Fundering. Bygga eget haspelspö till havsöring på västkusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fundering. Bygga eget haspelspö till havsöring på västkusten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fundering. Bygga eget haspelspö till havsöring på västkusten

Som rubriken.
    Funderar på detta/är rätt sugen.
    Men.
    Jag söker o söker men hittar ingen i Sverige som säljer klingor etc.
    Tacksam för hjälp med adresser till webshopar.
    (The mud hole har jag redan hittat)
    Danmark UK kan funka också...
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kolla med HiLevel om de kan ta hem någon lämplig MHX klinga åt dig.

Alternativt beställer du från Rodpro.de....de kör 20% rabatt på hela sitt sortiment.

MHX-klingorna är bra kvalitet för pengarna.

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Lite beroende på vilken längd du vill ha men en butik som har är http://www.sportfiskecenter.nu/
      Harrison klingor. Sea tro ut kanske kan vara något?
      http://uniquerods.se/
      Besök gärna min Facebook
      eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Tack för era svar!
        Tyvärr gav det inte napp. För säkerhets skull får jag väl berätta vad jag fantiserar om...
        Ett bruksspö, inget fancy stuff.
        Det skulle isf vara första spöet jag bygger själv, så av båda dessa skäl är jag ute efter hyfsat billiga grejor...
        alla misstag jag isf gör svider inte så illa då ;-)
        Jag tror 9'6'' kan vara spot on, men allt 9-10 fot kan funka.
        Skapligt kort bakhandtag. Handtag i kork. Med hänsyn till att jag personligen inte trivs med långa bakhandtag tror jag nog hellre 9 fot än 10.
        Kastvikt i stil med 7-15 gram ungefär.
        Ganska djup aktion.
        Hellre vekt än kraftfullt, de öringar jag brukar komma i kontakt med här på västkusten
        brukar vara ganska små. Skulle jag ta en tur till Skåne så har jag andra grejor...
        Fiskar oftast på ganska grunda ställen o använder då lätta beten.
        Om man skulle ha flax och hitta en flugspöklinga typ klass 9-10 för en billig peng kanske den skulle funka?
        Risken är väl minimal, det skulle ju vara en klinga typ för underhandskast snarare än speykast...så alla dessa kostar väl multum...?
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
          Tack för era svar!
          Tyvärr gav det inte napp. För säkerhets skull får jag väl berätta vad jag fantiserar om...
          Ett bruksspö, inget fancy stuff.
          Det skulle isf vara första spöet jag bygger själv, så av båda dessa skäl är jag ute efter hyfsat billiga grejor...
          alla misstag jag isf gör svider inte så illa då ;-)
          Jag tror 9'6'' kan vara spot on, men allt 9-10 fot kan funka.
          Skapligt kort bakhandtag. Handtag i kork. Med hänsyn till att jag personligen inte trivs med långa bakhandtag tror jag nog hellre 9 fot än 10.
          Kastvikt i stil med 7-15 gram ungefär.
          Ganska djup aktion.
          Hellre vekt än kraftfullt, de öringar jag brukar komma i kontakt med här på västkusten
          brukar vara ganska små. Skulle jag ta en tur till Skåne så har jag andra grejor...
          Fiskar oftast på ganska grunda ställen o använder då lätta beten.
          Om man skulle ha flax och hitta en flugspöklinga typ klass 9-10 för en billig peng kanske den skulle funka?
          Risken är väl minimal, det skulle ju vara en klinga typ för underhandskast snarare än speykast...så alla dessa kostar väl multum...?
          Barabajare byggde förra vintern ett spö på en MHX-klinga med ungefär den specen du är ute efter...tror han kan bekräfta att han blev nöjd med resultatet.

Tror inte att du skall tänka på självbygge för att spara pengar utan mer som ett sätt att göra något eget för att det är kul och att du då kan få det precis som du vill ha det....

/S

Kommentera

Tack igen Silverbågen!
            Jag läste på lite igårkväll sent.
            MHX verkar svårslagna.
            Tror just nu 9 fot el 9'6''.
            Ska grunna på detta, ärligt talat svänga ihop ett spö ska nog gå rätt fort bara man har grejorna hemma.
            Säsongen börjar ju inte förrän 1/4 här.
            Men så slog det mig att man kanske skulle bygga två! Ett kraftigare också! 10 fot. Ganska kort bakhandtag.
            Vi får se. Jag har ett bra flugspö för ändamålet, det är väl därför jag inte har tänkt riktigt i dessa banor, men jag saknar helt klart trevliga haspelspön till kustöringen.
            Alla tips mottages med tacksamhet!

Kommentera

Du bör vara försiktig med för kort bakhandtag på så långa spön son 9 -10 fot spöt kan bli obalanserat och tungt att fiska med
              men när du använder lätta spö klingor för låga kastvikter upp till ca 20 gram kan du korta ner bakhandtaget mera

Kommentera

Tack för påpekandet.
                Ja, självklart har du en poäng.
                Tankarna går såhär: det finns tre kategorier av bakhandtag: kort, medium o långt.
                Jag strävar mest åt mediumhållet, men jag ska självklart fnula på det...
                ev får det bli medium/långt på ett längre spö...alternativt hålla mig till 9 fot...ungefär...
                Det borde väl också gå att preliminärmontera handtagsdelen och känna efter hur balansen ligger...?

Kommentera

Är du osäker på balansen så börja med topp delen. Då känner du när du sätter dit handtag och Rullfäste hur mycket kork som behövs. Sen finns det olika buttcaps som väger lite olika mycket om det skulle behövas något extra gram.
                  http://uniquerods.se/
                  Besök gärna min Facebook
                  eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                    Tack för påpekandet.
                    Ja, självklart har du en poäng.
                    Tankarna går såhär: det finns tre kategorier av bakhandtag: kort, medium o långt.
                    Jag strävar mest åt mediumhållet, men jag ska självklart fnula på det...
                    ev får det bli medium/långt på ett längre spö...alternativt hålla mig till 9 fot...ungefär...
                    Det borde väl också gå att preliminärmontera handtagsdelen och känna efter hur balansen ligger...?
                    Balansen kan du reglera genom att vikta upp änden på spöt så att du får tyngdpunkten mitt i rullfästet.....ett välbalanserat spö med högre vikt kommer att kännas lättare än ett framtungt spö med lägre vikt...

Använder själv gängstång som jag anpassar och limmar in i änden på spöt.

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04