Hjäjp en nybörjare!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjäjp en nybörjare!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjäjp en nybörjare!!

Hej alla!
    Jag har precis köpt ett haspelset på Clas Ohlson, http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=59400730
    Ja, skratta inte nu. Är som sagt nybörjare och vill inte lägga ut en hel förmögenhet på ett spö.

Nu till mitt problem. Jag begriper inte hur linan skall löpa på själva spöet. Linan trasslade ihop sig rejält vid första kastet idag, och så var man några meter lina fattigare.
    Så om någon vänlig själ kunde förklara eller kanske länka till någon sida som förklarar med bilder osv.
    Förklara gärna på barnspråk så att t.o.m jag förstår.

Läste någonstans att haspeln skall vara nedfälld när man kastar men jag begriper inte riktigt. Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få!

Ursprungligen postat av Danthe Visa inlägg
    Hej alla!
    Jag har precis köpt ett haspelset på Clas Ohlson, http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=59400730
    Ja, skratta inte nu. Är som sagt nybörjare och vill inte lägga ut en hel förmögenhet på ett spö.

Nu till mitt problem. Jag begriper inte hur linan skall löpa på själva spöet. Linan trasslade ihop sig rejält vid första kastet idag, och så var man några meter lina fattigare.
    Så om någon vänlig själ kunde förklara eller kanske länka till någon sida som förklarar med bilder osv.
    Förklara gärna på barnspråk så att t.o.m jag förstår.

Läste någonstans att haspeln skall vara nedfälld när man kastar men jag begriper inte riktigt. Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få!

Har lite svårt att tyda fråga men ska svara
    Linan drar du igenom alla spöringarna när du fällt ut spöet.
    När du kastar öppnar du "haspeln" eller vad det kallas och håller i linan och låter den löpa när du kastar. När betet hamnat i vattnet fäller du när haspeln och vevar in.
    Ofta får man trassel när man köpt ett nytt spö vilket beror på att det ligger mycket lina på spolen, det går bättre när man kapat några meter...

Säg bara till om det är något mer!

//Tobias
    ...går under namnet "Fiskarn"

Kommentera

Finns det ingen fiskeklubb i närheten där du bor som du kan gå med i, det är nog lättaste sättet att lära sig fiska på om man aldrig kastat själv förut.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobiasl Visa inlägg
        Har lite svårt att tyda fråga men ska svara
        Linan drar du igenom alla spöringarna när du fällt ut spöet.
        När du kastar öppnar du "haspeln" eller vad det kallas och håller i linan och låter den löpa när du kastar. När betet hamnat i vattnet fäller du när haspeln och vevar in.
        Ofta får man trassel när man köpt ett nytt spö vilket beror på att det ligger mycket lina på spolen, det går bättre när man kapat några meter...

Säg bara till om det är något mer!

//Tobias

Förstår att det inte var lätt att tyda. Men det var just vid utkastet som var problemet. Men jag tror jag förstår nu. Man måste alltså hålla ett finger runt linan när man kastar ut? Annars trsslar den ihop sig, som hände i mitt fall.

Ja, nog finns det säkert en fiskeklubb här i Växjö. Vet dock inte om jag har råd. Får väl kolla upp det.
        Tack så mycket för svaren!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 804 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S