Nya rullar från Shimano/Daiwa till Sverige? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya rullar från Shimano/Daiwa till Sverige?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya rullar från Shimano/Daiwa till Sverige?

Är det någon som har koll på om det kommer komma nya rullar från Shimano eller Daiwa till Sverige i år?

Då tänker jag kanske främst på rullar likt Conquest, Calcutta, Luna. Jag såg något om Conquest DC men har ingen aning om det kommer in till Sverige

Tveksamt, ny CC 200 DC kom 2019 och nu 2020 är 100 storleken ute i vida världen. Angående CC så har jag inte läst ngt nytt för 2020 mer än att Dogger har märkt de nuvarande som "på väg bort" .... Kanske en ny på gång till Icast 2020...? (eller har de
    bara alltför många reklamationer?)

Om det kommer ngt nytt till Sverige i år så borde de nästan finnas i japanska webbbutiker redan i dag, t ex 2020 Tatula TW SV 103 som finns redan men kommer eventuellt hit tidigast i höst... (enligt Buster) I Daiwas tyska katalog 2020 finns bara Ryoga 1520 av runda.

Slå till på en fin beg Ryoga 2020 (modell, ej årsmodell) på EBay?
    Senast ändrad av anteman; 2020-04-18, 11:30.

Kommentera

Verkar som det bästa godiset aldrig når Europa. Sugen på en 2020 Metanium, går ju alltid att köpa från Japan eller USA.

Kommentera

Det är alltid kul att gå in på Shimanos japanska hemsida samt Daiwas japanska hemsida för att gissa sig till vilka modeller som kan tänkas hamna här så småningom.

Själv drömmer jag om Shimaos bäckspön och Daiwas odelade basspön, kanske blir så när man tröttnat på nya rullar...
        Senast ändrad av JontaK; 2020-04-17, 19:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Verkar som det bästa godiset aldrig når Europa. Sugen på en 2020 Metanium, går ju alltid att köpa från Japan eller USA.
          Ja den ser riktigt trevlig ut och den numera kraftigt religiöst utlevande "The Reel Test" (TRT) har testat den och därmed väckt ett visst intresse... (han driver väl nån slags väckelserörelse...)

Var det inte nån skillnad på JDM och USDM versionerna... typ vev och spole? Har aldrig kastat en rulle med SVS Infinity och även om TRT verkar trivas med den så trivs jag bra med Daiwas Magforce 3D (typ Magforce Z) och SV spole, precis som Jöns gör här: https://youtu.be/xxy-AJJEMzw och han kör till skillnad mot TRT i tydlig (och besvärlig) motvind...

Det vill säga - törs man SVS Infinity?

Kommentera

Tja, har inte heller provat någon SVS rulle, gillar den slimmade designen och byggkvaliteten (så långt man kan dra slutsatser om den utifrån klipp på tuben). Daiwas multirullar har jag ännu sämre koll på, har bara en gammal Megaforce på vertikalkombon.

Kommentera

Metanium 2020, byggd precis som en Bantam men i magnesium, skulle väl kunna tänkas komma hit?
              När Shimano väl drar igång eget här borde de vilja ha en sådan rulle på marknaden, högt upp men ändå inte flaggskepp.
              Frågan är var eventuellt pris hamnar, Bantam MGL är numera nere på dryga 2 000 kronor i butik i Sverige och Metanium är bara cirka 400 kronor dyrare än Bantam i Japan.
              Intressanta rullar båda två, även för oss Shimano-allergiker.

Trådskaparens fråga om Conquest, Calcutta och Luna kan nog få ett tråkigt svar tids nog.
              Inte många nyheter i Japan och USA när det gäller dessa modeller.
              Några "nya" rullar i ordets rätta bemärkelse lär knappast komma hit, misstänker att Conquest och Calcutta kommer finnas kvar ett tag till relativt oförändrade.
              Lunan har varit med totalt oförändrad i många år och bör spela på sista versen.
              Kan ju alltid hoppas på en Millionaire som inte är någon lustig svindyr BFS-historia som CT SV. En hederlig Millionaire-serie, tillverkad i Japan, i storlekarna 103 samt 203 vore ju inte dumt alls.
              Jag gissar dock, mer eller mindre kvalificerat.

Tillverkarna har faktiskt inte så hemskt många spännande modeller i sitt ursprungsland heller jämfört med europamarknaden.
              Tids nog när både Daiwa och Shimano är sina egna här lär vi få merparten av rullutbudet på vår marknad, om än dyrt.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Det vill säga - törs man SVS Infinity?
              Klart du törs, bara köpa hem lite extra lina!

SVS'en funkar ju bra men visst är det en omställning när man är van vid Daiwas broms, i synnerhet i kombination med SV-spole.

Kommentera

Ja jag får se, rent estetiskt och tekniskt så lockar Metanium men även en mer vardaglig rulle som 2020 års Tatula TW SV eller Alphas 105 SV skulle funka för mig, såvida du inte släpper din mogna Alphas F med SV spole för nya intressanta projekt!? Kanske du ändå behöver en Presso lite mer? :-)
                Senast ändrad av anteman; 2020-04-17, 23:36.

Kommentera

Metanium 2020 är helt klart det trådskaparen efterfrågar - ny!
                  För ihop med kusin Bantam är den definitionen av en ny rulle. Ungefär som när senaste generationens Conquest kom eller Revo gen4 och Tatillion för all del. Gamla namn, nya rullar.
                  Luna är en amerikansk CV-Z-variant egentligen, alltså i princip endast ansiktslyft sedan år 1998. Calcutta D går väl diskutera, likheterna med "A" och B är flera men olikheterna tydligare.
                  Antar trådskaparen med "ny" menar rullar med nya namn, tilläggsbokstäver, uppgraderingar eller som helt enkelt inte i aktuell skrud sålts i Sverige.

Tyckte själv det var väldigt spännande när Bantam kom och dessutom började säljas i Sverige. Tyvärr är det svårt som bakåtsträvare att rättfärdiga köp med tanke på lanseringspriserna nya, lite bättre rullar brukar betinga.
                  Jag skulle själv gärna prova en Metanium 2020, har i alla år tyckt att den något glappiga känslan hos Shimanos lågprofilare gjort Daiwa-valet enkelt allt som oftast. Kanske är denna lätta skapelse byggd på ett helt annat vis än tidigare rullar (förutom nämnda Bantam) rätt medicin för oss belackare.

En Presso "behöver" jag.
                  Lär dock inte vara en större risk att jag finner någon i tillräckligt bra skick, fina exemplar är nästan lika ovanliga som de är dyra. Sålde min och får stå mitt kast, det finns mängder av "nya" men gamla rullar att upptäcka/återupptäcka för oss stackare som inte testat och trimmat varenda rulle i världen.
                  Alphas F-SV kan därmed sitta löst så småningom, absolut inte omöjligt...

Kommentera

Tack för respons boys.

Jag är svag för de rundgavlade guldrullarna i t.ex. conquest och luna. Men jag tänker också att de har några år på nacken. Därför hade det varit sjukt trevligt med lite nyare modeller så som CC DC 2019.

Börjar ångra mer och mer att man sålde CC 401 men storleken var inte helt optimal.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04