Linor till laxfiske! Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linor till laxfiske! Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linor till laxfiske! Hjälp!

Tjenare fiskesnackare,

Är i ett litet dilemma kring vad för dimension på linan jag ska använda till mitt laxfiske, det gäller både nylon och flätlina.

I skrivande stund har jag stroft GMT nylon 0.45 och funderar ifall de är en bra dimension för linan? Ser att de flesta kanske är för 0.50 och kanske till och med 0.60 på nylon, är de något jag hade tänkt ändra till hade de varit till 0.50 men är de där extra mm så betydelsefulla? Kommer nog gå över att fiska mestadels nu med olika skeddrag och wobblers i olika storlekar.

När de kommer till flätlina har jag landat i att köra på en flätlina på 0.41, vad tror ni om de? Har ni kanske tips på något specifikt märke på en lina som är bra? Har kollat in nu ett tag på powerpro SS v2.

Har en Abu compact 7001 och en Abu toro beast som jag tänkt köra med.

Fiskar i Luleå älv samt Jockfall.

Tack på förhand!

@mathias70 Okej! Tack för input. Förstår att de är väldigt delade åsikter kring valet av lina. Vilket också är förståeligt. Kommer nog bli nylon linan som kommer komma till användning mestadels av tiden!

Kommentera

Den erfarenhet jag har av laxfiske i älv är från Älvkarleby och Ljusne. Där är flätlina inte tillåtet. Den dominerande fiskemetoden där är spinnfluga, och då ska linan vara grov. Det är linan som fiskar, den drar sänket i strömmen. Jag antar att det är motsvarande med drag, linan drar det med sig.

För spinnfluga på nämnda platser använder jag dimensioner mellan 0,50 och 0,60.

Kommentera

När det gäller val av lina så räcker 200m 0.35 hur bra som helst så länge vattnet är fritt ifrån sten och forsar. Vid fiske med drag är tunnare linor att tom föredra då dom skär igenom vattnet bättre och om man tex kastar lätta flytwobblers med haspel ger det även längre kast.
        Vid spinnfluga är det som Nila beskriver, grövre nylonlinor tar mer vatten och ökar hastigheten på tacklet.

En 0.45 Stroft räcker mer än väl om du inte skall släpa sänken och tubfluga. Vill du köra fluga fungerar det även ypperligt att använda bombarda och fiska av strömmen på samma sätt som flugfiskarna gör och man kan då använda lättare utrustning och linor vilket gör fisket roligare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 709 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04