amb drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• amb drag

Har någon koll på max drag för amb blackmax3600(gamla), 6600cb och 4600c5(senaste)

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
    Har någon koll på max drag för amb blackmax3600(gamla), 6600cb och 4600c5(senaste)
    Hur rullarna än må ha varit rätt ur kartongen så är det nåt helt annat än hur de är efter några år och ett par rejäla fiskar. Hela "drag-debacklet" är ytterligare ett marknadsjippo som våra kära rulltillverkare tar till för att hävda sina produkters förträfflighet.

Men för att ge ett nyanserat svar på din fråga:
    Komponenterna i dem är desamma, dvs huvuddrev av mässing och lite halvskeva slirbrickor och teflonlameller, alltihop i samma storlek, samma reservdelsnummer. Och eftersom gamla BM-rullen har en mindre spole blir stoppkraften i just den rullen större. Allt enligt enkla fysikaliska lagar.
    Och faktum är att de gamla teflonlamellerna ger en bättre stoppkraft än Carbonmatrix-lamellerna.

Nota bene: Inte något av detta nya "drag power- perkelet" avhandlar hur jämn bromsverkan är eller något om justeringen eller kontrollen av bromskraften.

Slå en signal till Sverker Olofsson och be honom släpa fram soptunnan.
    www.utreel.com

Kommentera

Ok, det var inte riktigt det jag ville veta. (Dock lärde jag mig mycket!)

Kortfattat: Jag vill ha en "huvudlina" som inte går av när bromsen är på max men sen vill jag ha en ca20-50cm tafs i som klarar lite mindre än bromsens max.

Kommentera

Med vilken flätlina över 0.30 som helst klarar du full broms, dock så skär det bara ner i underliggande lager så varför skulle du vilja fiska med stum broms? Låter som ett obefogat otyg för min del.
        Fish On!

Kommentera

Det beror på vad man har på kroken.

En 500g abbore så maxar man inte bromsen, men en stor gädda eller karp som man vill återutsäta så snabbt som möjligt eller hindra från att simma in bland vegetation kan kräva stark broms. Jag vill ha linan på å mycket som möjligt utan att jag får en överaskning och 100m lina försvinner från spolen och gör så att en karp hamnar i ett nät den själv spunnit

Kommentera

En 500g abbore så maxar man inte bromsen, men en stor gädda eller karp som man vill återutsäta så snabbt som möjligt eller hindra från att simma in bland vegetation kan kräva stark broms. Jag vill ha linan på å mycket som möjligt utan att jag får en överaskning och 100m lina försvinner från spolen och gör så att en karp hamnar i ett nät den själv spunnit
            Vad menar du?

Storlek på drag på Ambassadeurer kontra vikt på drag? Jag tror nog du skall funderar på spöt före själva rullen. Du kan kasta riktigt tunga drag med en 2500 och likaså lätta drag på en 5000. Fundera ist på spöt.
            Ibland "kör" jag på ett riktigt fett långt spö (30-85g) med en 25a, med små lätta drag. Det borde ju inte funka? Det gör det:-) Med riktigt skönt resultat, kommer grymt låååångt.

Det handlar om kastteknik.
            Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Teori är grunden för allt seriöst ingenjörsarbete och visst har det du skriver ett visst berättigande, men det är nog underordnat en lång rad andra faktorer.

Om du tar ditt spö med rulle och den lina du har, och försöker lyfta vanlig hink som bara en halvfull med vatten kommer du knappt att orka med det, och en halvfull hink väger 5kg. Och med tanke på att alla dina rullar har gamla teflonlameller och originalslirbrickor, fundera lite över påfrestningen på linan, spöet, kroken, knutarna osv. Dessa blir enorma om bromsen är ryckig, vilket ofta leder till linbrott, spöbrott, ofrivillig avkrokning osv.
              www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                Vad menar du?

Storlek på drag på Ambassadeurer kontra vikt på drag? Jag tror nog du skall funderar på spöt före själva rullen. Du kan kasta riktigt tunga drag med en 2500 och likaså lätta drag på en 5000. Fundera ist på spöt.
                Ibland "kör" jag på ett riktigt fett långt spö (30-85g) med en 25a, med små lätta drag. Det borde ju inte funka? Det gör det:-) Med riktigt skönt resultat, kommer grymt låååångt.

Det handlar om kastteknik.
                Drag show?
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                  Teori är grunden för allt seriöst ingenjörsarbete och visst har det du skriver ett visst berättigande, men det är nog underordnat en lång rad andra faktorer.

Om du tar ditt spö med rulle och den lina du har, och försöker lyfta vanlig hink som bara en halvfull med vatten kommer du knappt att orka med det, och en halvfull hink väger 5kg. Och med tanke på att alla dina rullar har gamla teflonlameller och originalslirbrickor, fundera lite över påfrestningen på linan, spöet, kroken, knutarna osv. Dessa blir enorma om bromsen är ryckig, vilket ofta leder till linbrott, spöbrott, ofrivillig avkrokning osv.
                  Du har till viss rätt el, avstånd är vektorer....Men jag tror att spöt knäcks. De flesta spöna tål väl knappt 2kg(om man hänger det på änden) innan de vridits runt mer än de brukar vid en fight.Men jag här endå haft sönder 10kgs linor utan att vissa spön varit särskillt böjda.

Och är spöt en buster stiff så är det nog ingen fara för spöts del.

Kommentera

(för er andra)

Drag är, på engelska, inte betet eller dragshow, det är bromsen som används för själva fighten; level wind eller star-drag.

Men hur som helst. UT-vad rekomenderar du? att jag inte väljer lina efter drag på bromsen utan snarare efter målfisk och/eller spöts testkurva?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 755 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04