Berkley Skeletor Pro? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Skeletor Pro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Berkley Skeletor Pro?

Var in och klämde på ett Berkley Skeletor 8ft 4-24g idag och måste säga att jag blev mycket nyfiken på detta spö. De kändes som ett väldigt kul komplement till jerk-påkarna som normalt sett befolkar båten.

Är de någon som har något att säga om detta spö? Jag tyckte mest att de kändes som ett skönt spö men har inte direkt någon koll. Huvud idén är att kunna rycka borre, ha en och annan dag jagandes regnbåge och kanske ge sig på en gös? Eller är det mer ett havsöringspö? Kändes spontant väldigt all-around?

Grundtanken var iaf att jag blev väldigt sugen på att drilla fisk på det.....

Har det gamla med foamhandtag, men klingan är nog den samma. Fiskat mycket abborre och regnbåge med det spöt. Har kastat små rapala mini fat rap 4gr och andra beten runt 20gr utan problem. Väldigt lätt och trevligt att drilla fisk på.

Kommentera

Fiska lätt är onekligen ett rätt behagligt komplement för en köldstel handled när man dängt vedklabbar med kvastskaft ett par timmar. Jag har ett Skeletor 4-20g och tycker klingan är halvkul. Nu är det förvisso rätt mycket av en smaksak det där med aktion, men den är lite för långsam/djup för mig. Ingen höjdare till jigg, men juste till små vobblers.

Kommentera

Klingan i den spöserien är grymt skön! Har fiskat med 2 olika modeller och kommer nog att skaffa ett till framöver.

Kommentera

Har ett lite grövre, upp till 40-50 gram skulle jag tro. Använder det till shadfiske och andra mindre beten . Utan tvekan det skönaste spöt jag någonsin använt
          [FONT=Comic Sans MS][/FONT]www.thesnipmasters.wordpress.com

Kommentera

Tack för alla svar! Låter mycket lovande, klingan är ju inget dropshot så antog att de inte är perfekt för jigg men måste väl fungera rätt bra till de trots allt?

Kommentera

Absolut! Jag har ett 7-28 gr. Det är väldigt gött att både jigga och dropshotta med

Kommentera

Tjena.

Äger också ett 4-24g skeletor pro och måste säga att jag är stormförtjust i det.
                Jag har mitt till HÖ fiske nere på västkusten men även till att jigga med. När det gäller aktion så tycker iallafall jag att det är ganska toppigt vilket passar mig fint för jiggandet.

Sen finns det ju alltid något negativt med spön och i detta fall är det rullfästet. Det du borde kolla i affären är att rullfästet inte fastnar eller trögar när du skall spänna åt det, känns nästan som om det ska kugga över. Har själv fått lämna tillbaka både mitt 4-24 och mitt 5-15 dropshot pga dåliga rullfästen. Men efter bytena så har jag inte haft några problem alls. Har hört någon stans att man kan använda lite silikonspray för att mjuka upp fästet men eftersom mina trögade redan som nya så bytade jag dom.

Jag brukar kasta kustdrag på ca 15-18g och jiggar med en skalle på ca 10g men inte mindre för det är vad jag tycker spöt passar bäst till, men det är ju en smaksak. Har även kört lite dropshot med det och tycket det passar fint eftersom det är lite mer toppigt men dock inte så styvt som ett yasei dropshot eller liknande.

Helt klart ett fint allround spö. Lycka till =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Tuff Visa inlägg
                  Var in och klämde på ett Berkley Skeletor 8ft 4-24g idag och måste säga att jag blev mycket nyfiken på detta spö. De kändes som ett väldigt kul komplement till jerk-påkarna som normalt sett befolkar båten.

Är de någon som har något att säga om detta spö? Jag tyckte mest att de kändes som ett skönt spö men har inte direkt någon koll. Huvud idén är att kunna rycka borre, ha en och annan dag jagandes regnbåge och kanske ge sig på en gös? Eller är det mer ett havsöringspö? Kändes spontant väldigt all-around?

Grundtanken var iaf att jag blev väldigt sugen på att drilla fisk på det.....
                  Jag tycker Skeletorspöet är mycket skönt. Jag har åttafotsmodellen innan den med kork (EVA-handtag med hål i). Just den längden, betesvikten fungerar gott för mig vid insjöfisket efter öringar. Har fått på och landat ganska stora gäddor (runt 8 kg), havsöringar (upp till 3,5 kg) och lite laxar (bland annat en lax på 6,8 kg) i älven med 8-fotarn så för mig har det varit ganska allround. Om än att ett 9-10 fot och tyngre kastvikter kanske passar bättre i älven eller kustfiske efter havsöring.

Jämförelsevis är Skeletorn en del styvare än t ex Edge 3776, fiskar som tenderar att hoppa väldigt mycket för att göra sig fria från kroken (regnbågar och havsöringar) tas lite försiktigare med Skeletorn än med Edgespöet (eller andra spön med liknande klinga). Slirbromsen har jag t ex lite lösare ställd på Skeletor än på Edge. Däremot upplever jag att krokningen blir enklare med Skeletorn.

Jag tror det finns bättre havsöringsspön än Skeletor, om det enbart ska användas till havsöring. Upplever det som att mitt 3776 är mer förlåtande vid drillningen, fisken får jobba mer mot spöet med 3776 än Skeletor. Kanske är det särskilt viktigt vid fiske med stumlinor. För att kompensera 3776:ans sämre krokningsegenskaper (i mina händer) använder jag alltid en stel titantafs av jerkbaittyp. Upplever det som att krokningen blir bättre, mer distinkt med ett sådant material som stretchar i princip 0 %, än FC, nylon eller liknande och en tafs måste jag ha. Både gäddan och öringen har vassa tänder.

Kanske är det annorlunda förhållanden i älven, men jag har inte upplevt att någon fisk, inte ens havsöringar, skräms av titantafsen. Visst, betets gång kanske påverkas något, men det kompenserar jag med att arbeta med handleden, underarmen och vevstoppen på vägen in.

Kommentera

Tack för all input! Tyvärr hjälper de inte mitt försök att inte handla ngt mer innan nästa vår.... :-)
                    Planen är att hänga på en 1000-rulle eller är de för litet för spöt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 790 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04