Ryckig calcutta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryckig calcutta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryckig calcutta

Har lite problem med min calcutta (liten guldfärgad sak). Slirbromsen är inte jämn och bromsverkan kommer i stötar. Vid konstant belastning så händer ingenting. Plötsligt ger slirbromsen efter och funkar nån meter eller två till det tar stopp igen. Ryckig slirbroms alltså. Hur lagar man detta? Är det ett vanligt fel och vad beror det på? Kostnad för reparation?
    Jag fiskar, därför ljuger jag.

Hur gammal är rullen, har en bekant som hade en feltillverkad Calcutta nämligen, kostade honom ett tjugotal kustwobbler innan han lämnade in den.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Katten
      Har lite problem med min calcutta (liten guldfärgad sak). Slirbromsen är inte jämn och bromsverkan kommer i stötar. Vid konstant belastning så händer ingenting. Plötsligt ger slirbromsen efter och funkar nån meter eller två till det tar stopp igen. Ryckig slirbroms alltså. Hur lagar man detta? Är det ett vanligt fel och vad beror det på? Kostnad för reparation?
      - Vad säger Normark?
      Min första tanke var förorenade lameller, men det Du beskriver låter lite värre ändå. Börja med att lyssna på vad Normark eller vad butiken där du köpt rullen. Får Du ingen tydlig vägledning, tag fram sprängskissen och skruva isär hela vevmekanismen och kolla så allt är helt och sitter där det skall. Om allt är helt är det bara att göra rent och skruva ihop igen och montera lamellerna rena och torra om annat inte föreskrivs. Jag skulle passa på att byta slirbromslamellerna mot CarbonTexlameller och nya slirbrickor monterade med lamellfett, men eftersom jag säljer sån't kan jag omöjligen betraktas som opartisk.
      www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
        - Vad säger Normark?
        Min första tanke var förorenade lameller, men det Du beskriver låter lite värre ändå. Börja med att lyssna på vad Normark eller vad butiken där du köpt rullen. Får Du ingen tydlig vägledning, tag fram sprängskissen och skruva isär hela vevmekanismen och kolla så allt är helt och sitter där det skall. Om allt är helt är det bara att göra rent och skruva ihop igen och montera lamellerna rena och torra om annat inte föreskrivs. Jag skulle passa på att byta slirbromslamellerna mot CarbonTexlameller och nya slirbrickor monterade med lamellfett, men eftersom jag säljer sån't kan jag omöjligen betraktas som opartisk.

tror katten köpte den i andra hand privat om jag inte minns helt fel.

du fick inte med någon garantisedel antar jag??

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
          tror katten köpte den i andra hand privat om jag inte minns helt fel.

du fick inte med någon garantisedel antar jag??
          Stämmer bra det .. köpte den o 4 ambassadeur-rullar för 800kr av en jobbarkompis. Misstänker att calcuttan har legat länge med slirbromsen åtdragen. Kanske det som har satt sina spår? Ska kolla med normark eller så vad det kan va för fel. Funkar kanon för övrigt. Tack för tipsen .. men tror jag helst inte skruvar isär den själv :P
          Jag fiskar, därför ljuger jag.

Kommentera

Stämmer bra det .. köpte den o 4 ambassadeur-rullar för 800kr av en jobbarkompis. Misstänker att calcuttan har legat länge med slirbromsen åtdragen. Kanske det som har satt sina spår? Ska kolla med normark eller så vad det kan va för fel. Funkar kanon för övrigt. Tack för tipsen .. men tror jag helst inte skruvar isär den själv :P
            Jag kan skruva åt dig om du vill. Dock överhängande risk att det blir delar över eller nått försvinner.

Kan nog vara idé att kontakta dem iallafall. Kanske har de tips på hur du kan laga det själv eller så kanske du kan skicka den till någon för service mot en mindre summa. Värt ett försök iallafall.
            http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

jag har ju skruvat en hel del och grejat.. kanske kan hjälpa dig?..plus att jag har calcuttarullar redan som jag meckat med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 804 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04