Tycker lindabatten ar lite felinriktad. Visst fan overdrivs det nar det galler vad en lina haller for men vad spelar det for roll? Nu snackar jag gaddfiske. Hur manga har ngnsin forlorat en gadda pa flatlina for linan inte holl? Vi gjorde lite dragtester pa pp och cortland for nagra ar sedan. PP 036 som skulle halla typ for 50 pounds fick stryk av cortland 035 35 pound. Vad sager det om linan egentligen? ingenting. Bada haller for att drilla upp monster med. Det som ar viktigt for mig nar det galler jerklina ar inte hur mycket den haller for (alla haller for en gaddusling) utan mera om den suger at sig mycket vatten, hur mycket linan skar ner vid backslag osv
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Knutstyrka på flätlinor!? TEST!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Dalcar Visa inläggNär ska folk lära sig att Power Pro är skit
Kör med Sufix Performance Braid istället
*Det löser sig sa gumman när hon sket i badkaret*
Kommentera
-
Men nu handlade denna tråd ju inte om att knuten var den vekaste länken, trådskaparen försöker ju hitta en flätlina som håller bra i knuten för att på så sätt få den hållbaraste linan over all, han vet ju att den går av i knuten. Jag har dock inga data att tillägga , jag kör med nylon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jenk Visa inläggTycker lindabatten ar lite felinriktad. Visst fan overdrivs det nar det galler vad en lina haller for men vad spelar det for roll? Nu snackar jag gaddfiske. Hur manga har ngnsin forlorat en gadda pa flatlina for linan inte holl? Vi gjorde lite dragtester pa pp och cortland for nagra ar sedan. PP 036 som skulle halla typ for 50 pounds fick stryk av cortland 035 35 pound. Vad sager det om linan egentligen? ingenting. Bada haller for att drilla upp monster med. Det som ar viktigt for mig nar det galler jerklina ar inte hur mycket den haller for (alla haller for en gaddusling) utan mera om den suger at sig mycket vatten, hur mycket linan skar ner vid backslag osv
Sen för övrigt beror väl styrkan på hur lång linan är vid dragtestet. En längre lina håller sämre än en kort lina väl?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av evo01 Visa inläggFår du bottennapp så spelar brottstyrkan roll på linan eftersom du sparar en hel del pengar när linan inte går av.
Sen för övrigt beror väl styrkan på hur lång linan är vid dragtestet. En längre lina håller sämre än en kort lina väl?Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggVisst är det så men om knuten håller för 16 kilo så fixar den så gott som alla bottennapp (utom om betet kilat fast sig mellan stenar men då spelar det ju ändå ingen roll.). En fräsch lina med en knut som håller för 7-8 kg räcker för att fånga så gott som samtliga fiskar i Nordiska vatten.
De som inte tror på det skall fylla en 5liter hink med vatten och sen hänga upp den i änden av spöet och känna lite på vad 5pannor är. Och de som tycker det inte är något kan försöka hantera en fylld 10liters dunk med spöt, det går inte.
Kommentera
-
knota
Ursprungligen postat av Jenk Visa inläggTycker lindabatten ar lite felinriktad. Visst fan overdrivs det nar det galler vad en lina haller for men vad spelar det for roll? Nu snackar jag gaddfiske. Hur manga har ngnsin forlorat en gadda pa flatlina for linan inte holl? Vi gjorde lite dragtester pa pp och cortland for nagra ar sedan. PP 036 som skulle halla typ for 50 pounds fick stryk av cortland 035 35 pound. Vad sager det om linan egentligen? ingenting. Bada haller for att drilla upp monster med. Det som ar viktigt for mig nar det galler jerklina ar inte hur mycket den haller for (alla haller for en gaddusling) utan mera om den suger at sig mycket vatten, hur mycket linan skar ner vid backslag osv
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BaraalbinHej, letar efter någon kunnig angående denna Buster jerk. Det enda jag vet om den är att det ska vara...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-03-01, 19:50 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
2024-11-09, 20:27 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|