2 trasiga spön - hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 trasiga spön - hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2 trasiga spön - hjälp!

Var i Lödde i lördags och när jag efter kisspausen skulle putta ut båten så tappade jag balansen och lyckades knäcka mitt sköna Shimano Catana BX 240 M spö. Exremt förargligt med tanke på att spöet var rätt nytt och jag var väldigt nöjd med det. Tyvärr har jag inte tillgång till kamera i dagsläget så jag kan inte lägga upp bilder på skadan.

Spöet gick av 56-58mm in på den bottendelen av det tvådelade spöet räknat "framifrån". Toppen är alltså hel. Skadan betyder alltså att den del av bottendelen på spöet som gick in i toppen gick av.

De tvådelade spöet är alltså nu i tre delar, usch!

Delarna går dock, med lite våld, att passa in i varandra. Dock trillar ofta spötoppen av om man kastar med spöet på detta sätt. Båda delarna verkar hela, alltså tillplattade eller vad man ska säga.

Jag är rätt säker på att man kan ta ut gummiproppen som sitter kvar i den lilla delen som trillat av spöet och sätta fast den i bottendelen och limma och eventuellt slipa kanten lite, men vill inte göra det innan jag hört med er.

Frågor:

1. Det går nog att skaffa fram ett kvitto på spöet och det finns garanti kvar. Men om jag inte friserar sanningen (vilket jag inte vill göra) så kommer de väl bara skratta åt mig i fiskebutiken om jag försöker reklamera ett söndertrampat spö?

2. Bottendelen gick in minst 50mm in i toppen, om jag sätter ihop dom i nuvarande trasigt skick går den in kanske 15mm. De verkar sitta rätt bra då när man inte kastar med det, kommer jag nånsin kunna använda spöet utan att jag fäster den delen som åkt av?

3. Ponera att jag försöker fästa den del som gått av spöet. Jag tänker mig kunna använda någon form av träplugg och lim. Kommer jag kunna lyckas med detta, det är ju trots allt den del av spöet som måste motstå mest påfrestningar. Jag gissar själv att det inte kommer gå.

4. Kan man tjäna någonting på att försöka få tag på en bottendel till spöet?

Nästa spö är mitt gamla havsfiskespö som jag fick av farsan en gång. Det har stått hos en släkting länge och när jag fick tillbaka det så var toppen och toppöglan av, gissningsvis en 60mm av spöet. Spöet verkar vara av trä(!?) eller åtminstone någon epoxy/trä-blandning och jag undrar om man kan sätta på en ny toppögla eller rengöra den gamla från lack och spödel.

5. Finns det nya toppöglor att köpa? Finns dom i massa olika dimensioner?

6. Vad använder man för att fästa den, superlim?

7. Om man vill fästa den gamla toppöglan, hur får man bort spödelen som fortfarande sitter kvar i den och gammalt lim och lack?

Stort tack på förhand!
    Är det blåål eller vralåk?

om det går stoppa i en trä el metall pinne å limma i nedre å sen trä på å limma den biten med "hylsan"

har använt en spik på mitt ul-spö funkar kanoners

Kommentera

Nu vet jag inte vad spöet kostar men går det inte att laga kanske det kan vara något att ta ut på hemförsäkringen om du har en "allrisk"... Normal självrisk brukar väl ligga runt en tusenlapp!!

Men då ska du nog inte mecka så mycket med det innan..

Kommentera

Har du trampat på spöet så det blivit tillplattat vid brottet har du fått många längsgående sprickor i klingan i och med att den inte är elastisk. De kanske inte har spjälkats upp så de syns på ytan men de finns inuti åtminstone i bottendelen och kan fransas upp vid belastning. Spödelarna kommer att behöva lindas för att hålla någorlunda och eventuellt även förstärkas inuti så att de längsgående sprickorna inte vandrar vidare och fördjupas.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Säg att spöt knakade till redan vid första kastet och att det sedan har blivit värre och värre. Det har absolut inte jag gjort

Det där med träplugg och lim har jag försök med ett gamalt berkley phazer, men kasten belv sämre och mothuggen var inte mycket att tala om. Men sånt där kan ju variera från spö till spö.

En ny bottendel till spöt klostar nästan lika mycket som ett helt nytt spö, iaf enligt mina erfarenheter. Så det är lika bra att köpa ett nytt och du inte vill dra den drä fulingen i butiken.

Kommentera

Jag har lagat två eller tre spön som haft denna skada och resultatet blir inte bra. Jag förstärkte insidan av den brutna delen med superepoxi som jag pillar in en liten bit och slipar så att delen passar i hylsan. Problemmet har alltid varit att passformen inte blir så bra som de maskinslipade originalen. Det blir ofta ett glapp då du inte kan få den perfekta diametern på hela hylslängden när du sitter och slipar med ett sandpapper. Toleranserna är djäkligt små om man vill att delarna ska "suga fast" ordentligt.

Ang toppöglan. Försök att värma den med en tändare/ljus försiktigt. Då brukar man kunna pilla ut skräpet med en tång eller pincett. Klistras sedan med superepoxi. Superlim använder jag aldrig så jag vet inte om det funkar.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Jag bygger och lagar en hel del spön och det låter som om det går att laga. Vad jag skulle behöva för att vägleda dig rätt är bilder och gärna från alla vinklar.
              Om inte det går kan jag rekomendera att du vändar dej till en sprtfiskeaffär och höra om de har några reklamerade spödelar i samma dimensioner eller grövre som du kanske kan få eller köpa för en billig penning. Dessa delar kan du kanske förstärka eller bygga om spöt med.

Kommentera

Tack så mycket ´Zonker! Jag ska ordna fram en kamera under söndagen är tanken, försök kolla till tråden så snart du kan!

Tack på förhand

/Andreas

Kommentera

bilder

Försökte ta några bilder

Käck enkrona avbildad för att se skalan.

Brottet, måtten på delen till vänster står ovan, i änden på den sitter en gummipropp som är bara några milimeter tjock.

Närbild på bottendelen, blev nog lite extra tilltufsad när jag försökte kasta med det det utan delen som trillade av *suck*

Här ser man var skadan sitter i förhållande till spöringarna.

Skulle kunna tänka mig att lägga någon timme på att försöka få ihop det hjälpligt, skulle vara kul att lära sig lite om inte annat. Tack på förhand!

Kommentera

Hej. Kollade lite på bilderna. Jag hade tagit bort ändbutten och stoppat in en kasserad klinga i tjocka änden på spöt och märkt av vid brottet och kapat ca 5cm under där sprickorna slutar när du håller biten brevid med märkningen vid brottet och 10cm över. sedan smetat långsamhärdande epoxi blandad med lite t-sprit i hålet och snurrat runt så det sprider sig, sedan ställt spöt på ända så att överflödigt rinner ut. stoppat in den avkapade biten och tryckt till med resterande bit klinga från tjockänden, sedan låtit det stå och härda ett dygn. Efter det så tagit epoxi med lite t-sprit och kletat på den bit som sticker ut, tryckt på biten som gått av och låtit det härda. Kapa insticks biten som sticker ut jäms med orginal biten. Efter det slipat av lim rester som kommit utanför där toppen skall på, sedan lindat över allt med tråd i lämplig färg till ca 5mm under stället där toppen slutar när du trycker på den och börjat nån cm under där insticks biten börjar. Hoppas det var förståligt, skriv ett PM annars så kan jag försöka förklara bättre. Hälsn. Micke P
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04