Savage Gear Big Pike Trigger 8,6 300gr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Savage Gear Big Pike Trigger 8,6 300gr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Savage Gear Big Pike Trigger 8,6 300gr

Någon som har erfarenhet av spöt?

Känner många som kör det spöet och dom verkar mycket nöjda. Det är samma spö som okumas evx musky 8'6'' som många verkar tycka väldigt bra om, vet inte om det motsvarar heavy eller extra heavy modellen dock, skulle tro det är okumas heavy modell trots att den egentligen "bara" är klassad till 8 oz (224g), europeiska spön brukar klassas högre än amerikanska.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
      vet inte om det motsvarar heavy eller extra heavy modellen dock, skulle tro det är okumas heavy modell trots att den egentligen "bara" är klassad till 8 oz (224g), europeiska spön brukar klassas högre än amerikanska.
      Det är heavy modellen(8oz)

Kommentera

Det är motsvarande Okuma EVX heavy. Extra heavy är kralligare än big pike. Jag har ett Big Pike. Det är mycket spö för pengarna om man kan hitta det lite billigare än listpris. Själv gav jag 1095 kr & för dom pengarna tycker jag att det är ett utmärkt spö. Det är väl ganska toppigt, har en väldigt rejäl ryggrad & jag tycker att man känner kontakten med fisken ganska snabbt. En annan fördel är teleskopfunktionen som gör det smidigare vid transport. Sen finns det andra spön med samma karaktär som känns snäppet vassare, typ St Croix LT, som jag klämt en del på, men inte fiskat med. Men då är det helt andra pengar. Strax över tusingen är Big Pike ett bra alternativ.

Kommentera

Tänk bara på att det är rejält överklassat, annars är det ett skönt spö.
          Även om jag föredrar fullkork.

Kommentera

Där håller jag med. Fiskar inga beten på 300g, men hade jag gjort det hade det blivit ett Okuma extra heavy istället. Tycker Big Pike är perfekt runt 150 g. Själv fiskar jag mycket beten runt 100 g & har därför letat efter ett alternativ till Big Pike. Men efter att ha kört med det en hel säsong är jag så pass nöjd att jag kommer behålla det & komplettera med nåt lite lättare till nästa säsong.

Kommentera

Jag har kört EVX H samt XH och har nu ett Big Pike, stämmer bra att det är H-modellen. Går bra att kasta beten på 100 gr också men tyngre ger lite mer fjong i klingan och bättre kastlängder.

Det enda egentliga problemet jag sett är när man fiska i minusgrader, då måste man dra ut spöt fullt redan innan man tar ut det i kallgraderna. Ofta blir det kvar lite vatten längst ner i spöt och när man skjutit ner klingan i handtaget aå fryser det fast där nere vilket gör att man måste värma upp spöt på något sätt.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

@Da_moose
                Tycker du att det är nån skillnad på EVX H och Big Pike i övrigt?

Är själv mest intresserad av EVX H i 9.3 fots modellen som är då lite hårdare än den kortare modellen.

Kommentera

Vet inte om det är exakt samma. Mitt EVX H är över 2 år gammalt och aktionen påverkas ju lite över tid.

Men känslan är samma, en bra ryggrad för att sätta krokarna i mothugget.
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Kollar själv efter ett spinnspö för primärt shadjiggar, tails och wobblers i spannet ca 80-130 gram – men då är kanske ett 9 fots MPP –180 gram ett bättre val, eller vad säger ni?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 782 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04