Lina till tyngre gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till tyngre gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Och sen får man up den tiokilaren I några sekunder, den behöver inte tröttas i många minuter. Man kan minimera risken att den dör i händerna.
    ​​​​
    3:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
    1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2024

Kommentera

Tror inte det blir bättre än det du har provat, kolla på vad jänkarna använder när dom fiskar muskie med pounders, dom kör gärna 4 trådigt och 80-100LB men då låter det endel i ringarna.
      Spiderwire är min favorit gillar den håller färgen bra, kastar problemfritt och tål mkt stryk.
      Sufix , Tracerbraid , Tuffline och Powerpro har jag också bra erfarenhet av men föredrar.
      Berkley X9 var en besvikelse den börja fransa sig fort och gick av efter ett par pass, provade den på 2 rullar/spön samma sak hände på båda

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Kollar du nephilims inlägg högre upp så pratar dom vikter upp till 400 gram på betena så då påverkas ju inte kastlängden så värst heller -maxar väl på halva vikten runt 180-200 så jag går ogärna över 0.30-0.32 på dom vikterna för kastlängdens skull och 0.25-.026 på lägre vikter för gädda
        Jag tror inte att du får ut någon extra kastlängd av att köra tunnare lina till så tunga beten som man kör för gädda. Jag tror och har fått förklarat för mig att lindiameter endast påverkar på beten som är för lätta till gädda, kastar du över 50g så har jag svårt att se att du skulle få ut mer kastlängd med en tunnare lina för betet väger såpass att dess energi och vikt ihop med din använda kraft är vad som påverkar kastlängd en.

Jag är landburen och kastar ofta 35-40g och jag kör 0.30 X9. Lite kortare kastar jag, men mitt spö är också klassat 30-120g. Har inga problem kasta de lätta dragen rakt över ån högt upp i ett träd om jag så vill. Detta är på min Daiwa Coastal.

På min CuradoM201HG kör jag 0.20 Berkley X9, likaså på min Revo SX.

Jag har mätt ett antal linor ur PFs sortiment och även lite andra med digitalt skjutmått och Berkley X9 är den ENDA som mäter korrekt i 0.20 0.25 och 0.30.
        Spider Wire S8 mäter mest fel.. gravt mycket grövre än angivet.

Berkley X9 tar även upp rejält mycket mindre vatten än vad J-braid, Spider Wire och de andra linorna jag har testat. Detta märks särskilt vintertid, har inte alls samma problem i minusgrader denna vintern med X9 jämfört med Spider Wire S8 förra vintern.

Så jag kan bara rekommendera en lina och jag kommer enbart att köra den så länge jag kan.
        Den ligger i mina ögon ett rejält snäpp bättre upp än konkurrenterna både i nyttjandet av linan men även när det gäller att specificera rätt vilket är ett gissel inom fiske världen, inga standarder förutom hos japanerna då, hoppas att deras PE system kunde följas och kontrolleras så kund blir rätt upplyst om sitt köp.

Kan även tillägga att 0.20 X9 var rejält mycket tåligare i ett rejält bottennapp än jag förväntade mig, det krävdes mycket kraft för att få linan att gå av i knuten mot tafsen, först var 0.20 en nödlösning för att få på tillräcklig mängd Lina på CuradoM men efter att ha fiskat med den så ser jag ingen anledning till att byta för landfiske efter gädda.

Jag har däremot inte fått något ordentligt skatbo, så hur bra X9 hanterar tunga beten och PO vet jag inte.

På spolar där spolvolymen är tillräckligt för det är det 0.30 X9 som kommer sitta på, för all överskådlig framtid.

Pz out! JK

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 771 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S