eller anus? Är dom extra pengarna för en "DC-typ" väl spenderade eller är det bara bogus?

Jag kan tänka mig att betala uppåt 4-5000:- för ett set om jag hittar det jag söker.
    Har du pengar köp en Ut trimmad ambassaduer 2500 . Vill själv ha en .

Du har stilastående linspridare på mörrum rullen måste ju bromsa i utkastet .

Lågprofilsrullar kan va kul men det ska va svensktillverkade grejer .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av ACME Visa inlägg

Är det den gamla M3600C eller 5600C du har i dagsläget? I så fall kan jag förstå om de känns lite tröga till lättare beten. Modernare Mörrumrullar typ dagens Mörrum ZX IVCB är underbara att fiska med, apsnygg och betydligt rappare. Dock har den stillastående revspridare vilket vissa inte gillar. Har man den centrerad vid kast så funkar det utmärkt. 2500C som nämnts är oxå en kanonrulle, lite annat stuk (oldschool) och slår nog Mörrumen med de lättaste dragen. Den stora nackdelen (som inte alltid är en nackdel) är att 25an tar in relativt lite lina per vevvarv. Lite för lite om man tex ska ha rullen till jiggfiske, men bra om det är mer normalspinn man bedriver och inte gillar för hög utväxling.

Av dagens LP hade jag sagt Shimano Citica eller vänta tills de upphottade Revorullarna kommer med både centrifugal och magnetbroms..

Att köpa en DC rulle från Shimano får anses vara som att skaffa sig en sportbil med fantastiska köregenskaper och sedan bara använda farthållaren..rullar ska bromsas med mekaniska prylar och tummen, inget annat = )

Kommentera

Kan väl tillägga att riktigt lika lätta UL-spön som finns till haspel inte är så vanliga för multi. Dock finns det en hel del spön för vikter mellan ca 8-20 gram. Är det en riktigt lättkastad multi du är ute efter så är nog en 2500 bästa valet, gärna med lite UT pryttlar i..

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Lågprofilsrullar kan va kul men det ska va svensktillverkade grejer
          Vad är problemet med andra tillverkare?

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          Är det den gamla M3600C eller 5600C du har i dagsläget? I så fall kan jag förstå om de känns lite tröga till lättare beten
          Minns inte, men 5600 känns bekant. Jämfört med min Suverän-haspel så är det en enorm skillnad, oavsett betesvikt, men det kanske har att göra med linspridaren då.

Av dagens LP hade jag sagt Shimano Citica eller vänta tills de upphottade Revorullarna kommer med både centrifugal och magnetbroms..
          Jag måste säga att jag tycker LP-rullarna verkar mulliga. Vet man när Revo'n kommer att hottas upp? När kan man tro att 2010:orna släpps?

Att köpa en DC rulle från Shimano får anses vara som att skaffa sig en sportbil med fantastiska köregenskaper och sedan bara använda farthållaren..rullar ska bromsas med mekaniska prylar och tummen, inget annat = )
          Jag hade på känn att DC skulle få lite ljummen kritik..
          Hur funkar dom egentligen? Batteri, eller tar dom energi från spolen?

UT-trim skulle ju kunna vara en variant. Jag ska droppa ett mail och kolla priserna.

Kommentera

DC är på inga sätt och vis en skitrulle, snarare min personliga uppfattning hur en rulle ska funka..
            Tror den får ström från ett batteri som laddas av spolen..

Kommentera

Ambassadeur 2600 elite med lite "ful trimm" funkar jäkligt bra,,, även på små spinnare ner till 5gr

Kommentera

Ned til 5g fungerer min Conquest 200DC utmerket, Conquest 200DC har en litt annen bremseprofil enn Calcutta 200DC så det er mulig at Calcuttaen ikke fungerer like bra med multifilament. 2009 modellen av Conquest 200DC skal være enda bedre enn min, den har fått lettere spole og oppgradert DC bremse som har fått valg for mono, multi og FC line.

Det er ikke noe batteri i DC rullene. Energien som genereres av bremsesystemet lagres i en kondensator.

Skal du lavere i vekt har du to alternativer, ei dyr Daiwa lågpofilsnelle, Presso er den beste av disse til låge vikter, eller Ambassadeur 1500/2500 med UT Trim.

2500 må du trimme for å fungere med de letteste vektene, mens en 1500 fungerer rimelig bra også utrimmet. Uansett må hele høgfartssytemet renses og smøres med Yellow Rocket Fuel.

Favoritten min til lettspinn er en UT trimmad 2500C med IAR + 8 kjeramlager og magnetbroms. Venter nå på å få tilbake en trimmad 1500C fra UT.

Shimano her et 10' Technium 2-12g spö som er bra til lettspinn. Jeg bruker et 10' Guidelinespö.

Kommentera

Hur stor skillnad blir det med UT-trim?
                  Om jag tolkar hemsidan rätt så kan jag pimpa min 5600C med något av deras kit, men är det värt pengarna eller är skillnaden mer på det mentala planet?

Kommentera

Hvor stor skildnaden er avhenger av hvordan du bruker rullen. Hvis du kaster 30g og tyngre beten med monosnøre er ikke skildnaden så stor. Hvis du bruker multifilament er det värt å oppgradere uansett betesvikt, det samme hvis du bruker mono og drag under 15g med rullen din. Hvis du bruker flaggriga drag er det uten tvekan värt å oppgradere opp til ca 20g. En trimmat rulle er alltid bedre enn en utrimmat, men om det er verdt pengene med tyndre beten og mono får hver og en avgjøre.

Jeg bruker bare UT trimmade ruller til alt i fra lettspinn til tungt elvefiske. Har sikkert 12-15 UT trimmade ruller i alle storleker fra 1500 til 7000 (undantaget 4000)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 756 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04