Ambassadeurernas nummerbeteckningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeurernas nummerbeteckningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeurernas nummerbeteckningar

Om detta avhandlats i en annan tråd får någon gärna länka ;-)

Jag sitter och undrar över namnen på abus multirullar.

1. Den första siffran i namnet avgör väl storlek på rullen? Jag gissar därför att 56 och 5600 är lika stora, är det så?

2. Vad betyder då den andra siffran? Vad är det för skillnad på 0(exv. 5000),5(exv. 5500) och 6(exv 5600)?

3. Sedan följer ju ibland ytterligare en beteckning, som exempelvis kan börja med C(exv C5) eller D(exv D5), vad är grundtanken med dessa?

Alltså, jag förstår att rullarna skiljer sig och man kan ju läsa till sig vilka finesser som finns med varje rulle men det hade varit roligt att veta hur deras beteckningssystem är uppbyggt.

Mvh

Andreas
    Är det blåål eller vralåk?

Ursprungligen postat av andreas9 Visa inlägg
    Om detta avhandlats i en annan tråd får någon gärna länka ;-)

Jag sitter och undrar över namnen på abus multirullar.

1. Den första siffran i namnet avgör väl storlek på rullen? Jag gissar därför att 56 och 5600 är lika stora, är det så?

2. Vad betyder då den andra siffran? Vad är det för skillnad på 0(exv. 5000),5(exv. 5500) och 6(exv 5600)?

3. Sedan följer ju ibland ytterligare en beteckning, som exempelvis kan börja med C(exv C5) eller D(exv D5), vad är grundtanken med dessa?

Alltså, jag förstår att rullarna skiljer sig och man kan ju läsa till sig vilka finesser som finns med varje rulle men det hade varit roligt att veta hur deras beteckningssystem är uppbyggt.

Mvh

Andreas
    Kan nog lösa det delvis iaf, första siffran är storlek som Du sa, sen har jag för mig men lite osäker att andra siffran betyder att det är en lite "finare" rulle i samma storlek med fler och bätre lager mm. så 5500 är lite vassare än 5000 är sista siffran en 1.a så är rullen vänstervevad tex 5501 och en 0.a så är den högervevad tex 5500.

Vad C & D står för har jag ingen koll på sorry.

Sen ska man kunna utläsa tillverkningsår och månad av serienumret som brukar vara stansat på rullfotens undersida, det var iaf så när jag jobbade i fiskebutik men det kan ha ändrats.

Kommentera

det stämmer. 1 är vänstervevad, 0 är högervevad.

Förkortingarna betyder alltid något. Tex vet jag att HC betyder Hight Capacity (alltså större utrymme för lina)

På nya rullen (Revo) står det tex RH och LH bakom Det är Left Hand och Right Hand.

Kommentera

första är storleken tex. 5000 eller 6000
        står det 5600 är det tumtangent till frikoppling och 5500 är vanlig tryckknapp (tror att bara 5000 gäller tryckknapp också)
        och 5501 är vänster 5500 är höger

så en 5601 är en rulle i "5000" storlek med tumtangent till frikoppling och är vänstervevad
        bokstäverna har jag ingen aning om

Kommentera

C betyder kullager
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

55 var från början = High-speed, denna princip gäller dock inte idag

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              55 var från början = High-speed, denna princip gäller dock inte idag
              Antagligen betyder förkortningen HS high speed.

Kommentera

tack för dessa förklaringar, nu förstår jag multirullar lite bättre

Kommentera

Jag har faktiskt också funderat endel på deras rull-beteckningar, särskilt den andra siffran i numret, jag har haft div teorier om att den också handlat om storleken ex. den första siffran för bredden den andra för diametern men har insett att så inte är fallet. Jag tror nog mer på att den andra siffran står för vilka finnesser rullen har (knappar, bromsar o.s.v.) ex. 5000 är simplast, 5500 är lite mer avancerad och 5600 är mest avancerad (snabbtangent m.m.).
                  Siffrorna som sitter i samband med bokstaven ex. C3 eller D6 är iaf antalet kul-/rull-lager, D6'an har således 6st lager.

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=22688 Här står lite också.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 753 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04