Ombyggnad Ambassadeur hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ombyggnad Ambassadeur hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ombyggnad Ambassadeur hjälp

    Håller på och Renoverar/bygger om mina rullar och har några frågor, om någon vet.

    Rulle 1, Amb 5600 c4 elite

    Jag skall byta spolaxellager, och funderar på vad jag ska ha.
    Den kommer användas till jerkfiske.
    Jag väljer mellan JBns glidlager, eller UTs glidlagersats. märker man någon skillnad på dessa (hållbarhet,kastlängd,etc) eller är det bara onödigt att att köpa dom dyrare från UT?

    Och nästa fråga vilken amb har utväxling 1:4,7 som passar 5600 c4


    Rulle 2 Amb Record 50

    Har ett litet skorrande ljud när jag vevar, och har lite lätta vibrationer, vilket jag tror är dreven som är slitna eller sneda (Kronhjul+pinong)
    har rengjort och smort den så det finns inget skit i.
    Tror ni också att det är dessa som är dåliga?
    Jerkbait är en dyr sjukdom...


    www.BrunnbergLures.se

  • #2
    Jag kör med JBns glidlager i min gamla C3á som jag använder till jerkfiske, tycker att det fungerar utmärkt

    Kommentera


    • #3
      Skicka ett PM till UT, han kan säkert detta.....
      http://team-akuten.blogspot.com/

      http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

      Kommentera


      • #4
        Vaaaarning för reklaaaam

        Ursprungligen postat av A4_TC Visa inlägg
        Jag väljer mellan JBns glidlager, eller UTs glidlagersats. märker man någon skillnad på dessa (hållbarhet,kastlängd,etc) eller är det bara onödigt att att köpa dom dyrare från UT?

        Och nästa fråga vilken amb har utväxling 1:4,7 som passar 5600 c4


        Rulle 2 Amb Record 50

        Har ett litet skorrande ljud när jag vevar, och har lite lätta vibrationer, vilket jag tror är dreven som är slitna eller sneda (Kronhjul+pinong)
        har rengjort och smort den så det finns inget skit i.
        Tror ni också att det är dessa som är dåliga?
        Med risk för att bli påhoppad:
        1. Mässingspuckar är billiga men igentligen en helt OK lösning givet att man är där med en droppe olja efter varje tur, men om man inte oljar dem väldigt frekvent slits de och blir glappa, och då tappar man räckvidden. Bussningar av sintrad oljebrons som tryckimpregnerats med viskositetsmatchad olja är självsmörjande (man får ge dem en droppe ett par ggr per säsong om man fiskar mycket) och ger prestanda som väl motsvarar ett par friska vanliga kullager av bättre kvalitet. Om det är värt kostnaden är en annan sak.

        2. Om du vill byta till 1:4,7 utväxlingen måste du även byta spolaxeln. Jag har kompletta utväxlingar på hyllan.

        3. Recordens skorrande är omöjligt att bedömma utan att känna på rullen, men jag tror inte det är utväxlingen. Mina två teorier är antingen spolaxellagringen inne i spolen (kollas enkelt genom att lossa på vevgaveln och snurra på spolaxeln) eller så kan det vara IAR-lagret.

        Skruva på bara, alltid lär du dig något. För du vet väl att "know how" är summan av alla misstag.
        www.utreel.com

        Kommentera


        • #5
          Och jag har UT:s bussningar i en 5000C HPD. Den snurrar på som f....
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

          Kommentera


          • #6
            Måste bara få vara lite petig när det gäller ABUs sortiment av 4,7-drev.
            Man MÅSTE inte byta spolaxel eftersom det finns pinjongdrev med samma innerdiameter som det befintliga i rullen. Däremot kostar det lite mer och gör att totalkostnaden blir densamma eller t.o.m. några kronor dyrare.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
              Med risk för att bli påhoppad:
              1. Mässingspuckar är billiga men igentligen en helt OK lösning givet att man är där med en droppe olja efter varje tur, men om man inte oljar dem väldigt frekvent slits de och blir glappa, och då tappar man räckvidden. Bussningar av sintrad oljebrons som tryckimpregnerats med viskositetsmatchad olja är självsmörjande (man får ge dem en droppe ett par ggr per säsong om man fiskar mycket) och ger prestanda som väl motsvarar ett par friska vanliga kullager av bättre kvalitet. Om det är värt kostnaden är en annan sak.

              2. Om du vill byta till 1:4,7 utväxlingen måste du även byta spolaxeln. Jag har kompletta utväxlingar på hyllan.

              3. Recordens skorrande är omöjligt att bedömma utan att känna på rullen, men jag tror inte det är utväxlingen. Mina två teorier är antingen spolaxellagringen inne i spolen (kollas enkelt genom att lossa på vevgaveln och snurra på spolaxeln) eller så kan det vara IAR-lagret.

              Skruva på bara, alltid lär du dig något. För du vet väl att "know how" är summan av alla misstag.
              Tja påhoppad kan man bli för mindre på detta forum, själv ser jag inga problem med att du svarar, även fast du har din firma du måste ju få framföra din åsikt också.
              Är bara tacksam för goda råd.

              Har pillat lite på rullarna, och flyttat delar fram och tillbaka mellan c4an och recorden, och det är kronhjul samt pinjong som är dåliga, och rullen är bara ett år gammal.
              Vad kan ha hänt?

              1:4,7 utväxlingen är det komplettpris med spolaxel,kronhjul,pinjong, som står i din prislista?
              Jerkbait är en dyr sjukdom...


              www.BrunnbergLures.se

              Kommentera


              • #8
                FRB, maila mig (ple@anovo.se)
                12 hours
                1,440 casts
                2 followers
                1 strike
                DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av A4_TC Visa inlägg
                  Tja påhoppad kan man bli för mindre på detta forum, själv ser jag inga problem med att du svarar, även fast du har din firma du måste ju få framföra din åsikt också.
                  Är bara tacksam för goda råd.

                  Har pillat lite på rullarna, och flyttat delar fram och tillbaka mellan c4an och recorden, och det är kronhjul samt pinjong som är dåliga, och rullen är bara ett år gammal.
                  Vad kan ha hänt?

                  1:4,7 utväxlingen är det komplettpris med spolaxel,kronhjul,pinjong, som står i din prislista?
                  Fiskar du ofta o mycket med tunga beten? Rec 50 har 6,3 utväxling vilket som bekant ger hög hastighet, men ger mindre kraft och dreven är oxå "finare i godset" för att få plats med mer kuggar.....typ! Prova o växla ned den till 5,3 utväxling, funkar klockrent och jag tycker att rullen blev klart skönare o fiska med. Använd pinjong från nya C3, men h-drev från Rec 60 eller nya C3. Pinjong från Rec. 60 kan du inte ha då dess hål har fel diamter

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av A4_TC Visa inlägg
                    1:4,7 utväxlingen är det komplettpris med spolaxel,kronhjul,pinjong, som står i din prislista?
                    Ja, den är komplett och den passar till 2stiftskopplingen. Vill du ha den att fungera ihop med 6stiftarn får du ta fram filen och hyvla av 0,8mm.
                    www.utreel.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 692 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 336 svar
                    266 498 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                    15 svar
                    2 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fisketrassel  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    892 svar
                    142 329 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 046 svar
                    196 414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X