Vad heter jiggarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad heter jiggarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad heter jiggarna?

Hej på er.

hoppas ja lagt ämnet i rätt forumdel, annars får moderator hojta till

Budade o vann lite jiggar på tradera. Har googlat efter vilka som är vilken jigg men hittat 2 st sen tog det stopp. Ni som är proffs kanske ser direkt vad dom heter?

Är det några specifika jiggskallar för alla jiggarna eller kan man köra typ 3.0/7-10g? Beror på strl på jiggen också förstår jag men har för mig dessa är 9-10cm max.

skitfiske

mvh Jimmy
    Bifogade filer

Längst upp i vänstra hörnet har du Westin Hypoteez, sedan bredvid dessa Westin Shadteez och under dessa längst till vänster Gunki Gbump. Röda i mitten är Berkley Pulseshad. Om det är 9 cm Shadteez hade jag valt 5/0 jiggskalle.
    Senast ändrad av holden; 2020-08-15, 10:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Längst upp i vänstra hörnet har du Westin Hypoteez, sedan bredvid dessa Westin Shadteez och under dessa längst till vänster Gunki Gbump. Röda i mitten är Berkley Pulseshad. Om det är 9 cm Shadteez hade jag valt 4/0 jiggskalle.
      Grymt tusen tack. Har du nå tips på vilka jiggskallar man ska köra på? Modell dvs?

Kommentera

Ursprungligen postat av jimz0r Visa inlägg

Grymt tusen tack. Har du nå tips på vilka jiggskallar man ska köra på? Modell dvs?
        Finns mängder med olika märken, jag använder olika beroende på vad som råkar finnas tillgängligt - kolla efter krokar med brett gap, billigaste skiten har ofta väldigt smalt gap och krokar dåligt. Gapet är alltså måttet mellan krokskaftet och krokspetsen. Och inte för små storlekar, ungefär halva jiggen i längd så t.ex 5/0 på en 9 cm Shadteez.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Finns mängder med olika märken, jag använder olika beroende på vad som råkar finnas tillgängligt - kolla efter krokar med brett gap, billigaste skiten har ofta väldigt smalt gap och krokar dåligt. Gapet är alltså måttet mellan krokskaftet och krokspetsen. Och inte för små storlekar, ungefär halva jiggen i längd så t.ex 5/0 på en 9 cm Shadteez.
          Super. Då ska ja kika vad som finns..
          märks av med coronan att fisket har ökat som hobby vilket är jävligt kul

Kommentera

Håller med holden och vill tillägga att jag försöker köpa jiggkrok med liten "hullingkropp" dvs den delen som jiggen krängs på. Är den kraftig så vill gärna jiggen spricka efter ett tag, ffa slimmade jiggar.

Senaste åren kör jag alltmer med nedan riggning, enligt övre bild om det finns bråte, vegetation i vattnet och då med en offset wide-gape, helst kroken i bild WMC 7319 som har extra lång nosdel+hulling så att mer av jiggens huvud sitter fast.
            Riggen kallas Link Head (CHEBURASHKA) En annan klar fördel är att du kan rigga flera jiggar med enbart krok och väljer sedan vikt givet aktuella omständigheter. Kör bly, wolfram alldeles för dyra. Click image for larger version  Name:	link-head.jpg Views:	0 Size:	27,3 KB ID:	2557138

Click image for larger version  Name:	link_head_tungsten_tacklad_jigg_7.jpg Views:	0 Size:	99,6 KB ID:	2557139

Click image for larger version  Name:	20200815_140224.jpg Views:	0 Size:	2,52 MB ID:	2557140
            Senast ändrad av anteman; 2020-08-15, 13:28.

Kommentera

Tungsten/volfram är dyra, kör med sådana skallar ibland om jag vill ha snabbt sjunkande pga högre densitet och mer klonk i stenbotten men bly duger i regel utmärkt. Link head har inte funkat där jag fiskar, oklart varför.

Kommentera

Håller med anteman som ovan, link-head verkar funka bra tidvis och sämre andra tillfällen. Känns som en mer naturlig presentation av betet, då "länken" ger kroppen ett mycket yvigare rörelsemönster såsom en skadad eller flyende betesfisk lär bete sig. Medans jämförelsevis med en vanlig jiggskalle får du bara tailen/paddeln som rör sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 776 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04